فروش پساب در کشف‌رود تا شناسایی10هزار انشعاب غیرمجاز

در نشست خبری مدیران حوزه آب مطرح شد

فروش پساب در کشف‌رود تا شناسایی10هزار انشعاب غیرمجاز

همزمان با هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای خراسان رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد در نشستی رسانه‌ای به تشریح شرایط فعلی تأمین و مصرف آب پرداختند.

در این جلسه گرچه مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی به دلیل سفر به سبزوار حضور نداشت اما دقایقی تلفنی به برخی پرسش‌های مطرح شده توسط خبرنگاران پاسخ داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این نشست گفت: شرایط موجود با توجه به کاهش بارندگی‌ها شرایطی خاص است چراکه سد دوستی به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین آب مشهد با ظرفیت یک میلیارد و 250میلیون مترمکعب تنها 296میلیون مترمکعب ذخیره دارد.
علیرضا طاهری ادامه داد: درخصوص تأمین آب مشهد برای آینده، اصل بر تنوع بخشیدن به منابع آبی است. طرح انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان با 120میلیون مترمکعب در سال که آغاز و پیشرفت خوبی دارد و انتظار داریم تا چهار سال آینده این آب به مشهد برسد، یکی از این منابع است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:جایگزینی پساب برای آبیاری مزارع کشاورزی و نیز رایزنی با کشورهای همسایه ازجمله ترکمنستان و تاجیکستان برای تأمین آب از این کشورها که در مرحله مطالعات است ازجمله منابعی است که در آینده به چرخه تأمین آب استان اضافه خواهند شد.
وی درخصوص آخرین وضعیت ساخت سد شوریجه بیان کرد: این سد در حال حاضر 29درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا دو سال دیگر این سد آماده بهره‌برداری خواهد شد.

تأیید فروش پساب جاری در کشف‌رود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در پاسخ به پرسش قدس در مورد فروش فاضلاب جاری در کشف‌رود به کشاورزان گفت: همجواری 40 تا 45 کیلومتری کشف‌رود با شهر مشهد عارضه اصلی آن است، چراکه همه چیز در این فواصل برای کشف‌رود اتفاق می‌افتد و ما آن را قبول داریم. اما در موضوع فروش فاضلاب باید بگویم در هیچ جایی از کشف‌رود فروش فاضلاب نداریم اما فروش پساب را داریم. پساب شرایطش با فاضلاب فرق دارد و خروجی تصفیه‌خانه را شامل می‌شود اما فاضلاب از هر جایی وارد کشف‌رود می‌شود.
طاهری همچنین درخصوص وجود موتورتلمبه‌های فراوان در حاشیه کشف‌رود و نقش شهرداری مشهد به عنوان فرماندهی ساماندهی به کشف‌رود نیز اظهار کرد: این معضل متأسفانه وجود دارد و منکر آن نیستیم. از شهرداری می‌خواهیم به تفاهم‌نامه‌ای که با ما دارد پایبند بماند. آنچه مسلم است با وجود اقدام‌های خوبی که شهرداری داشته، اما انتظارات ما در مورد ساماندهی کشف‌رود برآورده نشده است، چنانچه این روند ادامه پیدا کند در توافقی که با شهرداری مشهد داریم تجدیدنظر خواهیم کرد.

پلمب بیش از 15هزار چاه غیرمجاز
وی در پاسخ به پرسش دیگر قدس مبنی بر وضعیت پلمب چاه‌های غیرمجاز و تعداد پرونده‌هایی که تشکیل شده است، گفت: از سال 92 تا 99 تعداد 13هزارو 454حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده است. در سال1400 نیز هزارو500 حلقه چاه و از ابتدای سال تاکنون 240 حلقه چاه دیگر شناسایی شدند و به همین مقدار پرونده قضایی تشکیل شده است. قبول داریم مجازات‌های در نظر گرفته شده بازدارندگی زیادی ندارند، اما باید گفت بستن یک چاه غیرمجاز با توجه به شرایطی که دارد بسیار پرتنش است و باید این موضوع با کمک رسانه مانند اقدام رسانه‌ای که برای کشف‌رود صورت گرفت به مطالبه‌ای مردمی تبدیل شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.
 طاهری بیان کرد: با توجه به کنتوردار شدن همه چاه‌های استان، کشاورزان این نکته را درنظر داشته باشند چنانچه امسال اضافه برداشتی از چاه خود داشته باشند به همان میزان از میزان برداشت آن‌ها در سال آینده کم خواهد شد. نکته دیگری که باید گفته شود این است که تمامی فضای سبز شهری به‌ویژه در شهر مشهد باید تا دو،سه سال دیگر با سیستم پساب حاصل از تصفیه فاضلاب آبیاری شوند و به هیچ عنوان از چاه‌ها برای آبیاری نباید استفاده کنند. صنایع بزرگ آب‌بر نیز فقط باید از آب حاصل از انتقال از دریای‌عمان و خلیج‌فارس استفاده ببرند و دیگر نمی‌توانند از چاه‌ها برای استفاده صنعتی بهره‌برداری کنند.

10 هزار و 400 انشعاب غیرمجاز در مشهد
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد نیز ضمن اشاره به شرایط حاد بارندگی در سال آبی گذشته و حال حاضر شهرستان مشهد گفت: سال گذشته 62درصد و امسال 20درصد کمبود بارندگی در شهرستان مشهد را شاهد بودیم که این میزان از کاهش در طول سالیان گذشته کم‌سابقه بوده است.
حسین اسماعیلیان درباره انشعاب‌های غیرمجاز به‌ویژه در بخش باغ‌ویلاها اظهار کرد: 10 هزار و 400 انشعاب غیرمجاز شناسایی شده است که با وجود 15هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در کل شهرستان بعضاً متخلفان اقدام به نصب انشعاب غیرمجاز می‌کنند. با انجام اقدام‌های خوب به‌ویژه با همراهی قوه قضائیه و نیروی انتظامی و احکامی که صادر شده جریمه‌های میلیاردی و حبس نیز برای برخی متخلفان در نظر گرفته شده است. مردم بدانند باغ‌ویلایی که خریداری می‌کنند به احتمال فراوان انشعاب غیرمجاز دارد و پیش از هر معامله‌ای باید برای انشعاب آن استعلام بگیرند تا با مشکل مواجه نشوند.
وی گفت: میزان هدررفت واقعی آب (فرسودگی شبکه و اتفاقات آب) در این کلانشهر حدود ۹درصد است که با بهسازی شبکه آب این میزان قابل کاهش است.
اسماعیلیان بیان کرد: در حال حاضر 90روستا تنش آبی دارند که از این میزان انتظار داریم به 75روستا با تانکر آبرسانی کنیم.

شهرهایی که جیره‌بندی آب دارند
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی نیز در تماسی تلفنی در مورد وضعیت آبی شهرهای استان گفت: 30 شهر در استان در حال حاضر مشکلات آبی دارند که از این میزان سه یا چهار شهر به دلیل مدیریت مصرف، موضوع قطع منطقه‌ای آب در این شهرها را داریم که از آن جمله می‌توان به شهرهای تربت‌حیدریه، تربت‌جام و تایباد اشاره کرد.
علوی افزود: برای حل مشکل آب تربت‌حیدریه پروژه انتقال آب از روستای کاج درخت در حال اجراست که تا سه‌، چهار روز آینده به اتمام می‌رسد. همچنین در سبزوار نیز انتقال از فوشنجان را در دستور کار داریم که به زودی این موضوع نیز انجام خواهد شد.

خبرنگار: هاشم رسائی فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه