«صبح جمعه‌» با مردم

بازدید میدانی رئیس‌جمهور از فرایند توزیع کالاهای اساسی در تهران

«صبح جمعه‌» با مردم

قدس

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح روز گذشته برای نظارت و ارزیابی وضعیت اقدام‌های اقتصادی اخیر دولت با حضور سرزده در میدان بهمن از مرکز بزرگ توزیع مرغ در جنوب تهران بازدید کرد.

رئیس‌جمهور همچنین در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور یافته و از نزدیک در جریان وضعیت توزیع برخی کالاها و مشکلات مربوط به آن قرار گرفت. وی در گفت‌وگوی رودررو با مردم تأکید کرد: تا من زنده هستم اجازه نمی‌دهم مردم از طرح اصلاح نظام یارانه‌ها آسیب ببینند. رئیس‌جمهور افزود: یارانه‌ای که به قاطبه مردم داده شده به صورتی است که یک میلیون تومان بیش از افزایش قیمت ناشی از اصلاح نظام یارانه‌هاست. یقین داشته باشید که دولت در کنار مردم است. 
رئیس جمهور همچنین در جلسه ستاد تنظیم بازار که پس از این بازدید میدانی برگزار شد، رسیدگی عادلانه و ضابطه‌مند به درخواست‌های معترضان به عدم دریافت یارانه را یکی از مهمترین وظایف دستگاه‌های مسئول خواند و به مسئولان مربوطه دستور داد هر چه سریع‌تر، جاماندگانی را که استحقاق واقعی دریافت یارانه دارند، شناسایی و یارانه جبرانی برای آن‌ها واریز شود. رئیسی در ادامه به دستگاه‌های متولی دستور داد نسبت به مدیریت بهینه توزیع کالا در اقصی نقاط کشور اقدامات لازم را به عمل آورند تا از هرگونه افزایش قیمت بالاتر از قیمت مصوب جلوگیری شود.

استقبال از اقدام رئیسی
اما اقدام اخیر رئیس‌جمهور در بازدید سرزده از بازار و رصد میدانی قیمت کالاها، در فضای مجازی بازتاب بسیاری داشته و بسیاری این اقدام رئیسی را از باب اعتمادسازی در حوزه مردمی مورد ستایش قرار دادند. واقعیت آن است که یکی از عواملی که موجب سلب اعتماد جامعه نسبت به دولت می‌شود، عدم توجیه و آگاهی مردم نسبت به برنامه‌های قوه مجریه است. نمونه واضح این موضوع، نحوه عملکرد دولت دوازدهم در اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بود. دولت حسن روحانی به یک باره و بدون اطلاع قبلی، صبح جمعه قیمت بنزین را افزایش داد که در نهایت منجر به بروز حوادث آبان سال ۹۸ شد و موجب کاهش چشمگیر اعتماد مردمی نسبت به دولت وقت شد.
سیدابراهیم رئیسی که از همان ابتدای کار با شعار تشکیل دولتِ مردمی پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گذاشت، در این مدت کوتاه از تشکیل دولت سیزدهم در کنار کارهای بزرگ و اساسی، شیوه جدیدی از حکمرانی انقلابی برای بازسازی اعتماد مردم را در پیش گرفت و در مواقعی رئیس‌جمهور شخصاً به میدان آمده است. این موضوع یکی از محورهای توصیه رهبر انقلاب در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم به رئیس‌جمهور بود؛ ایشان فرموده بودند: مردمی بودن مقوله گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است.
در این مسیر روز گذشته اتفاق جالب توجه‌ دیگری در میدان بهمن تهران رخ داد. مردم تهران که معمولاً با استفاده از فرصت تعطیلی روزهای جمعه برای خرید مایحتاج روزانه خود روانه بازارها می‌شوند، رئیس‌جمهور را بدون هیچ واسطه‌ای در میان خود دیدند که این حضور میدانی شخص رئیس‌جمهور برای نظارت بر فرایند عملیات‌های اقتصادی دولت، بیانگر این است که تعریف رئیسی از واژه نظارت تا چه اندازه دقیق و جدی است. همان گونه که گفته شد این حرکت از همان ابتدا مورد تحسین مردم قرار گرفت. کاربری در فضای مجازی نوشت: حال به نظر می رسد صبح جمعه تبدیل به معیاری برای سنجش دولت‌ها شده است. دیگری آورده: در نهایت می‌توان این رفتار مردمی رئیسی را در راستای تحکیم رابطه بین مردم و حاکمیت و همچنین ایجاد حس اعتماد نسبت به دولت ارزیابی کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه