ورود بانوان به استادیوم‌ها با کدام امنیت؟

سؤال مهم پس از جنجال بازی تراکتور - پرسپولیس

ورود بانوان به استادیوم‌ها با کدام امنیت؟

مدیران ورزش ایران به‌ویژه حوزه فوتبال در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از بودجه موجود در سیستم ورزش را صرف امور فرهنگی کردند و مدعی بودند با سیاست‌گذاری‌های تأثیرگذار، فرهنگ حاکم بر فضاهای ورزشی را در جهت درست هدایت کردند.


همزمان با این اتفاق آن‌ها سناریوی آمادگی میزبانی از رویدادهای بزرگ نظیر جام جهانی را مطرح کردند تا به این واسطه شوی تبلیغاتی خود را به شکل کامل به اجرا درآورند، اما در واقعیت نه خبری از پیشرفت زیرساخت‌های سخت‌افزاری بوده، نه فرهنگ‌سازی ایده‌آل. 
اتفاقات غیر قابل توصیف ورزشگاه تبریز در جریان بازی تراکتورسازی و پرسپولیس نشان داد مدیریت حاکم بر فدراسیون فوتبال قدرت لازم برای اداره یک بازی معمولی را ندارد.
اگر در جریان این بازی همانند دیدار فینال جام حذفی میان استقلال  و خونه به خونه بابل در خرمشهر یک نفر بینایی خود را به دلیل پرتاب سنگ و اشیا دیگر از دست می‌داد چه کسی پاسخگو بود؟ یا اگر ماجرای ورزشگاه فولادشهر و سرباز احمدی تکرار می‌شد، کدام مقام مسئولیت این اتفاق را برعهده می گرفت؟
21 دوره از رقابت‌های لیگ حرفه‌ای ایران می‌گذرد اما هنوز خبری از فرهنگ‌سازی روی سکوها وجود ندارد! با وجود این، عده ای مدعی حضور خانم‌ها در ورزشگاه هستند، در حالی که هنوز از پیچ نخست فرهنگ سازی نیز عبور نکردیم! آن دسته از مدیرانی که هر روز شعار ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را سر می‌دهند و مدعی می‌شوند فرهنگ هواداری ما تغییر کرده، باید به این پرسش جواب دهند که از کدام فرهنگ‌سازی سخن می‌گویند؟ آیا با فضای حاکم بر بازی تراکتورسازی و پرسپولیس در ورزشگاه تبریز همچنان ادعا دارید فضا برای میزبانی از رویدادهای جهانی و برگزاری جام جهانی از سوی فوتبال ایران وجود دارد؟ آیا عرصه برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مهیاست؟
مسئولان برگزاری مسابقات فوتبال در مرام‌نامه و آیین‌نامه برگزاری مسابقات در بند اول به این نکته اشاره کردند که مهم‌ترین عامل برای برگزاری یک دیدار برقراری امنیت و نظم است تا سلامت روحی و روانی بازیکنان، عوامل برگزاری مسابقه و هواداران تأمین شود، اما تصاویر تلویزیونی مخابره شده از این بازی مایه سرشکستگی و آبروریزی بین‌المللی برای فوتبال و ورزش ایران بود! 
و تأمل برانگیزتر اینجاست که مسئولان برگزارکننده این دیدار به جای پذیرش اشتباهات خود و عذرخواهی از مردم حالا در جایگاه مدعی بیانیه صادر می‌کنند تا به این ترتیب تقصیر را از گردن خود به گردن دیگری بیندازند. البته که به همان اندازه که برخی بازیکنان و مربیان میزبان و میهمان در جریان این بازی سعی در برقراری آرامش در استادیوم داشتند و تلاش می‌کردند سکوها را آرام کنند، افرادی نظیر امید عالیشاه بازیکن پرسپولیس به واسطه اختلافات قدیمی، بنزین بر آتش فتنه ریخت و با پرتاب متقابل سنگ به سمت سکوها فضا را به شدت ملتهب کرد.
آیا وقت آن نرسیده یک بار برای همیشه به این نابسامانی و ناهنجاری‌های موجود در حوزه فوتبال پایان دهیم.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه