دستگیری باند «بزن درروها» و کشف مقادیر زیادی طلا

با تلاش مأموران عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی نتیجه داد

دستگیری باند «بزن درروها» و کشف مقادیر زیادی طلا

 سه عضو باند حرفه‌ای سرقت طلا و جواهرات در حالی در مشهد دستگیر و از آن‌ها مقادیر زیادی اموال مسروقه کشف شد که یکی از متهمان در بازداشتگاه قصد داشت با خوردن گچ دیوار وانمود به مسمومیت کند تا پس از انتقال به مرکز درمانی نقشه فرار را اجرا کند که با هوشیاری مأموران پلیس آگاهی استان در اجرای نقشه‌اش ناکام ماند.


سارقان در خانه‌ها را می‌زدند!
عقربه‌های ساعت 21:30 دقیقه را نشان می‌داد که صاحبخانه به همراه همسر و فرزندش آپارتمان را برای ساعاتی ترک کردند. زمان دوری آن‌ها از خانه زیاد طولانی نبود و وقتی به خانه برگشتند متوجه شدند که به صدا درآمدن‌های زنگ خانه در چند روز اخیر نقشه‌ای برای سرقت بوده، مالباخته موضوع را در ذهن چند بار مرور می‌کرد که چرا با وجود تکرار به صدا درآمدن‌های زنگ خانه و نبودن کسی پشت در به ماجرا شک نکرده و باید همان موقع بیشتر دقت می‌کرد. اما حالا دیگر دیر شده بود؛ چرا که وقتی سراغ حدود 500 میلیون تومان طلا و جواهرات رفتند با در باز گاوصندوق و سرقت آن‌ها روبه‌رو شدند.
موضوع دیگری که نشان می‌داد سارقان بسیار حرفه‌ای هستند این بود که طلاهای سرقتی با مقداری طلای بدلی مخلوط شده بود که تمامی بدلیجات کنار گذاشته شده و هر آنچه اصلی بود با خود برده بودند.
این واقعه به مأموران پلیس اطلاع داده می‌شود و با توجه به رفتار سارقان، موضوع به تیم‌های عملیات ویژه پلیس آگاهی سپرده می‌شود. در ادامه پرونده‌ای در همین رابطه در یک شعبه بازپرسی مفتوح و مقام قضایی دستورات مورد نیاز برای انجام دیگر اقدام‌های فنی و پلیسی را به مأموران داد.
بررسی‌های میدانی در دستور کار مأموران عملیات ویژه پلیس آگاهی استان قرار می‌گیرد و در نخستین مرحله ضمن بررسی محل وقوع جرم و کشف سرنخ‌های موجود پی بردند اعضای این باند بیش از سه نفر هستند و هر کدام وظیفه‌ای خاص بر عهده دارند.
کمی دورتر از محل سرقت و پس از استخراج تصاویر دوربین‌های مداربسته یک واحد مسکونی، مشخص شد آن‌ها در شب واقعه سوار بر یک دستگاه خودرو سواری ال90 به منطقه آمده بودند.

هر سرقت با یک پلاک سرقتی
اما موضوعی که کار را کمی پیچیده‌تر می‌کرد پلاک خودرو سارقان بود؛ چرا که بررسی‌های اولیه کارآگاهان معلوم کرد پلاک متعلق به یک خودرو دیگر است و چند ساعت پیش از اجرای نقشه از روی یک سواری دیگر کنده شده و روی خودرو سارقان نصب شده بود.
سلسله پیگیری‌های پلیس ادامه داشت که چند سرقت دیگر هم توسط اعضای این باند رخ داد و باز هم طلا و جواهرات شهروندان در مناطق جلال آل‌احمد، هفت تیر و... سرقت شد.
ردگیری دیگر سرنخ‌ها فرضیه‌ای تازه پیش روی مأموران پلیس گذاشت و موضوع این بود که آن‌ها از استانی دیگر به شهر مشهد آمده و پس از هر سرقت احتمال خارج کردن اموال مسروقه از شهر وجود دارد. بررسی همین موارد در دستور کار پلیس بود که مستندات جدید از استفاده اعضای این باند از انواع خودرو نظیر پارس، 206 صندوقدار، دنا پلاس و تیبا در جرایم مذکور خبر می‌داد، البته با پلاک سرقتی که هر بار از روی خودرو‌های شهروندان باز می‌کردند.

قطع دست در انتظار سارقان
سرانجام چندین روز کار شبانه‌روزی و دقیق، ردی از سه عضو این باند حرفه‌ای را نمایان کرد و حتی مشخص شد این افراد همراه با اعضای خانواده خود به مشهد آمده و اهل کرمانشاه هستند. به سرعت محل حضور این افراد به محاصره درآمد و در پی یک عملیات ضربتی سه عضو این باند دستگیر و از ناحیه آن‌ها مقادیر زیادی طلا و جواهرات سرقتی کشف شد.
با دستگیری سه عضو این باند نمایان شد که آن‌ها تا به این لحظه بیش از هشت فقره سرقت (طی سه روز) با همین شیوه در شهر مشهد صورت داده‌اند که با توجه به نحوه وقوع جرم احتمال افزایش سرقت‌ها در دیگر شهرها و استان‌های کشور وجود دارد. در ادامه متهمان پس از طی شدن مراحل انتظامی به دادسرای ناحیه2  مشهد منتقل شدند. مقام قضایی با توجه به سرقت‌های صورت گرفته که از موارد سرقت‌های حدی و قطع ید (شیء مسروقه از نظر حقوقی ارزش مالی داشته باشد، مال مسروقه در حرز باشد یعنی مکان مناسبی که عرفاً مال در آن از دستبرد محفوظ می‌ماند نگهداری شود، سارق هتک حرز کند یعنی محل نگهداری مال را تخریب کند، هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد، سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد، مال مسروقه از اموال دولتی یا عمومی، وقف عام و یا وقف بر جهات عامه نباشد، صاحب مال از سارق نزد مراجع قضایی شکایت کند، صاحب مال پیش از اثبات سرقت سارق را نبخشد، مال مسروقه پیش از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد و...) بود به هر سه نفر اتهام مربوطه را تفهیم کرد. سپس اعضای باند که با همکاری دیگر اعضای خانواده پس از هر سرقت، اموال را از شهر وقوع جرم خارج می‌کردند برای شناسایی دیگر همدستان و اعضای خانواده آن‌ها در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفتند.
همچنین دستور ردیابی حساب‌های بانکی آن‌ها صادر شد و از همین رو تعدادی از شکات با حضور در پلیس آگاهی اموال مسروقه را شناسایی کردند. اما وقتی سارقان در بازداشتگاه به سر می‌بردند مأموران به رفتار عجیب یکی از آن‌ها مشکوک شدند و وقتی ماجرا را بررسی کردند مشخص شد فرد مذکور با کندن گچ دیوار قصد داشت پس از بلعیدن آن نقشه مسمومیت خود را اجرا کند تا شاید بتواند راه فراری از چنگال عدالت پیدا کند که این موضوع هم لو رفت.
یکی از نکاتی که سارقان را برای انجام سرقت در منطقه‌ای خاص ترغیب می‌کرد، نداشتن روشنایی کافی در معابر محل اجرای نقشه سرقت و خاموش بودن تمامی لامپ‌های واحد‌های هدف بود که می‌طلبد در مرحله اول شهرداری نسبت به حل مشکل روشنایی این گونه معابر اقدام و از سوی دیگر شهروندان هم نکات ایمنی را رعایت کنند.
در صورتی که اموال شهروندی در این بازه زمانی و با مشخصات اعلام شده هدف سرقت قرار گرفته، می‌تواند با مراجعه به پلیس آگاهی نسبت به شناسایی اموال خود اقدام کند.

​​​​​​​خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه