تا فرصت هست قانون انتخابات مجلس را اصلاح کنید

توصیه سخنگوی شورای نگهبان به نمایندگان

تا فرصت هست قانون انتخابات مجلس را اصلاح کنید

آرش خلیل‌خانه

عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان از نمایندگان مردم خواست از فرصت باقیمانده برای اصلاح قانون انتخابات مجلس استفاده کنند تا انتخابات بعدی با قانون جدید برگزار شود.

هادی طحان نظیف در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به چندین پرسش در مورد طرح‌های مختلف موجود در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قوانین انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها، تلویحاً از ایستا ماندن برخی از این طرح‌ها انتقاد کرد و درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: آخرین اتفاق در مورد این طرح مربوط به یک سال پیش است که مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شد و ما پس از بررسی اعلام کردیم ابهام و ایرادی به آن نداریم، اما هیئت عالی نظارت مجمع ایراداتی به مصوبه داشت که ما طبق قانون به مجلس اعلام کردیم و از آن زمان تاکنون طرح متوقف بوده است.
وی در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها هم گفت: تا آنجا که می‌دانیم این طرح در کمیسیون تخصصی مجلس در جریان است اما از طرف شورای نگهبان نماینده‌ای در جلسات بررسی آن حضور ندارد. طحان نظیف سپس به موضوع طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس اشاره کرد و با رد این خبر که طرح مجلس به خاطر تدوین لایحه جامع انتخابات در دولت متوقف‌شده باشد، تصریح کرد: ما معتقدیم زمان کافی و حدود دو سال تا برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده و مناسب است نمایندگان ملت از این فرصت استفاده کنند و در سال جاری این قانون را اصلاح کنند تا انتخابات بعدی با قانون جدید و اصلاح‌شده برگزار شود. سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: به نظر می‌رسد اصلاح قانون انتخابات مجلس بیشتر به همت و عزم نیاز دارد و امیدوارم تا سال آینده به نتیجه برسد.
هادی طحان نظیف همچنین در مورد ایده برگزاری انتخابات پارلمانی به‌صورت  تناسبی و استانی گفت: دو نکته وجود دارد؛ یکی بحث کلی اصلاح قانون انتخابات است که معتقدیم همه تلاش کنند تا این اصلاحیه به سال بعد برسد. اما درباره انتخابات استانی یا تناسبی بحثی در شورای نگهبان مطرح نبوده است. باید ببینیم پیشنهاد‌های عزیزان ما در مجلس چه بوده ، سپس راجع به آن اظهارنظر می‌کنیم.

ساعت رسمی کشور دیگر تغییر نمی‌کند
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست از تأیید مصوبه (عدم) تغییر ساعت رسمی کشور در آخرین جلسه این شورا خبر داد و گفت: ما ابهام‌هایی در مورد این مصوبه داشتیم ازجمله اینکه ازاین‌پس با فسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور آیا مانند گذشته دولت صلاحیت و اختیار تغییر ساعت را به صلاحدید خود دارد یا نه که با تفکیک ساعت رسمی از ساعت اداری کارکنان دولت این مشکل رفع شد. وی افزود: با تأیید این مصوبه و اجرای آن از سال آینده ساعت رسمی کشور تغییر نخواهد کرد، اما دولت به‌تناسب شرایط و ضرورت می‌تواند ساعت کار ادارات و کارکنان خود را جابه‌جا کند یا تغییر دهد.
در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ در بحث استخدامی استثنائاتی برای خودش، وزارت اطلاعات و سازمان امور استخدامی قائل شده است، گفت این دستگاه‌ها مقررات استخدامی خاص دارند. سابقه این موارد در قانون محاسبات هم وجود دارد و این به معنای بی‌ضابطه بودن نیست و این دستگاه‌ها از دولت مستقل هستند. البته این موضوع، موضوع اختلافی است ولی ما خیلی نمی‌توانیم متعرض این موارد در قانون مجلس شویم.

چرا طرح شفافیت شامل شورای نگهبان نیست؟
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس و یک خبرگزاری دیگر در خصوص نظر شورای نگهبان در رابطه با طرح شفافیت قوا و اظهارات برخی نمایندگان در مورد مخالفت شورا با آن و احتمال رد شدنش در این نهاد، با تأکید بر اینکه موضوع شفافیت مهم و مورد توجه شورای نگهبان است، به جریان داشتن روند بررسی این طرح در مجلس و تمام نشدن آن اشاره کرد و گفت:  اظهارنظرهای مختلفی صورت می‌گیرد و برخی معتقدند مغایر قانون اساسی است، اما اجازه دهید متن کامل طرح مصوبه نهایی مجلس برای شورای نگهبان ارسال شود تا ما مانند سایر طرح‌ها از بعد قانون اساسی و شرع مورد بررسی قرار دهیم.
در پاسخ به پرسشی درباره این‌که چرا اسم شورای نگهبان در طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیست؟ گفت: شورای نگهبان اساساً مصوبه ندارد و در مورد مصوبات اظهارنظر می‌کند، من دوستان را به سامانه جامع نظرات شورای نگهبان ارجاع می‌دهم. این سامانه حاوی تمام متن‌های طرح‌ها و لوایح، مشروح مذاکرات شورا تا آنجا که پیاده شده و استدلال‌های دسته‌بندی‌شده اعضاست. پس ما همیشه پیشتاز شفافیت بوده‌ایم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه