«پرواز اسب سفید» شروع خوب داستان پرکشش

«پرواز اسب سفید» شروع خوب داستان پرکشش

نشست نقد و بررسی کتاب «پرواز اسب سفید» از انتشارات به‌نشر در حرم مطهر رضوی برگزار شد. 
این نشست به دبیری مهرداد همای، کارشناس ادبی شامگاه دیروز در رواق کتاب واقع در صحن قدس حرم مطهر رضوی میزبان جمعی از علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی بود. 
در این نشست محمد قائم‌خانی، کارشناس و منتقد ادبی درباره کتاب «پرواز اسب سفید» گفت: این اثر شروع داستانی بسیار خوبی دارد، تور خود را پهن می‌کند و می‌تواند مخاطب را به خود جذب کند. 
وی با اشاره به اینکه پی‌رنگ و مضمون داستان کتاب «پرواز اسب سفید» داشتن امید به زندگی در دل ناامیدی است، افزود: انسان نمی‌تواند از رنج فرار کند. شخصیت اصلی در این داستان در برابر سختی‌ها استقامت می‌کند و امیدوار زندگی می‌کند. او به این موضوع عقیده دارد که فردا بهتر از امروز است و روزی همه گره‌ها باز می‌شود، منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) ظهور خواهند کرد و همه را نجات خواهند داد. 
این کارشناس و منتقد ادبی افزود: شخصیت معلم در این داستان بسیار شعاری شده ولی به نظر من وجود معلم برای ارشاد و راهنمایی شخصیت اصلی داستان لازم است. «گلبرگ» شخصیت اصلی داستان همانند شخصیت نوجوان بسیاری از داستان‌ها دچار تناقض شده به نحوی که از یک طرف کارهای بزرگ و قهرمانانه انجام می‌دهد و از طرفی نقاط ضعف و پیش پا افتاده‌ای دارد که در رفتار و شخصیت همه نوجوانان می‌بینیم؛ ولی در این اثر گذشته شخصیت اصلی داستان خوب ساخته نشده و ناگهان وارد مرحله‌ای از کنش‌ورزی در روستا می‌شود که باور آن برای خواننده دشوار است، بهتر بود نویسنده آرام آرام تغییر و تحولات رفتاری شخصیت اصلی را در داستان نشان می‌داد.مهرداد همای، کارشناس ادبی و دبیر نشست نقد و بررسی کتاب «پرواز اسب سفید» نیز گفت: این اثر همانند آثار بزرگ داستانی، شروع بسیار خوب و پرکششی دارد که مخاطب را با خود همراه می‌کند. شخصیت اصلی این داستان «گلبرگ» با وجود سن کم بار مسئولیت سنگینی بر دوش دارد. 
وی ادامه داد: پی‌رنگ و درون‌مایه این داستان مفهوم صبر، شکیبایی و انتظار است اینکه پایان هر سختی پیروزی و آسانی است و نویسنده در طول داستان به این موضوع اشاره می‌کند.گفتنی است پخش فایل صوتی از سیده‌عذرا موسوی، نویسنده اثر و اجرای گروه سرود نوجوان «آل‌طه» از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه