کلاه‌برداری با آگهی کسب درآمد در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی به افراد جویای کار هشدار داد

کلاه‌برداری با آگهی کسب درآمد در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که با ترفند «آموزش و کسب درآمد از راه دور» در بستر شبکه‌های اجتماعی افراد جویای کار را طعمه کلاه‌برداری‌ها و اقدام‌های سودجویانه خود کرده بود.

به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این خبر گفت: با رصد و پایش فضای سایبری و دریافت تعدادی تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا، کارشناسان متوجه شدند چندین فقره کلاه‌برداری در این فضا صورت گرفته که ارقام آن چندان بالا نیست. باتوجه به اینکه اگر گستره اقدام‌های سودجویانه صورت گرفته وسیع باشد بی‌شک این اقدام مجرمانه می‌تواند مبالغ هنگفتی را نصیب عامل یا عاملان این دست فعالیت‌های مجرمانه کند، به سرعت دستور پیگیری ماجرا صادر شد و رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان اداره مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتا استان قرار گرفت.

دورکاری‌ای که جیب کلاهبردار را شارژ می‌کرد
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی موضوع دریافتند فرد یا افراد کلاهبردار با درج آگهی در شبکه اجتماعی تلگرام و سایت‌های آگهی‌محور نظیر «دیوار» از کاربران می‌خواهند تا با واریز مبالغ کم و ناچیز 20 تا 80 هزار تومان مشخصات خود را در محلی که از آن‌ها خواسته شده ثبت کنند و پس از آن منتظر بمانند تا کار‌هایی نظیر تایپ متون و...در نرم‌افزار word به آن‌ها ارجاع و پس از انجام کار خواسته شده، حقوق و مزایای خود را دریافت نمایند.
وی گفت: در بررسی‌ها کارشناسان دریافتند اصلاً ماجرای ایجاد شغل در کار نبوده و مبالغ دریافتی از افراد جویای کار به چندین حساب انتقال داده شده است. ردگیری وجوه همچنین مشخص کرد عامل یا عاملان این اقدام موجودی حساب را سرانجام صرف خرید شارژ تلفن همراه و یا خرید‌های اینترنتی کرده است. در نهایت مأموران پس از چند روز انجام فعالیت‌های فنی و پلیسی پی بردند عامل این کلاه‌برداری یک نفر است که وی در مشهد شناسایی و پس از هماهنگی‌های قضایی دستگیر شد.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی اشاره‌ای به اعتراف‌های عامل کلاه‌برداری کرد و ادامه داد: متهم در برابر شواهد فنی غیرقابل انکار بزه خود را پذیرفت و اعتراف کرد با انگیزه کسب درآمد مالی با درج آگهی استخدام و دورکاری از تعدادی کاربر فضای مجازی مبالغی با ارزش ریالی کم اما تعداد بالا دریافت کرده و امیدوار بوده مالباختگان به دلیل مبالغ کم هرگز اقدام قانونی انجام نخواهند داد. قابل ذکر است متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به دادسرا اعزام شد.

هشدار پلیس به کارجویان
سرهنگ جهانشیری با اشاره به اینکه برخی سودجویان از طریق درج آگهی‌های کاریابی یا فروش زیر قیمت بازار در فضای مجازی با جلب اعتماد  کاربران، اقدام به کلاه‌برداری می‌کنند به هموطنان توصیه کرد با رؤیت آگهی و دریافت پیشنهاد کاریابی اغوا نشوند و پیش از واریز وجه یا انجام خدمات، با گرفتن مشاوره و تحقیق درخصوص  پیشنهاد دریافتی اصالت موضوع را بسنجند.
همچنین شهروندان باید توجه داشته باشند به هیچ عنوان برای افرادی که فقط از هویت آن‌ها یک آگهی و یک شماره تماس آن‌هم در شبکه‌های اجتماعی در اختیار است، مدارک هویتی و مدارک تحصیلی ارسال نکنند چراکه این امکان وجود دارد درکنار این نوع کلاه‌برداری که در این پرونده به آن پرداخته شده، کلاهبرداران دست به دیگر اقدام‌های مجرمانه با این مدارک بزنند و دردسرهای عظیمی برای کارجویان ایجاد شود.
افرادی که جویای کار هستند باید هوشیار باشند خواسته خود را از مراکزی دنبال کنند که شناخته شده و با هویت باشند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از هموطنان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه محتوای غیرمجاز، اقدام‌های مشکوک و... موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir قسمت مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه