علمدار کمیل در قاب سیما

گفت‌وگو با رئیس مرکز پویانمایی صبا درباره انیمیشن «سلام بر ابراهیم»

علمدار کمیل در قاب سیما

نسخه سینمایی پویانمایی «سلام بر ابراهیم» با کیفیت 4K در مرکز پویانمایی صبا آماده پخش شده و در آینده‌ای نزدیک اکران می‌شود.

این پویانمایی درباره شهید ابراهیم‌هادی ملقب به «علمدار کمیل» است و سلحشوری‌ها و رشادت‌های او را روایت می‌کند. این پویانمایی سه‌بعدی در ۱۰۰قسمت برای تلویزیون تولید شده و از دل آن نخستین پویانمایی 4K سینمایی هم تولید شده است. «سلام بر ابراهیم» در چهار فصل به کودکی تا سن نوجوانی، نوجوانی تا انقلاب و تحولاتی که از نظر شخصیتی برای شهید ابراهیم پیش آمده، وقایع انقلاب که در جبهه غرب برای وی اتفاق افتاده و رویدادهایی که در جبهه جنوب و کانال کمیل رخ  داده، می‌پردازد. فصل اول این مجموعه ۱۰۰قسمتی پس از اکران نسخه سینمایی آن روی آنتن می‌رود. 
درباره جزئیات ساخت آن با محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا به عنوان حامی و سفارش‌دهنده این پویانمایی گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید. 

جرقه ساخت مجموعه انیمیشن «سلام بر ابراهیم» چطور زده شد؟
در مرکز پویانمایی‌ صبا شوراهای تخصصی وجود دارد که کارشان بررسی موضوعات مناسب برای ساخت مجموعه‌های‌ پویانمایی است و از آنجا که شهید ابراهیم‌هادی دارای ویژگی‌های شخصیتی خاصی بود که می‌توانست برای نوجوانان به عنوان یک الگوی مناسب مطرح شود ساخت این مجموعه به اسدالله دیانتی به عنوان تهیه‌کننده و اسماعیل یوسفی و علیرضا فتاحی به عنوان کارگردانان اثر پیشنهاد داده شد.

شخصیت شهید ابراهیم‌ هادی چه جذابیت‌هایی برای این قالب تولیدی داشت؟
شهید‌ هادی یک جوان مسلمان خودساخته و رزمنده‌ای شجاع با ویژگی‌های عاطفی و عرفانی بود که در عین سادگی و تواضع بر محیط و اطرافیانش بسیار اثرگذار بود. ورزشکار بودن و دارا بودن روحیات پهلوانی از او شخصیتی دوست‌داشتنی و ملموس ساخته است که مخاطب می‌تواند به راحتی او را باور کند و با او احساس همذات‌پنداری داشته باشد. چندوجهی بودن شخصیت این شهید قابلیت تبدیل شدن سرگذشت او را به مجموعه انیمیشن افزایش داد. زندگی شهید ابراهیم‌ هادی می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان و نوجوانان باشد و این مجموعه، برشی از دلاورمردی‌های رزمندگان دفاع مقدس را روایت می‌کند. همچنین ناگفته‌هایی از زندگی این شهید وجود دارد که در قاب تصویر به نمایش درآمده و به پویانمایی «سلام بر ابراهیم» رنگ و بوی بکر بودن داده است.

چرا پرداختن به چهره‌های ملی و معرفی آن‌ها به نوجوانان اهمیت دارد؟
کودک و نوجوان امروز در دنیایی که سرشار از هجمه رسانه‌های مجازی است به یک الگوی ملموس، واقعی، در دسترس و باورپذیر نیاز دارد و شهید‌ هادی مشخصات مذهبی، جهادی، عرفانی، پهلوانی و فرهنگی را یک جا در خود دارد و همه این ابعاد را در قالبی ساده و در خلال زندگی و مبارزاتش به مخاطب ارائه می‌کند بنابراین مخاطب می‌تواند به راحتی با او ارتباط برقرار کند و با تحلیل کنش‌های او در موقعیت‌های مختلف، درک مناسبی از شخصیت او بدست آورد این نکته که مخاطب بداند او یک جوان از همین آب و خاک بوده و این گونه حماسه‌آفرین شده بسیار مهم است. 

یکی از ضعف‌های ما در تولیدات تصویری به ویژه در سینما بی‌توجهی به قهرمان‌پروری است، قالب پویانمایی چه ظرفیت‌هایی برای شناساندن قهرمانان کشورمان دارد؟
یکی از ظرفیت‌های ویژه پویانمایی ایجاد و پرورش شخصیت‌های قهرمان است بدون آنکه آسیب‌های رایج را داشته باشد البته این کار حساسیت‌های ویژه خود را نیز دارد. پرداختن به وجوه حماسی، انسانی، خداباوری و توکل در شخصی مانند شهید ‌هادی او را از سایر قهرمانان مرسوم در مجموعه‌های پویانمایی جدا می‌کند و امیدواریم این مجموعه گام مناسبی برای ادامه این راه و شناساندن این قهرمانان واقعی مردم در قالب پویانمایی باشد. 

درباره مجموعه «چهل شاهد» هم توضیح می‌دهید که تولید و پخش آثاری درباره شخصیت‌های دفاع مقدس و دفاع از حرم چه ضرورتی دارد و پخش این برنامه‌ها چه بازخوردهایی داشته است؟
در مجموعه «چهل شاهد» هم سعی شد با پرداختن به چهره‌های شاخص از ابتدای انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس و مدافعان حرم ضمن تجلیل از این شهدای گرانقدر، مخاطب را با سیره این شهدا آشنا کنیم و مروری بر رشادت‌ها و ایثار این بزرگواران که هر کدام می‌توانند به عنوان یک الگوی مناسب پیش روی مخاطب قرار گیرند بپردازیم.

در پایان اشاره‌ای به برنامه‌های جدید مرکز پویانمایی صبا در تولید آثار راهبردی در راستای تقویت ارزش‌های ایرانی- اسلامی در بین کودکان و نوجوانان داشته باشید. 
در دوره جدید مدیریت سازمان دو شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری در دستور کار قرار گرفته است. یکی از راه‌های پرداختن و ترویج ارزش‌های بنیادی انقلاب اسلامی تأکید بر ارزش‌های موجود در شخصیت‌هایی‌ است که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش‌آفرینی کرده‌اند به عبارت دیگر هویت‌بخشی به نسل‌های جدید از طریق معرفی و پرداخت الگوهای ملموس و قابل فهم بهتر امکان‌پذیر خواهد بود. در برنامه‌های آینده مرکز پویانمایی صبا با یاری خداوند بزرگ و با توجه ویژه به محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبنی بر امیدآفرینی با نگاه رو به‌ جلو و پیشرفت و رفاه و توجه به نسل جوان در راه رسیدن به ایران بزرگ اسلامی گام برخواهیم داشت.

​​​​​​​خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه