تولید دانش‌بنیان‌، زیر چتر حمایتی آستان قدس رضوی

گفت‌وگو با مدیران پنج شرکت‌ که مهیای تحول‌آفرینی در کشور شده‌اند

تولید دانش‌بنیان‌، زیر چتر حمایتی آستان قدس رضوی

حضور آستان قدس رضوی در عرصه حمایت از شرکت‌های ‌دانش‌بنیان پررنگ‌‌تر از سال‌های پیش شده و خروجی آن، تولید محصولات و خدماتی است که گرهی از مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف عمران، کشاورزی و صنعتی باز خواهد کرد.


تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های دانش‌بنیان سبب شد بنیاد بهره‌وری موقوفات در دو سال گذشته شرکت صنایع پیشرفته رضوی را متولی این موضوع کند که این رویکرد، نتایج چشمگیری به همراه داشت. 
در سال جدید و با نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی در شعار سال1401 نیز برای حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، تلاش‌های آستان قدس رضوی در این عرصه بیشتر شده است. به همین دلیل بود که نوزدهم خرداد ماه امسال گردهمایی 380 شرکت دانش‌بنیان خراسان رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. 
در این گردهمایی علاوه بر رایزنی دانش‌بنیان‌ها و مسئولان و همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری آستان قدس رضوی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، تعدادی از این شرکت‌ها که با حمایت آستان قدس رضوی پروژه‌های دانش‌بنیان خود را پیش می‌برند حضور داشتند و محصولات خود را به نمایش گذاشتند. در این گزارش با برخی از این محصولات آشنا می‌شویم.

مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای 
مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای یکی از محصولات دانش‌بنیان است که ثمره این حمایت‌هاست؛ محصولی که در صنایع راهبردی همچون فولاد، صنایع غذایی، نفت، گاز، پتروشیمی، ساختمان و... کاربرد دارد. 
سعید علی محمدی، مدیرعامل شرکت آگرین انرژی فرایند درباره محصولات تولیدی این شرکت تصریح می‌کند: این شرکت به‌عنوان طراح و سازنده مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای پیشرفته، انواعی از مبدل‌ها را به مرحله تولید صنعتی رسانده است. 
به گفته او، تعدادی از مبدل‌های تولید شده توسط این شرکت نه تنها در کشور بلکه برای نخستین بار است که در خاورمیانه تولید می‌شود و به نوعی رفع تحریم صورت گرفته است.
علی محمدی با اشاره به ورود آستان قدس رضوی به پروژه‌های دانش‌بنیان با رویکرد حمایت از نخبگان می‌گوید: یکی از اقدامات ارزشمند شرکت صنایع پیشرفته رضوی، حمایت مالی به‌منظور خرید تجهیزاتی خاص بوده که برای تولید دستگاه‌ها مورد نیاز است؛ تجهیزاتی که یا در کشور وجود ندارد یا گران است.
 
حمایت، فراتر از تعهدات 
علی محمدی درباره نقش حمایتی آستان قدس رضوی در تولید این محصول نیز اظهار می‌کند: با کمک‌های آستان قدس رضوی شاهد جهش خوبی در تولید مبدل‌ها بوده‌ایم. شرکت صنایع پیشرفته رضوی با رویکردی هوشمندانه، نقش حمایتی خود را فراتر از تعهداتش ایفا کرده است و با همراهی یکدیگر، این پروژه را به‌صورت تعاملی پیش می‌بریم. او با بیان اینکه ورود به این صنعت، ریسک‌پذیری بالایی می‌خواهد، می‌گوید: آستان قدس رضوی با هدف حمایت از جوانان نخبه و شرکت‌های دارای ظرفیت بالا، این ریسک را پذیرفت و اکنون شاهد تولید صنعتی این محصول هستیم که به طور خاص توسط شرکت آگرین انرژی فرایند در کشور تولید می‌شود.

پشتیبانی از تولید پودر آلومینیوم میکرونیزه 
شرکت سامان رستاک آفاق جیران(سراج) یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیانی خراسان رضوی بود که از حمایت‌های آستان قدس رضوی بهره‌مند شده است و پودر آلومینیوم میکرونیزه تولید می‌کند. 
حسین خدابخشی مدیرعامل این شرکت می‌گوید: این پودر در صنایع بتن سبک و بلوکه سبک، رنگ‌سازی، صنعت آتش‌بازی و... کاربرد دارد. او با بیان اینکه سالانه هزارو500 تن پودر آلومینیوم در کشور مصرف می‌شود، تصریح می‌کند: میزان تولید داخلی این محصول در سال، ۲۰۸ تن و واردات سالانه کشور حدود هزارو300 تن است که باتوجه به نیاز کشور و اینکه صرفاً مصرف سالانه کارخانجات آستان قدس رضوی حدود ۱۸۰ تن است، این طرح پیشنهاد شد.

کاری که هیچ یک از دیگر متولیان نکرد
خدابخشی با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی از ابتدای پروژه، نقش حمایتی بسیار مؤثری داشته است، خاطرنشان می‌کند: شرکت صنایع پیشرفته رضوی با سرمایه‌گذاری در پروژه تولید پودر آلومینیوم میکرونیزه، حمایت مالی و اداری بسیاری را از این طرح انجام داد؛ حمایتی که از سوی هیچ یک از نهادها و مجموعه‌های متولی دیگر صورت نگرفت. 
او با اشاره به آغاز این پروژه از ابتدای 
سال ۱۴۰۰ به‌صورت آزمایشی، می‌گوید: این محصول اکنون در مرحله تولید انبوه قرار داشته و امکان تولید سه تن پودر آلومینیوم میکرونیزه در ماه وجود دارد. 
خدابخشی ادامه می‌دهد: هدف پیش‌بینی شده برای این پروژه، دستیابی به تولید ماهانه ۱۵ تن پودر آلومینیوم در انتهای سال ۱۴۰۱ است.

کمک به بحران آبی کشور
کنتورهای حجمی هوشمند پویاک، دیگر محصول دانش‌بنیان است که در این نمایشگاه معرفی شد. محمد یارمحمدی، رئیس هیئت مدیره شرکت سنجش ابزار پویای آینده درباره این پروژه می‌گوید: کنتورهای حجمی هوشمند پویاک به سفارش وزارت نیرو با هدف نظارت و کنترل بر میزان مصرف منابع آبی کشور طراحی شده است. او ادامه می‌دهد: پس از یک‌سال تلاش شبانه‌روزی واحد تحقیق و توسعه و ساخت و تست بیش از
 100 نمونه، این شرکت در آذر ماه 1397 موفق به طراحی و ساخت محصول نهایی شد که در همان سال با دریافت پروانه بهره‌برداری به تولید انبوه این محصول و فروش در کشور اقدام کرد.

ایفای نقش در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی
یارمحمدی با اشاره به حمایت‌های مادی و معنوی آستان قدس رضوی از این پروژه از سال 1400، تصریح می‌کند: آستان قدس رضوی باتوجه به بحران ملی آب و مسئولیت اجتماعی که در این خصوص داشته و همچنین در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع های‌تک، در این زمینه ورود و حمایت جدی خود را معطوف صنعت آب کرده است. 
به گفته او، بدین منظور این شرکت طی عقد تفاهم‌نامه‌ای با مدیریت منابع آب ایران، طرح تجهیز گسترده چاه‌های آب به کنتورهای هوشمند را در دست اجرا دارد. 
یارمحمدی درباره مزیت‌ها و ویژگی‌های کنتورهای حجمی هوشمند پویاک می‌گوید: با توجه به مشخصات منحصر به‌فرد، کیفیت، خدمات بالا و داشتن قیمت رقابتی این محصول در مقایسه با سایر تولیدکنندگان، در کوتاه مدت جزو محصولات پرطرفدار و پرسفارش در استان‌های مختلف کشور قرار گرفته است. 
او ادامه می‌دهد: چشم‌انداز شرکت برای سال‌های آینده، صادرات محصولات و خدمات به کشورهای خاورمیانه و تأمین نیاز بازار آن‌هاست.

تأثیرگذار در صنعت، عمران و کشاورزی
امروزه در عرصه اقتصادی کشور هم  شاهد تحولاتی هستیم که نتایج آن به اموری همچون بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی، بهینه‌سازی هزینه‌ها و بهای تمام شده و... منجر می‌شود و در این میان، یکی از راهکارها، توسعه مکانیزاسیون در هر عرصه‌ای است که با مشارکت آستان قدس رضوی و یک شرکت دانش‌بنیان در حال تحقق است. 
مهران دارابیان، مدیرعامل شرکت خیش ساختار که با محصول اسکیدلودر در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود، درباره اهمیت مکانیزاسیون می‌گوید: توسعه مکانیزاسیون در عرصه کشاورزی، عمران و آبادانی، دامداری، خدمات شهری و... به ویژه در عصر حاضر بسیار حائز اهمیت است.
او ادامه داد: مینی اسکید لودر ساخته شده توسط این شرکت با بیش از 
۱۷ نفر ساعت راندمان کار، می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در حوزه مکانیزاسیون باشد. 
دارابیان درباره کاربردهای 
مینی اسکید لودر تصریح می‌کند: این ماشین بسته به ابزاری که به آن متصل می‌شود، می‌تواند در حوزه‌های مختلف، راندمان نیروی کار را تا حد قابل توجهی افزایش دهد؛ به عنوان مثال در حوزه عمران و آبادانی و توسعه روستایی، این ماشین تنها ابزار توسعه مکانیزاسیون به حساب می‌آید.
او ادامه داد: در واقع مینی اسکید لودر تنها وسیله‌ای است که امکان تردد در کوچه‌های تنگ و خانه‌های کوچک روستاییان تا باغات و... را دارد و می‌تواند نقش بسزایی در عمران و آبادانی ایفا کند.

ایجاد بستر مناسب برای تولید انبوه
دارابیان درباره نقش حمایتی آستان قدس رضوی در این پروژه می‌گوید: هر کالایی برای اینکه به مرحله تولید برسد، به فرایندهایی همچون نمونه‌سازی، تست و آزمایش، تولید آزمایشی و تولید انبوه نیاز دارد، در این خصوص مجموعه توانمند شرکت صنایع پیشرفته رضوی این امکان را برای شرکت به‌وجود آورد که فاز تولید آزمایشی محصول را پشت سر بگذاریم و محصولی موفق و افتخارآمیز را به عرصه تولید کشورمان اضافه کنیم؛ محصولی که با برند کارتیز به بازار عرضه خواهد شد. 
او ادامه می‌دهد: از پاییز سال ۱۴۰۰ با مشارکت و حمایت آستان قدس رضوی وارد مرحله تولید آزمایشی پنج دستگاه شدیم که اکنون آماده شده و می‌تواند وارد فاز تولید انبوه شود.
دارابیان حمایت معنوی و پشتیبانی همه‌جانبه از شرکت خیش ساختار را یکی از اقدامات ارزشمند شرکت صنایع پیشرفته رضوی عنوان می‌کند و می‌گوید: در این پروژه همچنین شاهد اعتماد و ارزش‌گذاری به پروژه و تأمین سرمایه لازم (بخش اعظم سرمایه نقدی) که به نوعی سرمایه‌گذاری خطرپذیر محسوب می‌شود، بوده‌ایم.
 محمدمهدی رفیعی، مدیرعامل و مؤسس شرکت دانش‌بنیان سیمرغ سها هم با اشاره به حضور این شرکت در نمایشگاه با تولید دانش‌بنیان پرنده‌های بدون سرنشین می‌گوید: این پهپادها دارای کاربری‌هایی همچون کشاورزی، نقشه‌برداری، تصویربرداری، پایش هوایی و حمل محموله هستند. 
او ادامه می‌دهد: پهپادهای یاد شده می‌توانند سرعت و کیفیت ارائه خدمات را چندین برابر افزایش دهند و به نوعی کاربردی‌سازی صنعت هوافضا در سایر بخش‌ها به شمار می‌روند.

​​​​​​​خبرنگار: هدی زاهدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه