سرخس؛ چهارراه اقتصاد منطقه

جمعی از مدیران نهادهای انقلابی و اقتصادی در بازدید از شهرستان مرزی شمال شرق کشور با ظرفیت‌های آن آشنا شدند

سرخس؛ چهارراه اقتصاد منطقه

مدیران نهادهای انقلابی کشور با همراهی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از شهرستان سرخس و منطقه ویژه اقتصادی سرخس بازدید کردند و ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه برای ایشان تشریح و تبیین شد.


در این بازدید که با حضور دکتر محمدجواد ایروانی، معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، سیدپرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و جعفر صباغیان رئیس مجتمع اقتصادی کمیته امداد و جمعی از معاونان اقتصادی و مدیران هلدینگ‌های کشاورزی زیرمجموعه این نهادها با اقدامات آستان قدس رضوی در شهرستان سرخس و منطقه ویژه سرخس و ظرفیت‌های کم‌نظیر این منطقه آشنا شدند.

تلاش برای افزایش بهره‌وری از موقوفات 
با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های مردمی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بازدید از شهرستان سرخس و منطقه ویژه اقتصادی سرخس با ارائه گزارشی از اقدامات این آستان برای توسعه متوازن و همه‌جانبه‌ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرستان سرخس در جمع مدیران نهادهای انقلابی کشور اظهار کرد: سرخس یکی از شهرهایی است که بخش اعظم آن از موقوفات حضرت رضا(ع) است و به تعبیری این شهر به نام شهر امام رضا(ع) شناخته می‌شود و ما به عنوان خادمان حضرت، خود را مکلف به خدمت‌رسانی بیشتر در این شهر می‌دانیم.
مالک رحمتی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در حکم انتصاب تولیت معزز آستان قدس رضوی، بر توسعه این نوع خدمت‌رسانی‌ها در مناطق موقوفه تأکید داشته‌اند و حجت‌الاسلام والمسلمین مروی هم نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارند که این مهم در برنامه‌ریزی‌ها و تدوین اسناد راهبری و سیاست‌های کلان آستان قدس نیز تثبیت شده و در عملکرد دو سال اخیر آستان نیز با مساعدت‌های معنوی و فرهنگی و اقتصادی این مهم عینیت یافته است. وی افزود: تولیت محترم آستان قدس رضوی در دوره جدید مدیریت این آستان، تأکید ویژه‌ای بر ارتقای بهره‌وری موقوفات و ایجاد منابع پایدار برای آستان دارند و بنیاد بهره‌وری موقوفات نیز با همین رویکرد و نگاه فعالیت خود را آغاز کرده است و همه امکانات و حمایت‌ها را از حضور بخش خصوصی و مردمی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه با رعایت غبطه وقف اعلام می‌کنیم.
رحمتی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس یکی از ظرفیت‌های بزرگ در این حوزه است و در دوره جدید مدیریت آستان قدس رضوی نیز تلاش کردیم با تکمیل تمامی زیرساخت‌های لازم در عرصه‌های ریلی، جاده‌ای، ‌هوایی و تأسیساتی در ادامه تلاش‌های دو دهه گذشته، ظرفیت‌های این منطقه را فعال و شکوفایی اقتصادی آن را دنبال کنیم. قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: این نهاد موقوفاتی تاکنون به نرخ روز بیش از چندین هزار میلیارد تومان برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه‌گذاری کرده است و تمامی شرایط برای تحول اساسی و پیشرفت معنی‌دار فراهم شده که می‌توان با افزایش میزان سرمایه‌گذاری و مشارکت نهادهای انقلابی کشور، این دستاوردها را گسترش داد. امیدواریم این حضور مهم و پربرکت رؤسای نهادهای انقلابی نقطه عطفی برای تحول و توسعه در این شهرستان باشد.
رحمتی با اشاره به تصویب تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد افزود: ارتقای منطقه ویژه به منطقه آزاد مهم‌ترین وسیله و نزدیک‌ترین مسیر برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و احیای ظرفیت‌های این منطقه است؛ از دولت برای تصویب این موضوع مهم و ارسال آن به مجلس سپاسگزاریم و امیدواریم مجلس محترم نیز در اقدامی اثربخش و در حداقل زمان ممکن با تصویب لایحه دولت، هدیه بزرگی را به مردم این منطقه اعطا کند، چراکه این مهم حداقل باید دو دهه پیش اتفاق می‌افتاد تا به‌وسیله تولیدات این منطقه، ارتباطات لازم با کشورهای همسایه برای برقراری تبادلات اقتصادی برای رونق شهر و منطقه به نفع مردم صورت می‌گرفت. این غفلت موجب خسارت قابل توجهی شده ولی با پیگیری آستان قدس و همت دولت و اقدام نهایی مجلس به‌زودی شاهد رونق تولید و کارآفرینی در این خطه خواهیم بود.
رحمتی در ادامه گفت: اولین و مهم‌ترین خروجی و نتیجه این سرمایه‌گذاری اقتصادی، بهره‌مندی مردم عزیز و بزرگوار شهرستان سرخس و محرومیت زدایی از این منطقه است. در همین راستا طی دو سال گذشته، خدمات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متعددی توسط آستان قدس رضوی ارائه شده است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: علاوه بر آن، توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس هم نقش مهمی در اقتصاد کشور خواهد داشت و فعال شدن کریدور ترانزیتی شمال به جنوب و ایجاد ظرفیت افزایش همکاری‌ها با کشورهای منطقه، اهمیت منطقه ویژه سرخس را دو چندان کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت نهادهای انقلابی و همچنین حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی، ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس بیش از پیش فعال شده و همه مردم کشور از این ظرفیت که به برکت سنت حسنه وقف و تلاش برای بهره‌وری از موقوفات حاصل شده، بهره‌مند شوند.

سرخس از زیرساخت‌های خوبی برخوردار است
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری در حاشیه بازدید از مجموعه ویژه اقتصادی سرخس در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز کرد: این منطقه به مثابه یکی از نقاط کریدور شمال به جنوب، کشورهای شمالی به خلیج‌فارس و کریدور شرق به غرب و اروپاست که می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای ایران داشته باشد.
دکتر ایروانی با بیان اینکه منطقه اقتصادی سرخس از زیرساخت‌های بسیار خوبی برخوردار است، گفت: به دلیل اهمیت این منطقه باید تمامی دستگاه‌ها و نهادهای کشور در راستای سرمایه‌گذاری مطلوب در حوزه زیرساخت‌ها، حمایت‌های لازم را داشته باشند و مشارکت‌های مردمی را جذب کنند. به گفته این مقام مسئول، ماهیت نهادها تنها اقتصادی نیست بلکه حوزه اجتماعی را نیز در برمی‌گیرد، در همین راستا باید برای توانمندسازی آحاد مردم در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها در این منطقه تلاش کنیم.
وی ادامه داد: با واکنش سریع و چابک در اجرای برنامه‌های این منطقه می‌توانیم به نقاط روشنی دست یابیم و امیدواریم شاهد تحولی در این حوزه باشیم؛ خوشبختانه این دولت توجه ویژه‌ای به همسایگان داشته و دیپلماسی ایران قوی شده است، از همین رو این مهم می‌تواند زمینه‌ساز گسترش فعالیت اقتصادی و تحکیم کننده روابط سیاسی، حسن همجواری و امنیت در منطقه شود.وی همچنین با بیان اینکه مهم‌ترین خاستگاه همکاری‌ها ایجاد امنیت در جهان است، گفت: ما باید کریدورها را به سرعت آماده‌سازی کرده و سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهیم؛ آستان قدس رضوی نیز می‌‌تواند با ظرفیت و اعتبار معنوی بالایی که دارد به اقتصاد ملی منطقه و خود شهرستان کمک کند.

همکاری در بخش ریلی و کشاورزی
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در حاشیه این بازدید از آمادگی این بنیاد برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با آستان قدس رضوی خبر داد.سید پرویز فتاح با اشاره به ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: ما می‌توانیم در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، ایجاد و تقویت مسیر ترانزیت ریلی شمال به جنوب، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و همچنین صنعت دامپروری منطقه اقتصادی سرخس، همکاری‌های مشترکی با آستان قدس رضوی داشته باشیم.وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در این خصوص مطرح است، حل مشکل صف ترانزیت در گمرک و تقویت روابط گمرکی با کشورهای همسایه است که باید در این خصوص نیز اقدام کرد.فتاح تصریح کرد: تأسیس شرکت تخصصی در حوزه حمل برای فعال کردن ظرفیت‌های منطقه ��رخس یکی دیگر از زمینه‌های مدنظر برای همکاری است که می‌توانیم در تعامل دوجانبه، یک شرکت معتبر در این منطقه راه‌اندازی کنیم. رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی افزود: علاوه بر آن، بنیاد مستضعفان آمادگی دارد برای احیای برخی از کارخانه‌های منطقه سرخس از جمله کارخانه کاشی، سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشد تا با فعال شدن دوباره آن‌ها ظرفیت اشتغال‌زایی و تولید در این منطقه افزایش یابد.

آمادگی برای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن 
همچنین رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در مناطق محروم، نشان‌دهنده توجه به سیره زندگی امام رضا(ع) و عمل به دستورات ایشان است.
سید مرتضی بختیاری افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس نسبت به گذشته تحولات خوبی داشته و آینده روشنی را می‌توان برای آن متصور بود و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این منطقه به دنبال فعال‌سازی بیشتر ظرفیت‌های اقتصادی و حمایت از طرح‌های محرومیت‌زدایی است. وی به اعلام آمادگی برای مشارکت در طرح‌ها و برنامه‌های این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌تواند در بحث خانه‌سازی و اشتغال به نیازمندان و محرومان این منطقه خدمات ارزشمندی ارائه دهد؛ در همین راستا امسال بیش از 60میلیارد تومان برای سرخس سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در نظر داریم این میزان را تا 100میلیارد تومان هم برسانیم.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با قدردانی از اقدامات ارزشمندی که در منطقه سرخس توسط آستان قدس رضوی انجام شده، گفت: یکی از مسائل مهمی که باید مدنظر قرار گیرد این است که اگر فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در هر کجا به ثمر برسد نام امام رضا(ع) را زنده کرده‌ایم. 

مشارکت در محرومیت‌زدایی از سرخس
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای مشارکت با آستان قدس رضوی در محرومیت‌زدایی از منطقه سرخس و فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه اعلام آمادگی کرد.عارف نوروزی در این باره گفت: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در زمینه توسعه منطقه سرخس، مجموعه اقداماتی انجام داده و تاکنون بیش از 100میلیارد تومان برای ساخت مدرسه، مسجد و اجرای طرح های خرد و کلان سرمایه‌گذاری کرده است.نوروزی افزود: در حال حاضر نیز سند تحول شهرستان سرخس در سازمان برنامه‌و بودجه به جمع‌بندی رسیده است که پس از تصویب و ابلاغ آن، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) آمادگی دارد ظرفیت‌های خوبی را در فعالیت‌های اقتصادی این منطقه فعال و در کنار آستان قدس رضوی، به محرومیت‌زدایی از این منطقه کمک کند. به گفته او، مجموعه 20هزار هکتاری کشت و صنعت سرخس یکی از این ظرفیت‌هاست که اگر آب مورد نیاز آن تأمین شود، نتایج بسیار مفیدی در حوزه اقتصادی به همراه خواهد داشت.

سرخس قطب اقتصادی کشور شود
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در حاشیه این بازدیدها گفت: تولیت آستان قدس رضوی با برنامه‌ریزی‌های خوبی که به عمل آورده مسئولان نهادها را دعوت کرده ضمن بازدید از منطقه سرخس و آشنایی با اقدامات انجام شده، برای توسعه کارهای زیرساختی در این منطقه با آستان قدس رضوی مشارکت داشته باشند.وی تصریح کرد: موضوع مهمی که در این منطقه مطرح است نیروی انسانی مشغول به کار در کارخانجات است که ما اعلام آمادگی می‌کنیم شرایط اسکان خانواده‌های آنان را فراهم کنیم. در این خصوص با همکاری آستان قدس رضوی آماده ساخت مسکن و سایر امکانات آموزشی، فرهنگی، ورزشی و... هستیم؛ امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح شاهد باشیم  این منطقه به قطب اقتصادی کشور تبدیل شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه