زمین لرزه در جغرافیای رنجیده

بیش از هزار کشته و 1500 زخمی در پی زلزله جنوب شرقی افغانستان

زمین لرزه در جغرافیای رنجیده

 افغانستان، این جغرافیای رنجیده از جنگ و نزاع‌های مدام انگار قرار نیست روی آرامش به خود ببیند.پس از استقرار دولت موقت طالبان در این حوزه جغرافیایی هر چند دیگر از درگیری گسترده سرزمینی خبری نیست، اما این بار وقوع زلزله سهمگین این ملت رنجدیده را در غم و فغان فرو برد.


زمین لرزه 6.1 ریشتری، ساعت 1:30 بامداد چهارشنبه به‌ویژه دو ولایت پکتیکا و خوست در جنوب شرقی افغانستان را لرزاند که تا لحظه تنظیم خبر(شب گذشته) دست‌کم هزار کشته و هزارو500 زخمی برجا گذاشته است. این زلزله قوی ولایت‌های کابل، پکتیا، لغمان، غزنی و لوگو را نیز لرزاند. 

درخواست کمک طالبان از جامعه جهانی
این مرگبارترین زلزله در افغانستان در بیش از دو دهه اخیر است. هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان هشدار داده است احتمال افزایش تلفات هنوز هم وجود دارد. همزمان اخبار تلفات از مناطق سخت‌گذر و کوهستانی در نزدیکی مرز پاکستان رو به افزایش است. یکی از بزرگان قبیله‌ای از ناحیه گیان در ولایت پکتیا، از مناطقی که به شدت آسیب دیده است، به دویچه وله گفت مردم محلی به‌شدت به کمک فوری نیاز دارند. همچنین برخی منابع در منطقه سپیری در ولایت خوست اعلام کردند زلزله در روستای «دندکی» این ولایت تلفات و خسارات سنگین برجای گذاشته است.
بر اساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی آمریکا، این زمین‌لرزه در حدود ۴۴ کیلومتری شهر خوست در جنوب شرقی افغانستان و در عمق 
۵۱ کیلومتری زمین رخ داد. مرکز لرزه‌نگاری مدیترانه و اروپا در توییتی اعلام کرد زمین‌لرزه تا شعاع
۵۰۰ کیلومتری در پاکستان، افغانستان و هند احساس شده است. به گفته مردم، لرزه تا کابل پایتخت افغانستان و همچنین اسلام‌آباد پایتخت پاکستان نیز احساس شد. آخرین بار در سال ۲۰۱۵ زلزله در شمال شرق افغانستان دست‌کم ۲۰۰ کشته برجای گذاشت. در سال ۱۹۹۸ نیز زلزله‌ای با قدرت 1/6 درجه ریشتر و پس لرزه های ناشی از آن در این منطقه بیش از 4هزارو500 کشته برجای گذاشت. در پی این اتفاق هیئت حاکمه طالبان نشست اضطراری با هدف کمک‌رسانی به آسیب‌دید‌گان زمین‌لرزه برگزار کرد. ملا حسن آخندزاده نخست وزیر طالبان در نشست فوق‌العاده مذکور، از اختصای مبلغ یک میلیارد افغانی برای کمک و رسیدگی به آسیب‌دیدگان این زلزله خبر داده است. همچنین شرف الدین مسلم، سرپرست وزارت کشور طالبان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در افغانستان در یک نشست خبری اعلام کرد به خانواده‌های کشته شدگان مبلغ ۱۰۰ هزار افغانی و به خانواده های زخمی شدگان ۵۰ هزار افغانی پرداخت می‌شود.
ملا هبت الله رهبر طالبان در پی زلزله در افغانستان در پیامی از جامعه جهانی و سازمان‌های بشردوستانه خواسته به مردم این کشور کمک کنند. در همین رابطه، بلال کریمی سخنگوی طالبان در بیانیه ای در توییتر اعلام کرد: از جامعه جهانی، مؤسسات خیریه و سازمان‌های بشردوستانه می‌خواهیم در ارتباط با این فاجعه به مردم افغانستان کمک کنند و تمام تلاش خود را برای کمک به داغ‌دیدگان به کار گیرند.

ارسال دو هواپیما کمک‌های اولیه ایران
اما از همان آغاز انتشار خبر وقوع زمین لرزه در کشور همزبان شرقی، در کنار سیل ارسال پیام‌های تسلیت مردمی، مقامات کشورمان نیز ضمن ابراز همدردی بر کمک‌رسانی به مردم افغانستان تأکید کردند. سفارت ایران در کابل در نخسیتن واکنش اعلام کرد به دنبال زلزله در مناطق جنوبی افغانستان دو هواپیما کمک‌های اولیه از سوی این کشور به این مناطق ارسال شده است. این در حالی است که سعید خطیب‌زاده  سخنگوی دولت ایران با تسلیت وقوع زلزله در افغانستان، تأکید کرد جمهوری اسلامی مانند سایر موضوعات انسانی کنار مردم افغانستان خواهد بود و کمک‌های لازم را انجام خواهد داد. از سوی دیگر هلال احمر ایران نیز از آمادگی کامل جهت امدادرسانی، ارائه کمک‌های بهداشتی و درمانی و پشتیبانی به شهروندان افغانستانی خبر داده است. در همین راستا تیم‌های جست‌وجو و نجات، درمان اضطراری، نیروهای  امدادی و داوطلبان جمعیت هلال احمر در آمادگی کامل به سر برده تا در صورت درخواست کمک، به محل حادثه اعزام شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه