دو مقدمه شکست توطئه دشمن

دو مقدمه شکست توطئه دشمن

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر سیاسی

طی چند روز اخیر و پس از تصمیم دولت برای اصلاح ساختار یارانه‌ها، شاهد شکل گیری تجمعاتی هر چند کوچک در برخی شهرها بودیم، اعتراضاتی که شاید تا حدودی هم بحق و ناشی از نگرانی مردم از تبعات اقتصادی این اقدام با توجه به شرایط معیشتی جامعه بود.

اما در ادامه این مسیر همانند گذشته این رسانه‌های معاند خارجی بودند که با موج سواری بر این تحول و انتشار فیلم‌هایی از حوادث سال‌های گذشته در صدد القای خط آشوب در کشور بودند؛ توطئه‌ای که با هوشیاری مردم و نهادهای اطلاعاتی و انتظامی در نطفه خفه شد.
در مورد چرایی شکست این توطئه، توجه به دو نکته حائز اهمیت به نظر می‌رسد. نخست اینکه نباید از یاد برد ملت مقاوم ایران، پس ازشکل گیری انقلاب اسلامی، حوادث و بحران‌های بسیاری را از سر گذرانده اند، بحران‌هایی که سرخط بسیاری از آن‌ها را می‌توان در غرب جست. این توطئه ها و گذر ملت از آن‌ها اکنون نهال انقلاب را بارور و به درختی تنومند تبدیل کرده و هیچ طوفانی بر آن اثرگذار نیست. همین بلوغ سیاسی اکنون مردم ما را به سمت و سویی برده که در هر ماجرایی ابتدا منافع ملی را در نظر گرفته و سپس اقدام می‌کنند. در روزهای اخیر هم برخی تحلیلگران با القای رسانه‌های بیگانه هشدار می‌دادند ممکن است حوادثی مانند آنچه در آبان سال 1398 و پس از گران شدن بنزین به وقوع پیوست در انتظار جمهوری اسلامی باشد. اما دیدیم بصیرت و درایت مردم بر توطئه‌ها خط بطلان کشید. 
اما دومین عامل در شکست دسیسه دشمنان را باید در رفتار متفاوت دولت و به‌ویژه شخص رئیس جمهور جست و جو کرد. دولت با درک ضرورت حذف ارز 4200 در این مسیر گام گذاشت و از خطرات احتمالی آگاه بود. با وجود این، چند گام مثبت دولت سبب اعتمادسازی بیشتر در میان مردم شد. نخست واریز یارانه به حساب مردم در ابتدای اجرای طرح بود. واقعیت این است که بسیاری از احتمال حذف یارانه‌ها و سپس افزایش قیمت‌ها نگران بودند، ولی واریز پول به حساب مردم (سه دهک پایین نفری 400 و پنج دهک بالا نفری 300 هزار تومان) از این نگرانی کاست. نکته مهم دیگر رفتار مناسب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و حضور شخص
رئیس جمهور در میان مردم بود. این حضور به اعتماد مردم می‌افزاید و نشان می‌دهد دولتمردان از نزدیک در جریان اخبار بوده و نگرانی آن‌ها را درک می‌کنند. ضمن آنکه اطلاع‌رسانی خوب و دقیق دیگر دولتمردان و از جمله وزرا که روزانه در تلویزیون و مطبوعات به دغدغه‎های مردم پاسخ دادند، مزید بر این علت شد (هرچند برخی معتقد هستند این اطلاع‌رسانی می‌توانست زودتر آغاز شود). 
در نهایت اینکه مردم با درک نیاز کشور به جراحی بزرگ اقتصادی امروز به این رسالت پی برده و به دولت اعتماد کرده اند. البته که نقد منصفانه برای اصلاح امور بسیار ضروری است و دولت و به‌ویژه شخص رئیس جمهور نشان داده خود در شنیدن این نقدها پیشقدم هستند. برگزاری جلساتی با اصناف و بازاری‌ها، اقتصاددان‌ها و صاحب‌نظران در طیف‌های مختلف سیاسی همه بیانگر آن است که رئیس جمهور با در نظر گرفتن همه ملاحظات و دیدگاه‌ها در این مسیر گام گذاشته و ان‌شاءالله با همراهی مردم، ثمرات این اقدام به زودی کام ملت را شیرین کرده و دشمنان را بیش از پیش در موضع ضعف قرار خواهد داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه