مالکان خانه‌های قدیمی اجازه ثبت ملی نمی‌دهند

مالکان خانه‌های قدیمی اجازه ثبت ملی نمی‌دهند

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از شناسایی ۱۰۰ خانه قدیمی واجد ثبت ملی در این استان خبر داد. وحیده رضاییان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعدادی از این واحدها توسط این اداره کل شناسایی شده و تعدادی نیز طی انجام طرح پژوهشی از سوی دانشگاه بجنورد شناسایی شده‌اند.
وی گفت: بیشتر خانه‌های شناسایی شده در شهر بجنورد قرار دارند و این خانه‌ها مربوط به دوره قاجار و پهلوی اول هستند.
رضاییان تأکید کرد: برای اینکه بتوان این واحدهای مسکونی را به ثبت ملی رساند یا باید رضایت مالک باشد و یا اینکه این اداره‌کل آن را از مالک خریداری کند.
وی با اشاره به اینکه این خانه‌های قدیمی ویلایی بوده و دارای حیاط خیلی بزرگی هستند، افزود: قیمت این املاک در بجنورد با توجه به مساحت و مکانی که در آن قرار گرفته‌اند بسیار بالاست و تا ۱۵میلیارد تومان و یا بیشتر نیز ارزش دارد به همین دلیل مالکان اجازه به ثبت رساندن آن را نمی‌دهند حتی اجازه نمی‌دهند کارشناسان میراث فرهنگی به آن‌ها نزدیک شوند.
این مقام مسئول تصریح کرد: از سویی این اداره کل نیز اعتبار لازم برای تملک آن‌ها را به منظور ثبت ملی ندارد. اعتبار سالانه این اداره برای تملک املاک اندک است و با این اعتبار هنوز نتوانسته پلاک‌هایی که در اطراف عمارت مفخم وجود دارد را تملک کند.
وی بیان کرد: اعتبار سالانه این اداره کل در حوزه تملک املاک، کفاف یکی دو پلاک را می‌دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه