هلسینکی در یک‌قدمی جنگ با مسکو؟

76درصد فنلاندی‌ها خواهان عضویت در ناتو شده‌اند

هلسینکی در یک‌قدمی جنگ با مسکو؟

مهدی زارع

با گذشت بیش از سه‌ماه از آغاز جنگ در اوکراین حالا به‌نظر می‌رسد مواضع مقامات فنلاند برای پیوستن به ناتو محکم‌تر شده است.

سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلاند عصر پنجشنبه خواستار عضویت «بی‌درنگ» این کشور در پیمان دفاعی ناتو شدند. هلسینکی قرار است پس از نشست مجلس در روز یکشنبه (فردا) تصمیم نهایی خود را اعلام کند. فنلاند که در اوایل قرن ۱۹میلادی از سوی سوئد به روسیه تزاری واگذار شده بود پس از انقلاب بلشویکی در سال۱۹۱۷ اعلام استقلال کرد. این کشور در جریان جنگ جهانی دوم از سوی شوروی اشغال شد و پس از جنگ و در سال۱۹۴۸ زیر فشار مسکو پذیرفت از هرگونه همکاری نظامی با کشورهای غربی اجتناب کند و در سایه روسیه به‌شکلی از بی‌طرفی پایبند شد. پس از فروپاشی شوروی، فنلاند در سال۱۹۹۵ به عضویت اتحادیه اروپا درآمد اما هنوز عضو ناتو نشده است. نتایج یک نظرسنجی جدید که در خبرگزاری رسمی فنلاند منتشر شده نشان می‌دهد 76درصد فنلاندی‌ها از تصمیم کشورشان برای پیوستن به ناتو حمایت می‌کنند. براساس این نظرسنجی، تنها 12درصد از مردم این کشور مخالف پیوستن کشورشان به ناتو هستند. این کشور اروپایی 5میلیون و 500 هزار نفر جمعیت و از شرق بیش از هزارو300کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد. در بخش دیگری از بیانیه مقامات فنلاند آمده است: «عضویت در ناتو فنلاند را تقویت خواهد کرد».

حمایت غربی‌ها
این بیانیه درحالی منتشر شده که این تصمیم با مخالفت‌های مسکو و حمایت‌های جبهه غربی روبه‌رو شده است. اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا از این تصمیم حمایت و در عین حال روسیه را بزرگ‌ترین تهدید برای نظم جهانی دانسته است. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم گفته به تصمیم مستقل فنلاند احترام می‌گذارد و اگر هلسینکی تصمیم گرفت به این پیمان بپیوندد، به گرمی از آن استقبال خواهد کرد. استولتنبرگ همچنین با اشاره به اینکه در صورتی که فنلاند چنین درخواستی داشته باشد، روند الحاق آن سریع صورت خواهد گرفت، افزود: «فنلاند یکی از نزدیک‌ترین شرکای ناتو، دارای یک دموکراسی بالغ و یک عضو اتحادیه اروپاست که در تأمین امنیت منطقه یورو- آتلانتیک نقش مهمی ایفا کرده است». استولتنبرگ همچنین اضافه کرد با تحلیل رئيس جمهوری و نخست وزیر اوکراین موافق است که عضویت فنلاند در ناتو امنیت دو طرف را تقویت خواهد کرد.  اعضای کلیدی دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا نیز متعهد شدند از روند عضویت فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو حمایت کنند. باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا گفت: «اگر سوئد و فنلاند تصمیم بگیرند درخواست عضویت خود را در ناتو ارائه دهند، این کمیته از هم اکنون حاضر است برای تضمین برپایی یک رأی‌گیری سریع اقدام کند». جیم ریش، نماینده ایالت آیداهو سنای ایالات متحده و عضو شماره دو جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی سنا نیز قول حمایت از فنلاند در این روند را داده است.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم به شبکه آمریکایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: پیوستن فنلاند به ناتو دشوار نخواهد بود و می‌تواند به سادگی صورت پذیرد. او همچنین در ادامه تأکید کرد: الحاق فنلاند به این پیمان اتفاقی تاریخی خواهد بود.
کاخ ریاست جمهوری فرانسه هم اعلام کرد: پاریس به‌طور کامل از انتخاب مستقل فنلاند برای پیوستن سریع به ناتو حمایت می‌کند.
​​​​​​​
هشدار مقامات مسکو
باوجود این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تمایل فنلاند برای عضویت در پیمان ناتو را تهدیدی برای روسیه دانست که می‌تواند منطقه را نیز بی‌ثبات‌تر کند. پسکوف که این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح می‌کرد همچنین ضمن ابراز تأسف از اقدامات فنلاند برای پیوستن به ناتو، این کشور را تهدید کرد چنین اقدامی، پاسخ متقابل مسکو را به همراه خواهد داشت.
پیمان آتلانتیک شمالی سال ۱۹۴۹ از سوی 12 کشور مؤسس به عنوان یک پیمان نظامی برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق به امضا رسید. این معاهده که تعداد بندهای آن چندان زیاد نیست امضاکنندگان را متعهد می‌کند در صورت تهدید هر یک از اعضا به حمایت از آن عضو اقدام کنند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 1991، نه تنها ناتو متلاشی یا محدود نشده بلکه رشد کرده و با اتکا به بروز نگرانی‌های امنیتی اعضای خود تکامل یافته و جایگاه خود را به عنوان قدرتمندترین ائتلاف نظامی جهان حفظ کرده است. ناتو در 30 سال گذشته به 20 کشور دیگر که همگی در نزدیکی روسیه هستند گسترش یافته است. این سازمان درحال حاضر 30عضو دارد. پسکوف همچنین با اشاره به اینکه همه می‌خواهند از درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو اجتناب کنند، تأکید کرد: در عین حال مسکو آماده خواهد بود قاطع‌ترین پاسخ را به کسانی بدهد که سعی می‌کنند در عملیات نظامی این کشور در اوکراین دخالت کنند.
وزیر امور خارجه روسیه هم روز گذشته اتحادیه اروپا را متهم کرد که در صحنه بین‌المللی به یک بازیگر تهاجمی تبدیل شده است. سرگئی لاوروف در حاشیه اجلاس وزیران سازمان کشورهای مستقل همسود در شهر دوشنبه بیان کرد: کشورهای اتحادیه اروپا با شتاب دقیقاً در مسیرهایی که ناتو قبلاً زمینه‌سازی کرده، حرکت و از این طریق روند ادغام با ناتو را تأیید می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه