بازگشت به غرب وحشی

در تازه‌ترین حادثه تیراندازی در یک دبستان آمریکا 21 نفر از جمله 19 دانش‌آموز کشته شدند

بازگشت به غرب وحشی

دوباره تیراندازی و دوباره کشتار بی‌گناهان در مهد تمدن غرب؛ ایالات متحده آمریکا. کشتاری خونین که این بار کودکان در کانون آن قرار داشتند.

حادثه‌ای تلخ که هر چند نیت ضارب از این اقدام هنوز مشخص نیست اما بار دیگر انگیزه نژادپرستانه در این جنایت هم پررنگ به نظر می‌رسد. 
بر این اساس بامداد گذشته منابع خبری حمله مسلحانه به دبستان «راب» در شهر «اوالد» ایالت تگزاس را رسانه‌ای کردند. در این ماجرا
 ۱۹ دانش‌آموز مدرسه و دو معلم کشته شدند. گِرِگ اَبِت، فرماندار تگزاس عامل مظنون تیراندازی را سالوادور راموس ۱۸ ساله توصیف کرد. پلیس فرد مهاجم را از پا درآورده است. بر اساس اعلام پلیس، مظنون احتمالاً به تنهایی عمل کرده است. به گزارش رسانه‌های محلی در آمریکا مرد مسلح در آغاز تیراندازی مادربزرگ خود را کشته است. همچنین او ممکن است دانش‌آموز دبیرستانی در منطقه بوده باشد. به گزارش رسانه‌های آمریکا وی در روز تولد ۱۸ سالگی‌اش دو قبضه سلاح گرم را به‌طور قانونی خریداری و به خود هدیه کرده است. 

واکنش‌ها به جنایت تگزاس

اکثریت شهر اوالد را لاتین‌تبارها تشکیل می‌دهند، همان‌گونه که گفته شد همین مسئله موضوع نژادپرستانه بودن جنایت را پررنگ‌تر کرده است. این شهر در ۱۴۰ کیلومتری غرب سن‌آنتونیو واقع شده و شمار دانش‌آموزان دبستان یاد شده
 ۵۰۰ نفر است. پنجشنبه این هفته آخرین روز سال تحصیلی کودکان در این مدرسه بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، پس از این جنایت بر اساس دستور جو بایدن، علاوه بر سه روز عزای عمومی، پرچم‌های آمریکا بر فراز همه ساختمان‌های دولتی در داخل و خارج این کشور به حالت نیمه برافراشته درآمد. رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی گفت: من امیدوار بودم هنگامی که رئیس جمهور شدم شاهد جنایت دیگری نباشم. اینکه یک نوجوان ۱۸ ساله وارد فروشگاه اسلحه شود و سلاح هجومی خریداری کند ایده نادرستی است. بایدن ادامه داد: وقت آن رسیده مقابل لابی‌های اسلحه بایستیم. از سوی دیگر، «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا نیز اعمال محدودیت درباره به‌کارگیری، فروش و استفاده از سلاح گرم در آمریکا را خواستار شد. وی گفت: قلب ما همچنان از حوادث تیراندازی در مدارس آمریکا به درد می‌آید. کافی است!

معلم‌ها مسلح شوند!
ایده تد کروز اما جالب بود؛ مسلح کردن معلمان و تعقیب خلافکاران. سناتور جمهوری‌خواه اهل تگزاس تیراندازی اوالد را «واقعاً هولناک» توصیف کرد اما گفت اصلاح قوانین سلاح راه مؤثر جلوگیری از این جنایات نیست. او گفت: تعقیب خلافکاران راه جلوگیری از این نوع جنایات است. کروز مدعی شد: حضور مأموران مسلح در محیط تحصیلی مؤثرترین راه تأمین ایمنی کودکان است.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، ۲۰۰ تیراندازی جمعی در آمریکا صورت گرفته است. تیراندازی جمعی به تیراندازی گفته می‌شود که در آن دست کم چهار نفر(به غیر از تیرانداز یا تیراندازان) کشته یا زخمی شوند. در آخرین مورد، شنبه گذشته 10 شهروند سیاه‌پوست در حمله‌ای نژادپرستانه در سوپرمارکتی در بوفالو کشته شدند. اما کشتار روز سه‌شنبه در شهر «اوالد» تگزاس، پس از تیراندازی مرگبار سال ۲۰۱۲ میلادی در شهر «نیوتون»، خونین‌ترین و مرگبارترین تیراندازی مدارس در تاریخ سال‌های اخیر آمریکاست. کشتار یاد شده آمریکا را در شوک و بهت فرو برد. در آن تیراندازی ۲۰ کودک و ۶ بزرگسال به ضرب گلوله مهاجم کشته شدند. 
آزادی خرید و فروش سلاح گرم و حمل آن عامل اصلی چنین کشتارهایی در این کشور است. باوجود مخالفت ظاهری مقامات این کشور با قوانین فعلی مرتبط با حمل و خرید و فروش سلاح گرم، لابی‌های قدرتمند اسلحه در آمریکا امکان هرگونه اعمال تغییرات در محدود کردن سیاست‌های یاد شده را سد کرده‌اند. براساس متمم دوم قانون اساسی آمریکا شهروندان این کشور می‌توانند سلاح گرم با خود حمل کنند. همین مسئله سبب شده سالانه ده‌ها هزار نفر در ایالات متحده در خشونت‌های ناشی از سلاح گرم کشته و زخمی ‌شوند. 
در سال ۲۰۲۱، تعداد ۲۰ هزار و ۷۲۶ مورد مرگ ناشی از سلاح گرم بدون احتساب خودکشی با اسلحه در آمریکا ثبت شده است. به گزارش سی ان ان، برای هر ۱۰۰ آمریکایی حدود 
۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست. در میان جدیت نداشتن مقامات و ادامه منفعت‌طلبی لابی‌های قدرتمند سلاح، این وضعیت آشفته، والدین و معلمان آمریکایی را به ترتیبات ویژه واداشته است. تمرین‌های آمادگی برای شرایط اضطراری مربوط به حمله مسلحانه، اکنون به یک برنامه رایج آموزشی از دوره دبستان تا دبیرستان بدل شده است. مسلح شدن معلمان ایده‌ای دیگر است که این روزها مطرح شده و طرفداران زیادی دارد. کِن پکستون دادستان کل تگزاس هم پس از حادثه اخیر با اشاره به این موضوع گفت: راه حل شاید مسلح کردن آموزگاران باشد. او در مصاحبه با شبکه محافظه‌کار نیوزمکس تأکید کرد: مسلح کردن معلمان و سایر مدیران مدارس به طور بالقوه به جلوگیری از حملات آینده تا زمان رسیدن مقام‌ها کمک می‌کند.

​​​​​​​خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه