کمبود دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی مرهم می‌خواهد

گلایه بیماران و پزشکان در خراسان جنوبی

کمبود دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی مرهم می‌خواهد

خراسان جنوبی

کمبوددستگاه‌های تصویربرداری پزشکی از جمله «ام.آر.آی» یکی از نیازهایی که در حال حاضر در استان خراسان جنوبی موجب گلایه بسیاری از بیماران و همچنین پزشکان شده است.


در خراسان جنوبی تنها در بیمارستان‌های ولیعصر(عج) و امام رضا(ع) بیرجند و بیمارستان شهدای قاین دستگاه ام.آر.آی وجود دارد و ۹ شهرستان استان فاقد این دستگاه است.
به گزارش خاورستان بحث تجهیز بیمارستان‌های فردوس و طبس به دستگاه ام.آر.آی چندین سال است مطرح شده؛ اما تاکنون این امر محقق نشده است.
گلایه بیماران از انتظارهای طولانی مدت بیش از یک ماه برای دریافت نوبت ام.آر.آی در بیمارستان‌های شهر بیرجند از گلایه‌های مطرح شده است.

نبود تناسب امکانات با مراجعه کنندگان

چاجی یکی از بیماران منتظر در صف نوبت‌گیری ام.ار.آی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند اظهار کرد: بیش از یک ماه است در انتظار دریافت نوبت برای انجام ام.آر.آی گردن هستم.
وی افزود: وقتی بیماری برای درمان به پزشک مراجعه می‌کند و نیاز به ام.آر.آی دارد بهتر است در کمترین زمان به او نوبت داده شود؛ چرا که بعد از گذشت بیش از یک ماه، نتیجه ام.آر.آی نتیجه‌ای که باید باشد، نیست.
وی عنوان کرد: کمبود این دستگاه در بیمارستان‌های استان سبب شده بیماران سایر شهرستان‌ها نیز برای انجام ام.آر.آی به بیرجند آمده و این مسئله موجب افزایش مدت زمان نوبت‌دهی می‌شود.
این بیمار اظهار کرد: دو شیفت فعال بودن قسمت ام.آر.آی بیمارستان ولیعصر(عج) با توجه به حجم مراجعات و بیماران زیادی که در انتظارند پاسخگو نیست.
وی افزود: ظاهراً مراجعات ام.آر.آی از تمام استان را بین بیمارستان‌های امام رضا(ع) و ولیعصر(عج) تقسیم کرده‌اند؛ اما باز هم برای دریافت نوبت باید بیش از یک ماه تا ۴۰ روز منتظر بود.
زارگزی یکی دیگر از بیماران منتظر در نوبت ام‌.آر.آی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند نیز اظهار کرد: بیش از یک ماه است در نوبت انجام ام.آر.آی برای ناراحتی از ناحیه پا هستم.
وی افزود: من بومی شهرستان درمیان هستم و چون بیمارستان اسدیه به این دستگاه مجهز نیست ناچارم برای انجام ام‌.آر.آی به بیرجند مراجعه کنم و اینجا هم باید مدت طولانی در انتظار دریافت نوبت باشم.
این بیمار اظهار کرد: اگر حداکثر زمان انتظار برای دریافت نوبت ام‌.آر.آی ۱۰ روز باشد، قابل تحمل است؛ اما اینکه به بیش از یک ماه و حتی بیشتر زمان انتظار نوبت‌دهی می‌رسد، بیمار از ادامه درمان و انجام ام‌.آر.آی پشیمان می‌شود.

تصویربرداری‌های غیر ضروری 
دکترعلی اکبر اسماعیلی؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: دستگاه ام‌.آر.آی یک وسیله تشخیصی تصویربرداری است نه وسیله درمانی که بعضی از بیماران به اشتباه فکر می‌کنند این دستگاه درمانی است.
وی افزود: در ارتباط با بحث تشخیص نیز تعدادی از مراجعان فکر می‌کنند با تصویربرداری ام‌.آر.آی تمام بیماری‌ها تشخیص داده می‌شود. از این رو برخی از بیماران تصورشان بر این است که باید حتماً ام.آر.آی از تمام بدن انجام شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برخی از پزشکان نیز به واسطه اصراری که از طرف بیمار برای نوشتن ام.آر.آی به عمل می‌آید و برای اینکه رضایت بیمار را جلب کنند با وجود نیاز نداشتن بیمار به ام.آر.آی آن را برای وی درخواست می‌کنند.
اسماعیلی عنوان کرد: انجام ام‌.آر.آی برای برخی از بیماران لازم است و باید انجام شود که پزشک مربوط نوشته و این یک نیاز واقعی است؛ اما اینکه بیمار پزشک را تحت فشار نوشتن بگذارد و پزشک نیز به دلیل جلب رضایت بیمار این اقدام را انجام دهد، یک نیاز القایی است.
وی اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از ام‌.آر.آی‌هایی که برای بیماران نوشته یا درخواست می‌شود نیازهای القایی، غیرعلمی و غیر استاندارد است و این سیستم درمانی را با حجم زیادی از درخواست‌ها و ترافیک انجام ام.آر.آی مواجه می‌کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حتی در برخی از موارد درخواست توسط متخصصان غیر مرتبط نوشته می‌شود. برای نمونه پزشکی که متخصص اعصاب و روان است برای انجام ام‌.آر.آی از اندام‌ها و مفاصل بیمار هم درخواست می‌دهد.
اسماعیلی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی و بررسی‌های میدانی انجام شده در سطح استان بیش از ۵۰ درصد درخواست‌های انجام ام.آر.آی غیرضروری است.

فشار مضاعف 
اسماعیلی بیان کرد: در مرکز استان دو دستگاه  در بیمارستان‌های ولیعصر(عج) و امام رضا(ع) داریم که به دلیل مسائل فنی دستگاه ام‌.آر.آی بیمارستان ولیعصر(عج) از مدار خدمات رسانی خارج شده و بیماران برای انجام ام.آر.آی به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: ام.آر.آی در بیمارستان امام رضا(ع) به صورت شبانه‌روزی و حتی در روزهای تعطیل انجام می‌شود و فقط دستگاه چند ساعت در شبانه‌روز برای سرد شدن خاموش می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه انجام ام.آر.‌آی برای برخی از بیماران زمان زیادی می‌برد، عنوان کرد: برخی از بیماران نیاز به انجام ام.آر.آی قسمت‌های مختلف بدن دارند که بیش از یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد و این نیز بر ترافیک انتظار می‌افزاید.
اسماعیلی بیان کرد: در بیمارستان قاین نیز یک دستگاه داریم که بیماران شهرستان قاین و غیراورژانسی حتی از مرکز استان نیز به آنجا مراجعه می‌کنند.
وی افزود: بیماران شهرستان‌های سرایان و فردوس نیز تا زمان تجهیز این شهرستان‌ها به دستگاه ام‌.آر.آی می‌توانند از دستگاه بیمارستان قاین استفاده کنند.

کمک خیران 
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای شهرستان‌های غرب استان از سال ۱۳۹۷ مبالغی با کمک خیران جمع‌آوری شد و قرار بود دستگاه ام‌.آر.آی برای بیمارستان فردوس نصب شود. با وجود اینکه مکان تعبیه در بیمارستان حضرت رسول(ص) فردوس آماده است؛ اما دستگاه ام.آر.آی هنوز نصب نشده است.
اسماعیلی عنوان کرد: برای بیمارستان طبس نیز پیگیری‌هایی انجام شده و ساختمان محل نصب دستگاه در حال ساخت است.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش دستگاه ام‌.آر.آی در مرکز استان نیز از بخش خصوصی درخواست‌هایی داشتیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیش‌بینی می‌شود طی ۶ ماه آینده برای شهرستان‌های فردوس و طبس دستگاه ام.آر.‌آی نصب شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه