نوایی که خاموش‌نمی‌شود...

عثمان محمدپرست چهره جهانی موسیقی خراسان دارفانی را وداع گفت

نوایی که خاموش‌نمی‌شود...

عثمان محمدپرست
استاد پیشکسوت و دوتارنواز معروف کشور و خراسان رضوی در ۹۴سالگی در بیمارستان ۲۲بهمن خواف دار فانی را وداع گفت. این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور از ۱۰سالگی با دوتار نوازی مأنوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذاشته و در همایش‌ها و آیین‌های مختلف داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است. نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سال‌های گذشته به ثبت رسید. نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور، سال ۱۳۹۶ از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی بر سردر منزل عثمان محمدپرست نصب شد.
این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور با بسیاری از استادان موسیقی ایران ازجمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری کار کرده بود.
او جزو خیران مدرسه‌ساز بود و با همراهی جامعه یاوری فرهنگی و خیران مدرسه‌ساز بیش از ۹۰۰مدرسه در جای جای ایران ساخت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعداد زیادی از اهالی هنر  کشور با صدور پیام‌های جداگانه درگذشت این هنرمند بزرگ را تسلیت گفتند.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پیام تسلیت خود گفت: اکنون همنوا با پایان اردیبهشت پاییزگون موسیقی خراسان، خاموشی و افول اختر دوتار ایران را به سوگ می‌نشینیم. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده در پیام خود آورده است: به احترام او، بلندای مقامش را در طومار خوش نغمه فرهنگ و هنر دیارمان ارج می‌نهیم و آمرزش و غفران باری‌تعالی را برای روح سترگش مسئلت می‌نماییم.
همچنین رضا هژبر کلالی، سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پیام تسلیت جداگانه‌ای نوشت: رویکرد موسیقی ایشان بر محور اعتقاد و باورهای انسانی، اخلاق و خیرخواهی بود. پیکر این هنرمند نامی روز‌گذشته در زادگاهش به خاک سپرده شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه