حضور بیگانگان مشکل اصلی منطقه

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور قزاقستان و هیئت‌همراه تصریح کردند

حضور بیگانگان مشکل اصلی منطقه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار «قاسم ژورمات توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و هیئت همراه با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی میان ایران و قزاقستان، بر ضرورت گسترش بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

فارابی، مبنای همکاری‌های فرهنگی
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هماهنگی در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی را برای گسترش روابط ضروری خواندند و با تأکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک خاطرنشان کردند: 
دو طرف باید برای پیگیری توافق‌ها و اجرایی شدن آن‌ها تلاش مضاعفی انجام دهند.
رهبر انقلاب اسلامی گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و قزاقستان را نیز مهم دانستند و افزودند: فارابی به‌عنوان یک فیلسوف و دانشمند اسلامی که اصالت قزاقستانی دارد و در ایران هزارسال درباره آثار او تحقیق و مطالعه شده است، می‌تواند مبنای همکاری‌های فرهنگی و تشکیل یک کمیته مشترک علمی میان دو کشور شود.

مشکل اوکراین، توسعه‌طلبی ناتو
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در خصوص مسائل مربوط به اوکراین گفتند: در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آن‌ها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد.
ایشان خاطرنشان کردند: باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود؛ زیرا آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره درصدد گسترش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف از جمله در شرق و غرب آسیا و ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشورها هستند.
در این دیدار که رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، آقای قاسم ژورمات توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: مذاکرات بسیار خوبی با جناب آقای رئیسی داشتیم و اسنادی که به امضای دو طرف رسید، می تواند زمینه‌ساز گسترش بیش از پیش روابط دو کشور باشد.
رئیس‌جمهور قزاقستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و قزاقستان را عمیق خواند و با استقبال از پیشنهاد رهبر انقلاب برای تشکیل کمیته علمی در زمینه فارابی، دیدگاه‌های خود را درباره مسائل منطقه و شرایط اوکراین بیان و توضیحاتی درباره شرایط کشورش پس از تلاش ناکام برای کودتا در دی ماه سال گذشته، ارائه کرد.

افزایش 50 درصدی مراودات تهران-آلماتی
پیش از دیدار هیئت قزاقستانی با رهبر معظم انقلاب، این گروه با مقامات سیاسی ایران هم دیدار و گفت‌وگوهایی انجام داد. رئیس‌جمهور کشورمان پس از این دیدارها گفت: روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماه اخیر به بیش از ۵۰درصد افزایش یافته که حجم مبادلات بین تهران و آلماتی  در گام اول می‌تواند تا 3 میلیارد دلار افزایش یابد. دکتر رئیسی افزود: ما مصمم هستیم علاوه بر روابط دوجانبه روابط خود را در سطح منطقه ای گسترش دهیم. این می تواند زمینه ارتقای روابط میان دو کشور را فراهم کند.رئیسی تصریح کرد: ما در مسائل منطقه و مسائل جهانی نگاه مشترکی داریم. برای مثال در مورد افغانستان و ضرورت تشکیل دولت فراگیر اشتراک نظر وجود دارد.رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد حل مشکلات منطقه و همه مناطق باید توسط مسئولان و مردم آن مناطق صورت گیرد و حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکلات آن مناطق می افزاید و کمکی به حل مسائل نخواهد کرد.

لغو روادید آلماتی برای تجار ایرانی
رئیس جمهور قزاقستان هم در این نشست بااشاره به اینکه، امروز روابط دیپلماتیک ما با جمهوری اسلامی ایران ۳۰ ساله شد و در این مدت همکاری‌های بسیار زیادی در همه زمینه‌ها داشتیم، گفت: هر دو طرف علاقه‌مند استفاده از ظرفیت ترانزیتی هستند و در این راستا کریدورهایی که شرق به غرب و شمال و جنوب را به هم متصل می‌کنند، اهمیت ویژه ای دارند. وی افزود: در زمینه کشاورزی نیز با ایران مذاکراتی داشتیم که منجر به ارتقای روابط قزاقستان و ایران خواهد شد و اسناد و قراردادهایی که امضا شد سبب کمک به پیشرفت دو کشور می‌شود. همچنین حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان در سه ماه اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است. 
رئیس جمهور قزاقستان از حضور ایرانیان برای سفر به آلماتی بدون روادید خبر داد و گفت ایرانیان می توانند ۱۴ روز بدون روادید به این کشور سفر کنند . رئیس جمهور قزاقستان افزود: ایران یک مرکز تمدن باستانی و یک شریک مهم در جهان اسلام است و این دو کشور در کنار دریای خزر دوست یکدیگر هستند. توکایف از همتای ایرانی خود به طور رسمی برای سفر به کشورش دعوت کرد.
 
امضای ۹ یادداشت تفاهم وهمکاری 
یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان، برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری در خصوص افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی، یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی، یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صدا و سیمای ایران و آژانس خبر قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای گاز، یادداشت تفاهم همکاری میان راه‌آهن ایران و شرکت سهامی راه آهن ملی قزاقستان اسنادی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای مسئولان مربوط دو کشور رسید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه