هدف‌گذاری مشترک تهران و مسکو برای افزایش روابط اقتصادی

نشست تجاری مشترک ایران و روسیه برگزار شد

هدف‌گذاری مشترک تهران و مسکو برای افزایش روابط اقتصادی

کار گروهی سرویس اقتصاد

نشست تجاری مشترک ایران و روسیه، روز گذشته با حضور الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، جواد اوجی وزیر نفت، جمعی از مسئولان، سفرای دو کشور و نمایندگان بخش خصوصی ایران و روسیه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.


به گزارش ایرنا، وزیر نفت از اختصاص اعتبار 5میلیارد دلاری روسیه به ایران و امضای چند قرارداد در حوزه انرژی بین تهران و مسکو خبر داد و گفت: در دولت تلاش می‌کنیم سطح روابط تجاری دو کشور در همه زمینه‌ها را به ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

شرکت‌های خودروسازی روسیه نیاز به قطعات ساخت ایران دارند
وزیر نفت گفت: در حوزه بانکی که یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات بود تصمیم گرفتیم تا در روابط دوجانبه و پیمان‌های پولی دوجانبه از ارز ملی دو کشور استفاده شود.
وزیر نفت تأکید کرد: امروز تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنعت پتروشیمی روسیه امضا خواهد شد تا صادرات محصولات پتروشیمی، خدمات و فنی و مهندسی و دانش فنی کاتالیست به روسیه انجام شود. وی با اشاره به اینکه در کریدور حمل‌ونقل شمال و جنوب نیز توافق‌‌های خوبی انجام شد، گفت: این توافق‌ها در حوزه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، کشتیرانی و هوایی صورت گرفت.
به گزارش مهر، وزیر صنعت همچنین در مورد همکاری معدنی با روسیه گفت: ما در بخش معدن وضعیت مناسبی داریم، در برخی اقلام مانند ورقه‌های فولادی نیاز به واردات داریم. در مواد اولیه معدنی مانند آلومینا، روی و سرب واردات انجام می‌دهیم و می‌توانیم با روسیه همکاری کنیم. وی همچنین گفت: شرکت‌های خودروسازی روسیه نیاز به قطعات ساخت ایران دارند و می‌توانیم با آن‌ها همکاری کنیم. وی در مورد بازنگری فهرست ۲هزار قلم کالای وارداتی گفت: این فهرست بازنگری می‌شود. در اردیبهشت‌ماه هم چهار، پنج قلم آن تغییر پیدا کرد، اما عمده این فهرست همچنان حفظ می‌شود. از سال ۹۷ منع واردات کالا‌های دارای مشابه داخلی بوده است که همچنان در این فهرست وجود دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت این نکته را هم تأکید کرد که برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید ممنوعیتی درنظر نمی‌گیریم.

کالاهای ایرانی می‌توانند نیازهای متعدد بازار روسیه را تأمین کنند
معاون نخست‌وزیر روسیه بابیان اینکه روسیه به دلیل شرایطی که امروز با آن مواجه شده، به دنبال افزایش واردات است، گفت: در بازار روسیه نیازهای متعددی وجود دارد که کالاهای ایرانی می‌توانند آن را تأمین کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، الکساندر نواک با تأکید بر اینکه این نشست بین ایران و روسیه نقش بسیار مهمی در روابط بین دو کشور دارد، خاطرنشان کرد: به دنبال ارائه تصویر واقعی و شفاف برای روابط بین دو کشور و تعمیق روابط با ایران هستیم. وی بابیان اینکه در حال حاضر شرایط بسیار خوبی برای افزایش همکاری با ایران به وجود آمده است، تأکید کرد: می‌توانیم در طرح‌ها و پروژه‌های مهم در ایران مانند نیروگاه اتمی بوشهر همکاری داشته باشیم و روابط بین دو کشور را توسعه بخشیم.
نواک با اشاره به اینکه به دنبال افزایش حجم تبادلات بین دو کشور هستیم، تصریح کرد: سال گذشته فرصت خوبی برای افزایش تجارت ایران و روسیه به وجود آمد به‌طوری‌که حجم تبادلات تا 81 درصد افزایش پیدا کرد و به 4میلیارد دلار رسید و امسال نیز تاکنون تبادلات بین دو کشور تا 10درصد افزایش پیدا کرده است.
معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر تمایل این کشور برای تکمیل کریدور شمال - جنوب اظهار کرد: این کریدور برای روسیه بسیار مهم است و ما به دنبال توسعه آن و دسترسی روسیه به حاشیه خلیج‌فارس و افزایش فعالیت در آن منطقه هستیم.
نواک تأکید کرد: روسیه به دلیل شرایطی که امروز با آن مواجه شده، به دنبال افزایش واردات است از این رو با شرکای بین‌المللی به دنبال ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستیم. وی افزود: امروز پیشنهادهایی برای افزایش همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد و به دنبال انجام طرح‌های فعلی هستیم تا بروکراسی پیشنهادهای جدید طی شود. وی گفت: در روسیه بودجه قابل‌توجهی برای افزایش زیرساخت‌های اقتصادی در نظر گرفته‌شده که این شانس اضافه‌ای برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه است و برنامه‌های بسیاری برای افزایش حجم واردات و صادرات داریم. معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه به دنبال کاهش محدودیت واردات به روسیه هستیم، گفت: قوانینی که واردات و صادرات محصولات پزشکی، تجهیزات، مواد اولیه و خدمات مهندسی را آسان‌تر می‌کند وضع شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه