نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود

رئیس جمهور در ششمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم وعده داد

نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود

رئیس‌جمهور شب گذشته گفت: ما دولت را زمانی تحویل گرفتیم که با تورم ۶۰درصدی، کسری ۴۸۰هزار میلیاردی بودجه و رشد پولی مواجه بودیم و اگر این موارد ادامه پیدا می‌کرد شاهد یک تورم سنگین در کشور می‌شدیم.

دولت قبل همه ارز ترجیحی را مصرف کرده بود
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ششمین گفت‌‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، ضمن اشاره به هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: در زمان شروع دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۰مبلغی با‌عنوان ارز ترجیحی وجود نداشت؛ زیرا در دولت قبل مصرف شده بود و وقتی از مجلس اصلاح ارز ترجیحی را درخواست کردیم، متأسفانه مجلس به فوریت آن رأی نداد. درحالی‌که می‌بایست از همان روز اول این اصلاح اتفاق می‌افتاد، اما شرایط و زیرساخت‌ها خوب نبود از این رو با اجازه از رهبر انقلاب هفت ماه را گذراندیم.رئیسی تصریح کرد: ارز ترجیحی به‌دست مردم نمی‌رسید، بلکه در دست رانتخواران بود، همچنین این ارز باید در تولید صرف می‌شد که صرف واردات کالاها به کشور می‌شد، ولی این کالاها با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسید.

تورم بی‌سابقه در جهان 
وی در ادامه اظهار کرد: پس از جنگ اوکراین کشورهای جهان با تورمی دست و پنجه نرم می‌کنند که بی‌سابقه است و جنگ اوکراین این موضوع را حادتر کرد و همچنین امنیت غذایی را به مخاطره انداخته است. رئیس جمهور تأکید کرد: گزارش‌هایی به ما می رسید که قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای منطقه وجود داشت و سبب می‌شد یارانه و کالاهای اساسی کشور، ارزان به کشورهای همسایه برود! 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تورم اکنون، تورم جهانی است، بیان کرد: اکنون جهان هم با مشکل سوخت و هم کالاهای اساسی مواجه است، اما به لطف خدا ایران مشکل سوخت ندارد. در کشورهای مختلف قیمت سوخت تا چهار برابر افزایش داشته است، ولی اکنون در سوخت و کالاهای اساسی مشکل نداشته و نداریم. رئیسی افزود: ما دولت را زمانی تحویل گرفتیم که با تورم ۶۰ درصدی مواجه بودیم؛ همچنین با کسری ۴۸۰ هزار میلیاردی بودجه مواجه و شاهد رشد پولی بودیم و اگر این موارد ادامه پیدا می‌کرد، شاهد یک تورم سنگین در کشور بودیم از این رو می بایست دست به اصلاحات اقتصادی می زدیم. وی تصریح کرد: برای این اتفاق باید یک اقناع عمومی و اجماع نخبگانی ایجاد می شد؛ زیرا باید این اصلاحات اقتصادی سالیان گذشته اتفاق می‌افتاد که نیفتاد و اکنون اگر انجام نمی‌دادیم سال‌های بعد پرهزینه‌تر بود، از این رو با کمک مجلس دست به این اصلاحات زدیم.
رئیسی تأکید کرد: بنده از مردم تشکر لازم را دارم که با دولت همراهی کردند و نقشه‌های دشمنانی که خواب‌هایی برای کشور دیدند را نقش بر آب کردند و همچنین دولت سعی کرد شرایط را حفظ کند که نخستین اقدام عدم استقراض از بانک مرکزی بود و دولت بر هزینه‌ها کنترل داشت که منجر به کاهش تورم در کشور شد.رئیس جمهور با تأکید بر جلوگیری از رشد پایه پولی و کنترل بازار توسط دولت گفت: اصلاحات اقتصادی شرایط خاص خود را دارد که باید این شرایط را بگذرانیم و آثار تورم فعلی بنا بر نقل اقتصاددانان از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، اظهار کرد: ما سعی کردیم کارهای تورمی نکنیم؛ مثلاً از بانک مرکزی استقراض نکنیم و پایه پولی را بالا نبریم. در سه ماهه آخر ۱۴۰۰ تورم سیر نزولی پیدا کرد؛ چون دولت منابع و مصارفش را کنترل کرد. وی تأکید کرد: دارو باید تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد، اما زیرساخت ما در بیمه‌ها فراهم نیست؛ تا این زیرساخت فراهم نشود، ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود. رئیس جمهور تصریح کرد: مادامی که درباره آنچه به صورت آزمایشی در زنجان و قزوین اجرا کردیم به اطمینان نرسیم، قیمت نان تغییر نخواهد کرد.

در 4 سال 4میلیون مسکن ساخته خواهد شد
رئیس جمهور در مورد اجاره بهای مسکن گفت: کشور ما نیاز به ساخت سالانه یک میلیون مسکن دارد، اما این کار انجام نشد و عقب ماندگی جدی در این بخش داریم. وی افزود: نیاز کشور، وعده انتخاباتی بنده و مصوبه مجلس ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن است که کار در این زمینه شروع شده است و در چهار سال 4میلیون مسکن در استان‌های مختلف ساخته می شود. رئیس جمهور اظهار کرد: اگر تخلفی در افزایش اجاره بها رخ داد از طریق دستگاه های قضایی دنبال می‌شود، مداخله دولت برای ایجاد تعدیل در قیمت‌های اجاره بهاست، مصوبه دولت این بود که اجاره مسکن بیش از ۲۵ درصد افزایش نیابد، ضمانت اجرایی برای این مصوبه قرار دادیم.

در وسط مذاکره قطعنامه صادر می‌کنند
رئیسی اظهار کرد: همزمان با رفع تحریم‌ها، خنثی‌سازی تحریم‌ها را هم دنبال می کنیم، این تحریم‌ها ظالمانه و بر خلاف تعهدات آمریکا و اروپاست، در وسط مذاکره قطعنامه صادر می‌کنند، برای خنثی سازی تحریم‌ها قرارگاهی در دولت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایجاد شده است. وی خاطر نشان کرد: کار آمریکا و اروپا در پیشنهاد قطعنامه علیه ایران در شورای حکام بسیار ناشایست بود، کار مذاکره با تأکید بر مذاکرات عزتمندانه دنبال می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه