از حج لاکچری قطری‌ها تا حج رایگان لیبیایی‌ها

هزینه حج تمتع برای مسلمانان کشورهای مختلف چقدر است؟

از حج لاکچری قطری‌ها تا حج رایگان لیبیایی‌ها

هزینه حج تمتع با توجه به تصمیم سعودی‌ها، امسال برای همه کشورها افزایش قابل توجهی نسبت به سال 2019 داشته است. با وجود این، دولت لیبی هزینه همه زائران حج تمتع کشورش را تقبل کرد و زائران لیبیایی امسال رایگان حاجی می‌شوند.


به گزارش خبرگزاری فارس، حج تمتع یکی از سفرهایی است که با توجه به محدودیت‌های موجود، بسیاری از مشتاقان از کشورهای مختلف برای تشرف باید سال‌ها در انتظار بمانند. البته در برخی دیگر از کشورها هم با وجود تعداد کم مسلمانان و کم بودن متقاضیان، افراد به‌راحتی می‌توانند با ثبت‌نام برای تشرف به این سفر معنوی، در مناسک حج تمتع شرکت کرده و حاجی شوند.

وقتی حج تمتع هم لاکچری شد!
با شیوع کرونا در عربستان، هزینه‌های حج تمتع هم به دلیل محدودیت تعداد و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی افزایش پیدا کرد. بر همین اساس، سال گذشته که حج تمتع فقط با حضور حدود ۶۰هزار ساکن عربستان برگزار شد، سعودی‌ها هزینه آن را در سه گروه قیمتی عنوان کردند که این هزینه نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشت و حتی برخی از مردم عربستان از آن به عنوان «حج لاکچری» یاد کردند. 
حج تمتع سال گذشته برای گروه نخست با عنوان «برج ویژه میهمانان» ۱۶هزار و ۵۶۰ ریال سعودی بود که با احتساب ریال سعودی با قیمت حدود ۱۰هزار تومان به صورت آزاد، هزینه این گروه بیش از ۱۶۰میلیون تومان، برای گروه دوم قیمتی با عنوان «چادر ویژه میهمان» ۱۴هزار و ۳۸۱ ریال سعودی یعنی بیش از ۱۴۰میلیون تومان و گروه سوم قیمتی با عنوان «چادر عمومی میهمان» ۱۲هزار و ۱۱۳ ریال سعودی یعنی بیش از ۱۲۰میلیون تومان اعلام شد.

افزایش چشمگیر هزینه حج تمتع از سوی عربستان
با وجود این، امسال که بیش از یک میلیون زائر از کشورهای مختلف در حج تمتع شرکت می‌کنند، هزینه برای سعودی‌ها از ۲هزار و ۷۲۸ تا ۱۴هزار و ۷۳۷ دلار است که این مبلغ با دلار ۳۰هزار تومانی از بیش از ۸۱ تا ۴۲۲ میلیون تومان خواهد بود.
علاوه بر افزایش هزینه حج تمتع برای مردم عربستان، این مبلغ برای همه کشورهای دیگر رشد داشته و زائران کشورهای مختلف برای تشرف به سرزمین وحی باید نسبت به سال ۲۰۱۹ که آخرین حج با حضور زائران خارجی بود، هزینه بالاتری پرداخت کنند. البته بخشی از این مبلغ دیرهنگام از سوی سعودی‌ها اعلام شد و برخی کشورها به دلیل بالا بودن این هزینه‌ها سهمیه را کاهش دادند و زائران برخی کشورها از تشرف به این سفر معنوی بازماندند.

کدام کشور گران‌ترین هزینه را برای حج تمتع از زائران می‌گیرد؟
به طور مثال هزینه حج تمتع برای زائران ایرانی که در سال‌های پیش از شیوع کرونا ۳هزار و ۲۰۰ تا ۳هزار و ۵۰۰ دلار بود، اکنون با درنظر گرفتن هزینه‌های تحمیل شده از سوی عربستان، به 4.5 تا ۵هزار دلار افزایش یافته که به این ترتیب شاهد افزایش بیش از ۴۰درصدی این هزینه هستیم. البته اگر هزینه حج تمتع را با دلار ۳۰هزار تومانی در نظر بگیریم، حدود۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد شد. اما با توجه به برگزار نشدن حج تمتع سال ۹۹ برای زائران خارجی، مشمولان حج تمتع هزینه حج آن سال را واریز کردند و به این ترتیب هزینه حج آن‌ها با دلار ۹هزار تومانی که به عملیات حج تمتع سال ۹۹ اختصاص پیدا کرد، محاسبه شده است.
البته این افزایش هزینه‌ها در سایر کشورها هم اعمال شده و هر کدام از کشورها هزینه‌های متفاوتی بسته به نوع خدمات از زائران می‌گیرند که در ادامه هزینه‌های حج تمتع برخی کشورها را مقایسه می‌کنیم.
در «امارات» برای اعزام هر زائر به حج تمتع هزینه‌های ۲۵هزار تا ۶۰ هزار درهم در نظر گرفته شده که با احتساب درهم یک هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۲۸ تا ۶۸ میلیون تومان می‌شود. در «قطر» نیز این مبلغ برای هر فرد ۸هزار و ۷۸۸ تا ۱۹هزار و ۲۲۵ دلار یعنی ۲۴۰ تا ۵۷۰ میلیون تومان است که نسبت به سایر کشورها بیشترین هزینه به شمار می‌رود. همچنین هزینه حج تمتع در «هند» به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین سهمیه حج تمتع را دارد، از ۶هزار و ۵۰۰ تا ۱۰هزار دلار یعنی ۱۹۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.
هزینه سفر حج تمتع در «عمان» که به صورت هوایی و زمینی انجام می‌شود، برای سفرهای هوایی ۲هزار دلار معادل ۶۰میلیون تومان و برای سفرهای زمینی یک‌هزار و ۵۷۶ دلار یعنی ۴۵میلیون تومان است. در «یمن» نیز هزینه حج تمتع برای هر نفر ۳هزار و ۴۱۶ دلار یعنی بیش از ۱۰۰میلیون تومان است که این مبلغ نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰درصد افزایش یافته است. همچنین در «کویت» زائران امسال با ۵هزار و ۳۷۵ دلار یعنی ۱۶۰میلیون تومان به حج تمتع مشرف می‌شوند که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰درصد افزایش یافته است.
در «عراق» نیز که زائران حج تمتع به صورت هوایی و زمینی عازم عربستان می‌شوند، هزینه برای سفرهای هوایی ۴هزار و ۲۰۰ دلار یعنی بیش از ۱۲۰میلیون تومان و برای سفرهای زمینی ۳هزار و ۴۵۰ دلار معادل ۱۰۳میلیون تومان است. در «فلسطین» نیز برای زائران کرانه باختری هزینه حج تمتع بین ۳هزار و ۸۰۰ تا ۳هزار ۹۰۰ دلار یعنی ۱۱۴ تا ۱۱۷ میلیون تومان و برای زائران نوار غزه ۴هزار و ۵۰۰ دلار یعنی ۱۳۵میلیون تومان است. همچنین این مبلغ برای زائران ساکن سرزمین‌های اشغالی ۸هزار و ۷۰۰ دلار یعنی ۲۶۱میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
زائران «سوریه» نیز با مبلغ ۳هزار و ۷۰۰ دلار یعنی ۱۱۱ میلیون تومان به حج تمتع مشرف می‌شوند و «اردن» نیز هزینه حج را ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار دلار یعنی ۸۴ تا ۹۰ میلیون تومان اعلام کرده که نسبت به آخرین اعزام افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه حج تمتع در لبنان
زائران «لبنان» نیز بین ۶ تا ۱۲ هزار دلار یعنی ۱۸۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان باید برای سفر به عربستان بپردازند که این مبلغ نسبت به سال ۲۰۱۹ بین ۱۶۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است که این امر به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش ملی پول این کشور بوده است. در «مصر» هزینه حج تمتع بین ۴هزار و ۳۰۰ تا ۹هزار و ۴۰۰ دلار یعنی ۱۲۹ تا ۲۸۲ میلیون تومان است که نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

کشوری که هزینه حج تمتع زائرانش را تقبل کرد
کشور «لیبی» نیز برای اعزام هر زائر ۶هزار و ۵۰۰ دلار یعنی ۱۹۵میلیون تومان در نظر گرفته است. نکته جالب اینجاست دولت لیبی هزینه حج برای شهروندان را تقبل کرده و زائران این کشور امسال به صورت رایگان به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند.
در «سودان» هزینه حج تمتع برای هر نفر ۴هزار و ۶۰۰ تا ۶هزار و ۲۰۰ دلار یعنی ۱۳۸ تا ۱۸۶ میلیون تومان است و «تونس» برای این سفر معنوی ۵هزار و ۲۰۰ دلار یعنی ۱۵۶ میلیون تومان از زائران دریافت می‌کند.
هزینه حج تمتع امسال در «الجزایر» ۵هزار و ۸۰۰ دلار یعنی ۱۷۴میلیون تومان، در «مراکش» ۶هزار و ۳۰۰ دلار یعنی ۱۸۹میلیون تومان و  «موریتانی» ۶هزار دلار یعنی ۱۸۰ میلیون تومان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه