هزینه‌های زیاد ترانزیت ترکمنستان ناوگان ایرانی را زمینگیر کرد

هزینه‌های زیاد ترانزیت ترکمنستان ناوگان ایرانی را زمینگیر کرد

رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: هزینه‌های زیاد عبور ترانزیتی کالا یا همان «طی مسیر» از خاک ترکمنستان موجب شده ناوگان و شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی انگیزه‌ای برای ترانزیت کالا از مسیرهای جاده‌ای همسایه شمالی به آسیای مرکزی نداشته باشند.
مرتضی مجردی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: میانه خردادماه بود که ترکمنستان به دو سال ترانشیپمنت کالا در مرز سرخس خراسان رضوی توسط ناوگان ترکمنستانی پایان داد و مجوز تردد ناوگان ترانزیتی با دیگر ملیت‌ها از این کشور را صادر کرد. وی گفت: اما از آنجایی که عوارض عبور 5/1دلار بر کیلومتر همچنان برای هر دستگاه کامیون ترانزیتی ایرانی پابرجا بود، هزینه طی مسیر برای ناوگان ترانزیت کشورمان زیاد شد ازاین‌رو شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی، ترانزیت کالا از مسیر ترکمنستان را قبول نمی‌کنند. از خردادماه تردد ناوگان ترانزیتی دیگر کشورها مانند ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه از مسیر ترکمنستان از سر گرفته شده و حتی برخی بارهای ترانزیتی ایرانی نیز به ناوگان خارجی سپرده شده است.
مجردی گفت: البته ناوگان ترانزیتی سایر ملت‌ها نیز هزینه طی مسیر را می‌پردازند اما این هزینه 5/1 دلار در هر کیلومتر برای ناوگان ایرانی  از همه ملیت‌ها بیشتر است.
وی به تداوم گفت‌وگوها بین مسئولان ایران و ترکمنستان برای رفع مشکلات یادشده اشاره کرد و گفت: علاوه بر مسئله هزینه عبور ترانزیتی، شرط تزریق سه دز واکسن کرونا توسط رانندگان، منفی شدن تست پی‌سی‌آر راننده در مرز سرخس و شرایط خاص تردد ناوگان ترانزیتی از خاک ترکمنستان از دیگر چالش‌های عبور ناوگان حامل کالای ترانزیتی از خاک همسایه شمالی یعنی ترکمنستان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه