قاچاق زعفران راحت‌تر از صادرات آن!

گلایه نایب رئیس شورای ملی زعفران کشور از میدان‌داری دلال‌ها

قاچاق زعفران راحت‌تر از صادرات آن!

نایب رئیس شورای ملی زعفران کشور با انتقاد از جولان واسطه‌ها در بازار زعفران، از کاهش صادرات این محصول خبر داد.


غلامرضا میری گفت: قیمت زعفران در اردیبهشت‌ امسال نوسان چندانی نداشت اما همچنان بحث قاچاق، مشکل صادرکنندگان زعفران بوده و آمار صادرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قیمت زعفران در اردیبهشت‌ تغییر چندانی نداشته و نوسان آن در حدود کیلویی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بود از سوی دیگر قیمت جهانی زعفران نیز تغییری نداشته است. 
وی تأکید کرد: متأسفانه با توجه به اینکه قاچاقچیان میداندار عرضه زعفران در بازار جهانی شده‌اند، با افزایش قیمت خرید این محصول از سوی زعفران‌کاران مواجه نبوده‌ایم و متأسفانه در بازار جهانی، زعفران را از قاچاقچیان ارزان‌تر خریداری می‌کنند و صادرکنندگانی که سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی کرده‌اند، بیشترین آسیب را می‌بینند.

میدان‌داری دلال‌ها
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان‌رضوی درخصوص افزایش قیمت زعفران در خرداد خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم افزایش و یا کاهش قیمت را در خرداد داشته باشیم. معمولاً یک وضعیت منظم است که کنترل می‌شود و کشاورز به‌ محض اینکه متوجه می‌شود بازار اشباع ‌شده و ممکن است سبب کاهش قیمت‌ها شود از عرضه زعفران به بازار خودداری می‌کند و این مزیت بسیار خوبی برای کشاورز است.
 وی تصریح کرد: مگر آنکه اتفاق خاصی رخ دهد، مثلاً نرخ صادرات یا مصرف داخلی به هر دلیلی افزایش یابد در غیر این صورت نرخ‌ها در خرداد افزایش نخواهد داشت.
میری با اشاره به کاهش صادرات زعفران در سال گذشته نسبت به سال 99 گفت: در سه‌ماهه آخر سال گذشته حدود ۱۴۰درصد در مجموع نسبت به ماه‌های مشابه سال، کاهش صادرات داشته‌ایم. ازاین‌ رو به اعتقاد من در فروردین‌ اگرچه آمار دقیقی درحال حاضر در دست ندارم اما حتماً کاهش صادرات داشته‌ایم که این کاهش ناشی از همان بحث قاچاق زعفران است که متأسفانه مدیریت این بحث به جای صادرکننده، در دست قاچاقچیان قرار دارد.
وی اذعان کرد: اگرچه بازار مصرف جهانی، مصرف خودش را دارد اما این تقاضا از طریق قاچاق تأمین می‌شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی اظهار کرد: هنگامی که صادرکننده، نمی‌تواند محصولش را صادرکند، حتماً یک مشکلی وجود دارد و این مشکل باید برطرف شود.

صادرات پر‌هزینه
وی درباره علت قاچاق زعفران نیز بیان کرد: متأسفانه اگر من صادرکننده یک کیلو زعفران را بخواهم صادر کنم این صادرات ۶ میلیون تومان برای من هزینه دربر خواهد داشت. این در حالی است که برای قاچاقچی این هزینه وجود ندارد، بنابراین زعفرانش را در بازار جهانی حدود ۱۵ تا ۲۰درصد ارزان‌تر از قیمت صادرکننده می‌فروشد. درنتیجه قیمتی که در صادرات قانونی است، کاهش می‌یابد. 
نایب رئیس شورای ملی زعفران کشور در پایان بیان کرد: مسئولان که می‌خواهند اقتصاد را درست کنند و دنبال رشد و توسعه صادرات هستند، باید به نحوی برنامه‌ریزی کنند که دست واسطه‌های غیرمتخصص و دلالان از حوزه زعفران کوتاه شود و شرایط به گونه‌ای باشد که سود حاصل از صادرات نصیب فعالان واقعی این حوزه شود، نه اینکه زعفرانکار با کمترین سود محصول را بفروشد و سود کلان نصیب قاچاقچیان یا همان واسطه‌هایی شود که تنها پول دارند و متأسفانه از خلأهای موجود در بحث مدیریت بازار سوءاستفاده می‌کنند. لازم به ذکر است خراسان رضوی قطب تولید زعفران کشور است ودر صورت برنامه‌ریزی بهتر متولیان می‌تواند  نقش موثری در اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی ایفا کند.

​​​​​​​خبرنگار: سرور یزدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه