سیستان و بلوچستان رنگین‌کمان میوه‌های گرمسیری

برداشت موز آغاز شد

سیستان و بلوچستان رنگین‌کمان میوه‌های گرمسیری

سیستان و بلوچستان

بسیاری از مردم علاقه وافری به مصرف میوه‌های گرمسیری و نوبرانه‌های خارج از فصل دارند و معمولاً این نوع محصولات را که از آن‌ها به‌عنوان «میوه‌های لاکچری» یاد می‌شود، می‌توان از میوه‌فروشی‌های بسیاری از نقاط کشور تهیه کرد.


​​​​​​​ با این وجود بیشتر مصرف‌کنندگان نمی‌دانند این میوه‌های خوش‌طعم و رنگارنگ در کدام مناطق پرورش می‌یابند و تولید می‌شوند. برهمین اساس هم باورعمومی این است که بیشتر آن‌ها وارداتی هستند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. سیستان‌ و بلوچستان استانی کم‌بارش و گرم و خشک است. همین موضوع سبب شده بیشتر مردم تصور کنند کار کشت و زرع دراین استان چندان به‌ صرفه نباشد و بیشتر فعالیت‌های کشاورزی و باغداری در این استان، درحد فعالیت‌های معیشتی است. باید اعتراف کرد این استان با وجود خشکسالی‌های پیاپی و بارش‌های کم، همچنان از قطب‌های کشاورزی کشور، به ‌ویژه در زمینه تولید محصولات گرمسیری و خارج از فصل است.

برداشت 60 هزار تن موز 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ۶۰ هزار تن موز امسال از سطح 3 هزار هکتار از باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است. 
اردشیر شهرکی اظهار کرد: حدود 5 هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش ‌از 3هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
وی ادامه داد: دشتیاری، زرآباد، سرباز و چابهار به ویژه منطقه عورکی بخش پیرسهراب بیشترین سطح زیر کشت موز سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه تأکید کرد: این استان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خود کرده است.
وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش‌ از ۱۵۰ هزار تن موز از سطح 3 هزار هکتار از باغات استان سیستان و بلوچستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

میوه‌های گرمسیری سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضاً منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات‌ دارد. تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
در نواحی جنوبی سیستان و بلوچستان که شرایط آب و هوایی تقریباً استوایی و گرم و مرطوبی دارد میوه‌های گرمسیری تولید می‌شود که حتی مردم خود استان فقط نامشان را شنیده‌اند و از نزدیک آن‌ها را ندیده‌اند.
اکنون در شهرستان سرباز میوه‌هایی به نام چیکو، گواوا (زیتون محلی(، پاپایا (خربزه درختی)، کنار، پالسا و سیتاپُل تولید می‌شوند که چندان شناخته شده نیستند.
چیکو میوه‌ای تقریباً شبیه کیوی؛ اما کروی شکل است. این میوه کاملاً گوشتی و شیرین است و هسته‌ای در مرکز خود دارد.
گواوا شبیه گلابی و یا کروی شکل است که میوه رسیده آن سبز متمایل به زرد است. این میوه دانه‌هایی شبیه گلابی و عطر و طعم خاصی دارد.
خربزه درختی هم میوه‌ای در حد و اندازه طالبی است. گوشتی نارنجی رنگ با دانه‌هایی سیاه و ساچمه‌ای شکل دارد که ماده‌ای ژلاتینی اطراف دانه‌ها را در بر گرفته است.
پالسا مزه‌ای ترش و شیرین دارد و شبیه گیلاس؛ اما ریزتر است. میوه سیتاپل هم مخروطی شکل و دورنمایی مانند میوه درخت کاج دارد. سبز رنگ است و به دلیل ظاهرش به آن بستنی درختی هم می‌گویند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه