راه‌های تازه برای بازگشت مخاطب به سینما

نیم‌بها شدن بلیت یک فیلم در شنبه گذشته علاقه‌مندان زیادی را به سینما کشاند

راه‌های تازه برای بازگشت مخاطب به سینما

افزایش قیمت بلیت سینما اواخر سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و با آغاز اکران نوروزی از 18 اسفند ماه گیشه سینماها با نرخ جدید آغاز به کار کردند.


اگر اهل سینما رفتن باشید می‌دانید که قیمت بلیت سینما نسبت به سال گذشته با افزایش تقریباً 50 درصدی روبه‌رو شده و سینماهای با درجه مدرن در روزهای تمام‌بها ۴۵ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۲۲ هزار و ۵۰۰تومان، سینماهای با درجه ممتاز در روزهای تمام‌بها ۳۵ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان و سینماهای با درجه یک و دو در روزهای تمام‌بها ۲۵هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۱۲ هزار و ۵۰۰تومان تعیین شده است.


آیا سینما تفریح گرانی است؟ 
تقریباً کالا یا خدماتی نیست که با افزایش قیمت روبه‌رو نشده باشد و البته که سینما هم به دلیل افزایش هزینه‌های تولید تا توزیع، نگهداری سالن‌ها، تجهیزات و... از این امر مستثنا نیست، اما چرا پذیرش این جهش قیمت در میان مردم سخت‌تر از گرانی در بخش‌های دیگر است. شاید اصلی‌ترین دلیلش را بتوان در این دانست که سینما در کشور ما همیشه جزو ارزان‌ترین تفریحات موجود بوده و در مقایسه با سایر برنامه‌های فرهنگی مانند کنسرت و تئاتر هزینه ناچیزی داشته است، حتی همین حالا هم که افزایش قیمت را تجربه کرده نرخ یکسان ردیف‌های سالن سینما در بهترین حالت 50درصد کمتر از ارزان‌ترین و دورترین ردیف‌ها نسبت به صحنه کنسرت است. به همین دلیل ظاهراً مردم چندان توقع و تحمل تغییرات قیمتی را ندارند و کاهش میزان فروش بلیت نتیجه واکنش مردم به آن است. 
البته نباید از این نکته مهم غافل شد که مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی فهرست اولویت‌های یک فرد یا خانواده را به هم ریخته و شاید سینما به سادگی جای خود را به گزینه‌هایی بدهد که از ضرورت‌های روزمره زندگی است. از طرفی دیگر با اکران برخط فیلم‌ها پس از پایان نمایش در سالن‌های سینما، بسیاری از مخاطبان تماشای آن‌ها را به اکران در شبکه نمایش خانگی موکول می‌کنند و همین مسئله هم در کاهش میزان مخاطب تأثیرگذار خواهد بود و با توجه به اینکه حجم عمده فروش کل‌سال سینمای ایران‌ متعلق به سینماهایی است که بلیتشان افزایش ۵۰‌درصدی داشته، طبیعتاً کاهش مخاطب بیش از پیش به چشم می‌آید و تبدیل به یک موضوع جدی شده است. البته سینماها در روزهای سه‌شنبه همچنان به صورت نیم‌بها بلیت می‌فروشند و مقرر شده سانس‌های اول همه روزهای هفته نیز بلیتشان نیم‌بها باشد.

شنبه چالش‌برانگیز برای سینما
این روزها با وجود اکران فیلم‌های کمدی پرفروش همچنان گیشه سینما وضعیت خوبی ندارد اما شنبه هفته گذشته 21 خردادماه با نیم‌بها شدن بلیت «بدون قرار قبلی» به مناسبت میلاد امام‌رضا(ع) معادلات اکران با یک چالش جدی مواجه شد. در حالی که اغلب سینماداران زیر بار کاهش قیمت بلیت نمی‌روند و معتقدند مخاطب باید خودش را با نرخ‌های جدید سازگار کند که البته در عمل می‌بینیم چنین اتفاقی نیفتاده، نیم‌بها شدن بلیت یک فیلم در سینماهای سراسر کشور مخاطب قابل توجهی را به سینما کشاند آن هم روز شنبه که انتظار سینما رفتن در آن کمتر از سایر ایام هفته است. این فیلم در سه روز نخست اکران طی اعلام «سمفا» 4 هزار و 619 بلیت را در 310سانس و 76 سالن فروخته در حالی که روز شنبه و با نیم‌بها شدن بلیت، این رقم به 4 هزار و 58 بلیت در 85سالن در 161 سانس رسیده است و این یعنی میزان سینما رفتن مردم همچنان در وهله نخست به هزینه‌کرد آن‌ها برای این سرگرمی دوست‌داشتنی بازمی‌گردد و متأسفانه آن‌ها می‌توانند در صورت جور نبودن دخل و خرجشان قید آن را بزنند. 
اما در این میان برخی سینماداران هم راهکارهای جالبی دارند که نشان داده می‌توان با اعمال برخی تخفیف‌های موردی همچنان مخاطب را به سمت سینما کشاند. احمدرضا بهبهانی، مدیر پردیس سینمایی «هویزه» مشهد که در شب میلاد حضرت‌رضا(ع) میزبان افتتاحیه رسمی اکران فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی‌» بوده، در واکنش به استقبال مردم از این فیلم به خبرنگار ما می‌گوید: فروش این فیلم در روزهای گذشته قابل توجه و با احتساب روز شنبه در مجموع راضی‌کننده بوده است.

طرح نیم بها شدن در نوبت صبح
مدیر پردیس «هویزه» درباره کاهش قیمت بلیت می‌گوید: عملاً چنین تصمیمی امکان‌پذیر نیست، زیرا قیمت همه چیز بالا رفته است و سینما نمی‌تواند از بقیه کالاها و خدمات فرهنگی عقب بیفتد. او معتقد است؛ سینما هم هزینه‌های خودش را دارد؛ دستمزدها افزایش پیدا کرده، حق تهیه‌کننده بیشتر شده و تجهیزاتی همچون لامپ و پروژکتورها هم گران‌تر شده و این‌ها دست‌به دست هم می‌دهد که قیمت بلیت افزایش پیدا کند. هر چند به نظرم بلیت سینما آن قدری گران نشده، شاید مخاطب کم شده باشد اما فروش فرقی نکرده است.
بهبهانی اما راهکارهایی برای بازگرداندن مخاطب به سینما دارد که تعدادی از آن‌ها را عملیاتی هم کرده است؛ او می‌گوید: در حال حاضر سینمای آفریقا و هویزه هر شب از سانس ساعت 23 بلیت نیم‌بها می‌فروشند، البته من طرحی را هم برای سینماهای تهران ارسال کردم و پیشنهاد دادم از صبح تا ساعت16 سینماها نیم‌بها باشند. سینماداران موافقند اما فکر می‌کنم تهیه‌کنندگان کمی با آن مسئله داشته باشند، اما اگر با این طرح موافقت شود تأثیر زیادی در فروش خواهد داشت.

اجرای طرح‌های مناسبتی برای بلیت نیم‌بها
وی با بیان اینکه باید در فاصله‌های مختلف و به بهانه‌ روزها و مناسبت‌های خاص طرح‌هایی را لحاظ و تخفیفاتی ارائه کرد، ادامه می‌دهد: ما به مناسبت روز هوای پاک طرح بلیت نیم‌بها را برای دوچرخه‌سواران اجرا کردیم که از آن استقبال هم شد. چند سالن سینما هم در تهران این طرح را اجرا کردند و جواب داده است. البته اگر بخواهیم به صورت روتین این طرح‌ها را اجرا کنیم عادی می‌شود و بهتر است در زمان‌های مختلفی آن‌ها را عملیاتی کرد.
در روزهای گذشته نیز سیدعلی طباطبایی‌نژاد، معاون پخش و اکران حوزه هنری از اجرای طرح قیمت‌گذاری شناور بلیت در زنجیره سینماهای بهمن سبز که شامل ۱۵۰ سالن سینمایی است خبر داده و گفته طرح قیمت‌گذاری شناور را به صورت آزمایشی برای فیلم «هِناس» اجرا خواهیم کرد تا با بازخوردهایی که از رفتار مخاطب می‌گیریم طرح قیمت‌گذاری پویا و بهینه‌ای را برای سالن‌های سینماها بدست بیاوریم.  حالا باید دید در شرایطی که افزایش قیمت‌ بلیت اجتناب‌ناپذیر بوده و احتمالاً امکان تغییر یا کاهش قیمت مصوب وجود ندارد، با وجود طرح‌های متنوع در اکران‌های نیم‌بها می‌توان راه‌های تازه‌ای پیش روی مخاطب قرار داد و آن‌ها را دوباره به سالن‌های سینما بازگرداند؟

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه