پهپاد ایرانی صادراتی شد

چرا همکاری نظامی با تاجیکستان و افتتاح کارخانه تولید پرنده‌های بدون سرنشین مهم است؟

پهپاد ایرانی صادراتی شد

حسین محمدی اصل

کارخانه تو‌لید پهپاد تمام ایرانی ابابیل ۲ صبح روز گذشته با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزیر دفاع تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور گشایش یافت. جمهوری اسلامی پیش از این صادرات محصولات مختلف نظامی به کشورهای متحد خود در خاورمیانه و همچنین برخی دولت های آفریقایی را در دستور کار داشت، اما افتتاح کارخانه تولید پرنده های بدون سرنشین در کشوری دیگر نخستین گام ایران جهت بازاریابی تسلیحات نظامی‌اش بوده و از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی
سرلشکر محمد باقری در مراسم مذکور با اشاره به اینکه ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توانسته در تمام ابعاد نظامی و دفاعی به ویژه هواپیما‌های بدون سرنشین رشد قابل‌توجهی داشته باشد؛ گفت: امروز در جایگاهی هستیم که می‌توانیم علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی به کشور‌های همپیمان و دوست در جهت افزایش امنیت و صلح پایدار، تجهیزات نظامی صادر کنیم. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افتتاح کارخانه تولید ابابیل ۲ در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی بین دو کشور عنوان کرد و افزود: ان‌شاءالله در آینده شاهد افزایش همکاری‌ها و تعاملات بیشتر از تمام سطوح دفاعی نظامی بین دو کشور ایران و تاجیکستان خواهیم بود. در پایان کلید نمادین گشایش کارخانه و گواهی‌نامه پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اهدا گردید. سپهبد شیرعلی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان نیز در این دیدار از طرح‌های نیرو‌های مسلح ایران برای مقابله با تروریسم و جرایم سازمان یافته و مواد مخدر با کمک و همکاری دو کشور استقبال کرد و گفت: برگزاری رزمایش‌های مشترک و توسعه تجهیزات نظامی از اولویت‌های نیرو‌های مسلح کشور تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران است.
پهپاد ابابیل۲ از تولیدات سازمان صنایع هواپیمایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. این پهپاد که ابتدا با مأموریت مراقبت و شناسایی هدف تولید شده بود، بعدها مأموریت انتحاری نیز برای آن تعریف شد و هم‌اکنون در قالب این مأموریت در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد. ابابیل۲ با مداومت پرواز ۱.۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و تا ارتفاع ۱۱ هزار پا از سطح زمین ارتفاع بگیرد؛ زیرا بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این پرنده بدون سرنشین همچنین قابلیت برخاستن از روی شناور و قایق تندرو را نیز دارد که طی سال‌های گذشته قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه با این پهپادها مجهز 
شده‌اند.
حضور پهپادی در تاجیکستان چرا مهم است؟ 
اقدام ایران در راه‌اندازی کارخانه پهپادسازی در کشور تاجیکستان از چند بعد حائز اهمیت به نظر می‌رسد. نخست اینکه تا پیش از این یکی از انتقاداتی که در مورد صنایع نظامی ما مطرح می‌شد بحث کمی حضور آن در بازارهای جهانی بود. هر چند مقامات نظامی ضمن رد این موضوع تأکید داشتند باوجود تحریم‌های ظالمانه، صنایع نظامی جمهوری اسلامی جایگاه خوبی در بازار جهانی داشته و ارزآوری دارد و برای لو نرفتن این بازارها و سنگ‌اندازی بعدی غرب، مقاصد صادراتی اعلام نشود، اقدام تازه جمهوری اسلامی را باید گام نخست در توسعه علنی صادرات نظامی ارزیابی کرد. در حالی که ترکیه به عنوان همسایه ما با بهره‌گیری از بحران اوکراین توانسته بازار خوبی برای خود در این زمینه دست و پا کند حال اقدام ایران می‌تواند مقدمه‌ای برای نقش آفرینی بیشتر در این عرصه ارزیابی شود. این در حالی است که بر اساس توافق‌نامه برجام رأس ساعت 3:30 بامداد  27 مهرماه 1400، بند ششم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به اجرا گذاشته شده و تحریم‌های تسلیحات نظامی به ایران یا از ایران لغو شد. لغو این مصوبه هم می‌تواند بیش از پیش موانع را برداشته و به صادرات تسلیحات ایرانی کمک کند.
بعد دیگر اهمیت گشایش کارخانه پهپادی ایران، تأکید این حرکت بر ارتقای روابط با کشور همزبان تاجیکستان به سطوح راهبردی است. نباید از یاد برد تا پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم به ریاست دکتر سید ابراهیم رئیسی روابط تهران-دوشنبه برای مدت دو سال به سردی گراییده بود. این سردی روابط تا حدی بود که در اقدامی عجیب دوشنبه با پیوستن رسمی تهران به سازمان شانگهای مخالفت کرد. اما حال ورق برگشته و مناسبات اقتصادی دو طرف روند رو به رشدی را تجربه کرده و ارتقای آن به سطح نظامی از راهبردی شدن این همکاری‌ها حکایت دارد. این در حالی است که کشور تاجیکستان در چند سال اخیر زد و خوردهای مرزی با قرقیزستان را تجربه کرده و افزایش این سطح روابط برای این کشور هم مهم و حائز اهمیت است.  
در نهایت اینکه در حوزه صادرات نظامی و دفاعی، جمهوری اسلامی ایران محصولات متعددی را در سبد فروش دارد (پهپادی، سامانه‌های پدافندی، موشکی و...) و این مسئله در کنار برخورداری از مؤلفه ارزان تمام شدن این تجهیزات به نسبت کشورهای رقیب می‌تواند فرصت خوبی برای صادرات ایران مهیا کند. این در حالی است که نیروهای مسلح کشورمان در طول سال‌های اخیر و پس از شکل‌گیری تهدیدات گروه‌های تروریستی و تکفیری در برخی کشورهای منطقه نظیر سوریه و عراق و لبنان، در مقابله با این تهدیدات کارنامه خوبی از خود به‌جای گذاشتند و در کنار این، در حوزه انتقال فناوری و علوم نظامی به دیگران -نظیر یمن- نیز  عملکرد مطلوبی داشتند که نتایج آن را در حوزه میدانی نبرد می‌توان به وضوح دید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه