کاهش 28 درصدی ذخایر سدهای خراسان ‌شمالی

کاهش 28 درصدی ذخایر سدهای خراسان ‌شمالی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان ‌شمالی گفت: سدهای استان توان ذخیره‌سازی 234میلیون مترمکعب آب را دارند در حالی که اکنون فقط 80میلیون مترمکعب آب ذخیره شده ‌است که نسبت به سال گذشته 28درصد کاهش را نشان می‌دهد.
به گزارش فارس، سیدعقیل مرتضوی در نشست شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان اظهار کرد: منابع آب استان در شرایط سختی قرار دارد و ابلاغ میزان آب قابل تحویل توسط وزارت نیرو صورت گرفته و براساس آن طی یک برنامه سه ساله برداشت از منابع آب زیرزمینی باید متعادل شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ شمالی افزود: کشاورزان در سال‌های گذشته در این زمینه همکاری لازم را داشته‌اند و همچنان درخواست همیاری و کمک از آن‌ها را داریم تا در مدیریت منابع آب بیش از پیش مؤثر باشند.
او تصریح کرد: در نشست‌های تخصصی برگزارشده با نماینده کشاورزان، میزان کشت برنج ۵۰درصد کاهش یافت همچنین تحویل آب برای کشت بهاره ممنوع و برای کشت پاییزه نیز محدود شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌شمالی هم در این نشست اظهار کرد: خراسان‌شمالی صنعتی نیست و بیشتر درآمد مردم از کشاورزی و دامداری است و منابع آب استان بسیار محدود است. رشیدی افزود: برای مدیریت منابع محدود آب استان و جلب مشارکت بهره‌برداران، پیشنهاد تعدیل پلکانی ضرایب دشت‌های استان در این شرایط بسیار مناسب است چراکه اجبار ما در این زمینه، اولویت تأمین آب شرب شهری و روستایی است. رشیدی بر تغییر الگوی کشت استان تأکید کرد و افزود: در این کار باید با کشاورزان تفاهم شود تا از شرایط بحران عبور کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه