با چاقوی جراحی نمی‌توان به سرعت اصلاح کرد

‌رئیس سازمان صدا و سیما در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف:

با چاقوی جراحی نمی‌توان به سرعت اصلاح کرد

در راستای برگزاری نشست‌های دانشجویی رئیس سازمان صداوسیما، روز گذشته، با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در محل این دانشگاه، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار، نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی به قرائت بیانیه‌ها و خواسته‌های خود از رئیس سازمان صداوسیما پرداختند.
پیمان جبلی   در محل این دانشگاه در سخنانی با یادی از شهدای دانشگاه و همچنین آزادسازی خرمشهر، از افتخارات فرهنگی و علمی دانشگاه شریف یاد کرد و گفت: یاد جانباختگان هواپیمای اوکراینی را که بخش زیادی از آن‌ها دانشجوی این دانشگاه بودند را گرامی می‌دارم. 
قول و قراری برای ۱۶ آذر داشتم که پیش شما بیایم اما خواهشم این بود که پیش از آن طرح تحول مطلوب خود را در قالب یک طرح اجرایی بیاورید و بعد به نتیجه برسیم، اما از آن روز چیزی دست ما نرسیده است. 
با وجود این با کمال افتخار ترجیح دادم اینجا باشم. دوره‌هایی بود که این جلسات با نفرات معدود برگزار و صرفاً از شبکه خبر پخش می‌شد.

به دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم
جبلی با اشاره به تحولات سازمان عنوان کرد: در دوره بیست و چند ساله گذشته در سه محور تحول دیده شده است. ما اول دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم تا به عرصه‌هایی که اصلاً نمی‌شد به آن‌ها فکر کرد بپردازیم. آنتن صداوسیما متأسفانه به دلایل مختلف اول به کمیت پرداخته بعد به جذابیت و ظاهر خوب و آخر از همه سراغ محتوا رفته است. قصد ما این است که این را برعکس کنیم. این صبر می‌خواهد. خواهشاً به ما فشار نیاورید. نگویید چرا چهار تا سریال شد سه سریال. این مرحله‌ای است که باید محتوا را جایگزین کمیت کنیم.
جبلی با اشاره به تحقیقاتی که نشان‌دهنده کاهش مخاطبان تلویزیون‌ها در همه جهان است، بیان کرد: نباید فکر کنیم چون در کل دنیا مخاطب برودکست کم شده است، مخاطب ما هم کم شده است. 
توان ما محدود است. ما در بین گزینه‌های زودبازده نمی‌توانیم یکی را بگیریم و دیگری را رها کنیم. درخواست دارم یک هیئت مشترک دانشجویی برای بررسی وضعیت صداوسیما و پیشرفت سند تحول تشکیل دهید. رهنمود دادن خیلی خوب است اما کافی نیست. 
رئیس رسانه ملی با اشاره به صحبت‌های یکی از دانشجویان و درخواست او برای بازگشت به مردم گفت: ما سعی کردیم در هفت الی هشت ماه گذشته هر جا می‌توانیم صدای مردم را برسانیم. هر جا که حقی از مردم زمین مانده است. در اعتراض اصفهان دیدید. حق مردم است که اسناد بالادستی پیگیری شود.
وی درباره شفافیت هم گفت: شفافیت کاملاً قانون درستی است و آن را پذیرفته‌ایم و جایی که دیدید نبوده است ما را بازخواست کنید. این شفافیت قطعاً سبب سلامت رسانه است. 

سرباز می‌گویم؛ فشار هم هست
جبلی درباره تغییر مدیران بیان کرد: تلاش ما این بوده که مدیریت آنتن به کسانی برسد که تازه‌نفس، کارشناس و… باشند و فکر نمی‌کنم تغییر مدیران در این مدت اخیر غیر از این بوده باشد.
وی درباره ساختار غیرچابک صداوسیما هم گفت: سازمان با ۵۰ هزار عوامل، ۱۸ هزار بازنشسته، حدود ۲۰۰ شبکه مختلف و لایه‌های مدیریتی مختلف ساختاری گسترده دارد. با چاقوی جراحی هم نمی‌توان به سرعت اصلاح کرد. ما وقتمان را تلف تغییر ساختار و اداره کل به اداره و معاونت به مرکز نمی‌کنیم اگرچه در جای خود باید انجام شود.
رئیس رسانه ملی افزود: تمام دولت‌هایی که در یکی دو دهه پیش بوده‌اند از صداوسیما ناراضی بوده‌اند و ما همواره دچار چالش بوده‌ایم. امیدواریم این مشکل حل شود.
وی درباره پرداخت به اعتراض‌ها هم عنوان کرد: ما همان صداوسیمای پرداخت به اعتراض‌های اصفهان هستیم. سربسته نمی‌گویم، سرباز می‌گویم فشار هم هست. ما که نیامدیم صداوسیمای بی‌فشار بگیریم. ما تحت فشار هستیم؛ همه نهادها، دستگاه‌ها و جریان‌هایی که احساس مسئولیت دارند نیاز دارند به این سازمان و فکر می‌کنند باید آن برآورده باشد.

برای متروپل دستور رسید که بس است!
وی افزود: ما برای متروپل شبکه خبر را به‌خط کردیم، از همه جا خواهش و تقاضا و جاهایی دستور بود که حتی یک ساعت و دو ساعت (به این موضوع بپردازید) و بس است دیگر. ریزه‌کاری‌هایی دارد انعکاس اعتراض که اگر گاهی دور یک میز بنشینیم می‌توان درباره آن همفکری کرد.
جبلی خطاب به دانشجویان گفت: به نظر شما باید این اعتراض را انعکاس دهیم یا قبل از آن مطالبه را پیگیری کنیم. وقتی به کف خیابان می‌رسد دیگر نمی‌توانید اجازه دهید مسائل ذهنی گفته شود. وقتی اعتراض کف خیابانی می‌شود خیلی مسئولیت سنگین می‌شود. زمانی اعتراض کف خیابانی به بکش بکش و شیشه شکستن می‌رسد ما این را چگونه باید پوشش دهیم؟ در هر انعکاس اعتراضی باید به حاشیه‌های آن توجه داشت و در عین حال باید پیش از اعتراض کف خیابانی آن را مطالبه کنیم.

موضوع فردوسی‌پور در دوره من نبود
وی درباره عادل فردوسی‌پور هم گفت: موضوع فردوسی‌پور در دوره من نبود اگر در دوره من بود همه تلاشم را می‌کردم که این اتفاق نیفتد. از آن داستان سه سال گذشته و من الان مسئولیت را گرفته‌ام. الان میراث‌دار وضعیتی هستم و همه می‌خواهند درستش کنم. فکر می‌کنند با یک امضای طلایی جبلی درست می‌شود اما این گونه نباید دید. بحث دوطرفه است. او هم باید بازی تیمی را بپذیرد. قواعد دوطرفه را بپذیرد. سرمربی هم باید قدر بداند. در این مسئله خاص هم فردوسی‌پور نظرات خاص خود را دارد فارغ از اشخاص می‌گویم باید اصول مدیریتی را دید. نمی‌خواهم پاسخ دیپلماتیک و سربسته بدهم. خودم با فردوسی‌پور صحبت کرده‌ام.
وی ادامه داد: چقدر می‌توانیم امیدواربمانیم؟ باز هم می‌گویم مسئله دوطرفه است،مدیریت چهره‌ها بسیار حساس است.

محتوای مستهجن سریال‌های شبکه خانگی
وی درباره نظارت بر شبکه خانگی به محتوای مبتذل برخی سریال‌ها اشاره کرد و گفت: برخی محتواهایی که آنجا بارگذاری می‌شود محتواهای شیطان‌پرستی و مستهجن دارد. خود شما شاید همین الان رویتان نشود با خانواده این‌ها را ببینید. ما اگر ادعای نظارت داریم ادعای سلیقه‌ای ما نیست وظیفه‌ای است که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته و ما موظف به حفظ امنیت فرهنگی جامعه هستیم. 
ما موظف به حفظ حریم خانواده هستیم و در نظارت بر محتوای صوت و تصویر نمی‌توانیم سهل‌انگاری کنیم. هیچ کدام از شما حاضر به نشستن و تماشای یکی از سریال‌هایی که الان در حال پخش است نخواهید بود.

ایرج طهماسب و رضا عطاران خط نخورده‌اند
وی در پاسخ به نبود برخی چهره‌ها هم گفت: حیاتی در دوره من روی آنتن بود و در این سال‌ها هم که رفت او بازنشسته شده است اما یقین دارم به هیچ وجه صداوسیما مشکلی با او ندارد. خیلی هم راحت است اما قابلیت‌هایی که از یک مجری خبر انتظار داریم شاید از چهره جوان‌تر بهتر بتوان کمک گرفت. ایرج طهماسب هم بزرگ شده صداوسیما و سرمایه صداوسیماست. کلاه قرمزی برند ثبت شده سازمان است. مسئله چیز دیگری است امسال قرار بود عید در خدمت او باشیم اما مشکلی پیش آمد، نه طهماسب نه عطاران هیچ ‌یک جزو قلم‌ خورده‌ها نیستند.
جبلی درباره بیست و سی هم گفت: بله در بیست و سی حتماً باید موضوعات جدیدتر باشد. 
قرار بود این بخش به مسائلی بپردازد که جایی دیگر مطرح نمی‌شود اما چون پربیننده شد انتظارات نیز از آن بالا رفت. اما بخش‌های پربیننده را به آهنگ خود برمی‌گردانیم. فکر کنم باید بیست و چهل راه بیندازیم!

همه مدیران شبکه‌ها در معرض تغییر هستند
وی درباره چرایی تغییر نک��دن علی فروغی در شبکه3 هم اظهار کرد: مدیران شبکه‌های سلامت، پنج و دیگر شبکه‌ها هم تغییر نکرده‌اند. ملاک ما برای حفظ و عزل فقط یک شخص باید باشد؟ همه در معرض تغییر هستند عقد اخوت با هیچ کس نداریم.
جبلی درباره پوشش رسانه‌ای ماجرای هواپیمای اوکراین عنوان کرد: یک بار دیگر یاد آن‌ها را که برادرزاده خودم هم جزو آن‌ها بوده است گرامی می‌دارم اما وقتی مسئولان می‌گویند شلیک نبوده صداوسیما می‌تواند بگوید بوده است؟ فرض کنید یک بلندگو بیفتد پایین یکی بگوید تقصیر فلانی بود. هر دستگاهی مسئول دارد. اگر عادلانه نگاه کنیم دستگاهی که باید اعمال نظر می‌کرد گفته نبوده و صداوسیما چطور می‌توانست بگوید بوده است؟
رئیس سازمان صدا و سیما درباره انتقاد از گزارش‌های اخیر بیست و سی درباره هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: من هم اعتقاد دارم برخی از این گزارش‌ها نباید به این شکل طراحی می‌شد و به معاونت سیاسی هم گفتم اما هدف این بود گفته شود این طرح برای دهک‌های پایین خوب بوده است. دهک‌های بالا شاید این تغییر را نبینند اما برای دهک‌های پایین بهتر است. 

شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را پخش کردیم
جبلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پخش اعتراض‌های مردمی گفت: این ما بودیم که اعتراض‌های اصفهان را پخش کردیم و برخی نمی‌خواستند و خودشان هفته بعدش هم برای صداوسیما و هم مردم اصفهان خط و نشان کشیدند چون می‌خواستند مردم به کف خیابان بیایند. اما ما شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را پخش کردیم. هر رسانه‌ای در دنیا در پوشش اعتراض مدلی دارد ما هم استثنا نیستیم. هر کدام از این اعتراض‌ها مدلی را لازم دارد.

حذف ربنای شجریان
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حذف ربنای شجریان و همچنین پخش موسیقی‌ها و سریال‌های سخیف و کم‌مایه گفت: ویروسی که موجب شد این عوارض در بدنه محتوای رسانه دیده شود همین است که به هر قیمتی باید آنتن را پر کرد. 
وقتی مثلاً فکر می‌کنند روزی 500قطعه موسیقی پخش کنند. مگر چقدر می‌شود محتوای فاخر داشت. رو آوردیم به پرکردن آنتن به هر قیمتی و به لایه‌های پنهان در متن توجه نکرده‌ایم. نه مرجعیت و نه کیفیت را حفظ نکرده‌ایم. مخاطب هم خوشش نمی‌آید. طبیعی است رویشان را برمی‌گردانند. برای این‌ها همان عمل جراحی لازم است تا آن دمل را حذف کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه