تنها کتابخانه تخصصی اهل‌ بیت (ع) در جهان

مجموعه‌ای که با 70سال قدمت، 120هزار جلد کتاب و نسخه نفیس دارد

تنها کتابخانه تخصصی اهل‌ بیت (ع) در جهان

آستان‌نیوز

 مثل هر بنایی در حریم رضوی، کتابخانه تخصصی اهل ‌بیت(ع) نیز ماجرایی از احسان و بخشش دارد؛ این کتابخانه با نیت یکی از واقفان علاقه‌مند به ترویج علم و اندیشه پا گرفت و پس از انقلاب اسلامی برکت یافت.


مرحوم سیدسعید طباطبایی نائینی، واقفی بود که در سال 1332 کتابخانه‌ای را با عنوان کتابخانه «جامع گوهرشاد» در جوار بارگاه منور رضوی بنیان گذاشت. وی علاوه بر این، با وقف 5هزار نسخه خطی، چاپ سنگی و کتاب چاپی خود به انضمام املاک و رقباتی برای اداره کتابخانه، نام خود را در کنار واقفان آستان قدس رضوی ماندگار کرد. 
سیدسعید طباطبایى از آن بزرگمردانى است که در عرصه اشاعه فرهنگى اقدام‌های شایسته‏‌اى به نام خود به ثبت رسانده است.از وی همچنین تألیف 18 عنوان کتاب درسى و تصحیح و چاپ 27 عنوان از کتاب‌های دیگر نویسندگان به یادگار مانده است. 

کتابخانه‌ای پویا و روزآمد
کتابخانه جامع گوهرشاد در سال 68 با یک هزار و 200 مترمربع زیربنا در بست شیخ بهایی حرم مطهر ساخته شد. اما افزایش چشمگیر طلاب علوم اسلامی و تقاضای عموم مراجعان برای بهره‌مندی از معارف اهل‌ بیت(ع) و همین ‌طور تلاش در راستای اجرای نیت واقف موجب شد تا از آذرماه 89 همزمان با میلاد باسعادت امام هادی(ع)، این کتابخانه توسط تولیت فقید، آیت‌الله واعظ طبسی با عنوان جدید «کتابخانه تخصصی اهل‌بیت(ع)»، به‌ صورت شبانه‌روزی در خدمت مشتاقان معارف اهل‌بیت(ع) اعم از زائر و مجاور باشد. 
از دیگر تغییر و تحولات این کتابخانه در گذر زمان و متناسب با نیاز روز، تغییر مکانی کتابخانه است که ابتدا در صحن قدس، سپس در طبقه فوقانی مسجد گوهرشاد و بعدها با رشد مخاطبان کتابخانه در بست شیخ بهایی دایر شد. ولی این کتابخانه در مسیر پروژه ساخت رواق زیرسطحی شیخ بهایی قرار گرفت و از تیر سال 1400 به محل موقت کنونی آن واقع در تالار اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی در صحن امام حسن مجتبی(ع) منتقل شد.  
اما جریان تغییرات به رشد کمی و کیفی کتابخانه ختم نشد و کتابخانه تخصصی اهل‌بیت(ع) که از آغاز مختص استفاده آقایان بود، به دلیل درخواست‌های مکرر مراجعان، برای نخستین بار در این مکان موقت، «بخش ویژه بانوان» را نیز راه‌اندازی کرد. 

گنجینه‌ای در اختیار اهل تحقیق و مطالعه
برای دسترسی ساده‌تر محققان و مراجعان به کتاب‌های مرتبط با اهل‌بیت(ع)، منابع موجود در یک تقسیم‌بندی موضوعی در دو تالار سیره و تاریخ اهل‌بیت(ع) و تالار علوم و معارف اهل‌بیت(ع) و نیز کتابخانه الکترونیکی اهل‌بیت(ع) در معرض استفاده اهالی تحقیق و مطالعه قرار گرفته است. 
حالا و در آستانه 70سالگی، کتابخانه تخصصی اهل‌بیت(ع)، گنجینه‌ای با انواع منابع اعم از 3هزار و 919 نسخه خطی، 3هزار و 542 نسخه چاپ سنگی، سربی و چاپی نفیس، افزون بر 115 هزار جلد کتاب چاپی و مرجع در اختیار مراجعان است. همچنین پنج عنوان نشریه، 520 نسخه پایان‌نامه، یک هزار و 760 لوح فشرده و منابع دیداری شنیداری و بیش از 130 هزار منبع الکترونیکی در میان منابع علمی روزآمد این مجموعه تدارک دیده‌ شده تا به‌ خوبی پاسخگوی نیازهای 19 هزار عضو خود از دانشجو تا استاد و محقق باشد. 

ارائه خدمات به طیف‌های مختلف مخاطبان
ارائه خدمات به طلاب علوم دینی، دانشجویان و پژوهشگران از طریق دسترسی به اینترنت، نشریات تخصصی، جست‌وجوی مقالات پژوهشی در پایگاه‌های علمی تخصصی و نرم‌افزارهای تخصصی و اسلامی نظیر نورمگز، مگ ایران و... برخی از خدمات تخصصی این مجموعه فرهنگی هستند. 
در کنار آن، برخی از خدمات نیز به عموم مراجعان ارائه می‌شود که عضوگیری در کتابخانه، امانت و تحویل مدرک به‌ صورت حضوری، خدمات اطلاع‌رسانی، جست‌وجوی کتاب در پایگاه منابع کتابخانه‌ای آستان قدس رضوی با عنوان «سیمرغ» و معرفی اعضا به سایر تالارهای کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های آستان قدس از این جمله است. 
این کتابخانه فقط سه روز در سال تعطیل است و ضمن برگزاری نمایشگاه کتاب و برپایی رویدادهای فرهنگی، فرصت مغتنمی را برای بهره‌برداری شبانه‌روزی زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) از منابع ارزشمند مکتوب و برخط در جهت ترویج روزافزون فرهنگ اهل‌بیت(ع) و برداشتن گامی در راستای تحقق مرجعیت علمی مهیا کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه