آمریکا بدون روتوش

نگاهی به بعضی از معضلات ایالات متحده همزمان با سالروز استقلال این کشور

آمریکا بدون روتوش

روز چهارم ژوئیه سال ۱۷۷۶معروف به «فورس آو جولای» مصادف با سالروز اعلام استقلال آمریکا و تصویب اعلامیه استقلال ایالات متحده توسط کنگره است که طی این اعلامیه رسماً آمریکا از بریتانیا اعلام استقلال نمود.


این اعلامیه پس از جنگ استقلال آمریکا صادر شد که طی آن مستعمرات سیزده‌گانه انگلستان در شمال آمریکا از بریتانیا جدا شدند و به عنوان کشور جدید به عرصه رقابت وارد شدند.
پس از گذشت 250 سال از سالروز تشکیل آمریکا نیم نگاهی به مشکلات داخلی این قدرت جهانی خواهیم انداخت.معضلات داخلی آمریکا را در چند بعد می توان مورد توجه قرار داد: 
الف- معضلات  اقتصادی:
بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس که یکی از بزرگ‌ترین نهادهای مالی مدیریت دارایی در جهان محسوب می‌شود، از افزایش احتمال گرفتار شدن اقتصاد آمریکا در دام رکود اقتصادی خبر داد و پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را کاهش داد.

گلدمن ساکس با انتشار تازه‌ترین گزارش کارشناسی خود احتمال آغاز رکود اقتصادی در یک سال آینده را از ۱۵ درصد پیشین به ۳۰ درصد افزایش داد و برآورد کرد اگر رکود اقتصادی در یک سال آینده رخ ندهد، ۲۵ درصد احتمال دارد افت تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال دوم اتفاق بیفتد. 
اداره آمار کار ایالات متحده اذعان داشت:
شاخص تورم «در تمام آیتم‌ها» افزایش داشته است و طی ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس به 5/8درصد رسیده است. این مقدار، بیشترین تورم از دوره ۱۲ ماهه منتهی دسامبر ۱۹۸۱ تاکنون است. همچنین با در نظر گرفتن «تمام آیتم‌ها به غیر از مواد غذایی و انرژی»، نرخ تورم 5/6درصد بوده است که این مقدار بیشترین تورم از دوره ۱۲ ماهه منتهی به آگوست ۱۹۸۲ تا به امروز است.
دویچه وله در گزارش خود اعلام نمود زندگی روزمره مردم ایالات متحده آمریکا هر چه که می‌گذرد دشوارتر می‌شود. نرخ تورم در این کشور در ماه مه افزایشی 6/8 درصدی یافت و به بالاترین حد خود در بیش از ۴۰ سال گذشته رسید. بیش از همه هزینه‌های انرژی و مواد غذایی بر گرده مردم فشار می‌آورد.
قیمت سوخت در آمریکا در ماه مه بیش از ۱۷ درصد بالا رفت. هزینه‌های سوخت نسبت به یک سال قبل بیش از دو برابر شده است. قیمت مواد غذایی نیز نسبت به سال گذشته به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش یافت.کارشناسان بر این باورند صعود قیمت‌ها در سطحی بالا همچنان ادامه خواهد یافت تا جایی که بانک مرکزی آمریکا مجبور به افزایش مجدد نرخ بهره خواهد شد.پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره پایه در هفته آینده 5/0 درصد بالا برود.
«جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا مارس ۲۰۲۱ به شبکه ‌ای‌بی‌سی گفت افزایش قیمت‌ها تنها خطر کوچکی برای اقتصاد ایجاد می‌کند، اما اوایل ژوئن (ماه گذشته میلادی) در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اذعان کرد اشتباه می‌کرده است. بایدن هم گرچه روز جمعه متعهد شد دولتش به انجام هر کاری برای کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داد، اما عمدتاً عامل تورم را حمله روسیه به اوکراین دانست.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: درک می‌کنم تورم یک چالش واقعی برای خانواده‌های آمریکایی است. گزارش امروز درباره تورم آنچه که مردم آمریکا قبلاً می‌دانستند را تأیید کرد، «افزایش قیمت پوتین» به شدت به آمریکا ضربه می‌زند.

ب- آمار جرم و جنایت
قانون حمل اسلحه یکی از مهم‌ترین قانون‌هایی است که در سال جدید میلادی توسط دیوان عالی آمریکا تصویب شده است. در این مصوبه، قانون حمل اسلحه در نیویورک که بیش از یک قرن پیش وضع شده بود، لغو شد و دیوان عالی اعلام کرد مردم آمریکا حق حمله سلاح در اماکن عمومی را دارند.
 سی ان ان براساس آمار منتشر شده ، اعلام کرد در شهر‌های بزرگ آمریکا در 6 ماه نخست امسال در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته، آمار جرم و جنایت با افزایش 33 درصدی همراه بوده است. در سه ماهه اول امسال آمار قتل در 34 شهر بزرگ آمریکا در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰، 24 درصد افزایش یافت و آمار حملات با اسلحه نیز در این مدت، افزایش 22 درصدی داشت. در شهری همانند آتلانتا آمار قتل از آغاز سال 2021 تا یازدهم ژوئن، افزایش 58 درصدی در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته داشته است.
«نیویورک‌پست» آمار دزدی و شرارت در محله‌های منهتن را با روندی افزایشی اعلام کرد؛ در منطقه ششم از «وست‌ویلج» جرم و جنایت در مقایسه با آمار هرساله تا سال 2021، افزایش 84 درصدی داشته و این بیشترین میزان افزایش بزهکاری در 22 حوزه منهتن، با تقریباً دو برابر جهش بوده است.
اداره پلیس واشنگتن اعلام کرده جرم و جنایت در پایتخت آمریکا تقریباً در همه زمینه‌ها افزایش یافته است. براساس داده های پلیس واشنگتن، تعداد جرایم جنسی ۷ درصد و تعداد جرایم سرقت وسایل نقلیه و اموال به ترتیب ۲ و ۶ درصد در این شهر افزایش یافته است.
مقامات محلی اعلام کرده‌اند از جمله دلایل  افزایش موارد قتل در آمریکا افزایش قاچاق اسلحه، استفاده از سلاح در درگیری‌های کوچک و اختلالات ناشی از همه گیری کروناست.
آمار منتشر شده در 3 ژانویه 2022در سایت gunviolencearchive تعداد کشته شدگان در سال 2021 را 45هزارو31 نفر ذکر کرده  است که این آمار در 6 ماهه نخست سال 2022 تعداد 22هزارو157 نفر بوده است.

ج – سقط جنین 
یکی از بزرگ‌ترین معضلات آمریکا مسئله مربوط به سقط جنین است که در روزهای اخیر در مرکز توجهات احزاب این کشور قرار گرفته است. 
دیوان عالی آمریکا روز جمعه سوم تیرماه در گامی تحول‌آمیز، پس از حدود نیم‌قرن حکم تاریخی «رو علیه وید» مبنی‌بر به رسمیت شناختن حق زنان در مورد سقط جنین را به دلیل آمار وحشتناک سقط جنین 
لغو کرد.
براساس آمار «مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا  (CDS) » که در سال 2012 در آمریکا منتشر شد، نشان می داد 699 هزار و 202 مورد سقط جنین در طول سال 2011، انجام شده است؛ این تعداد در سال 2016 به عدد  879 هزار نفر افزایش پیدا کرده است؛ براساس آخرین آماری که این سازمان اعلام کرده‌، در سال 2017، تعداد 892 هزار سقط جنین به ثبت رسیده ؛ این آمارها در حدود فاصله‌ 1985 تا 1993 به بیش از یک میلیون و 500هزار نفر در سال 
رسیده بود.
مرکز تحقیقات «پیو» آمار سالانه سقط جنین را در سال 2021 ، تعداد 930هزارو160 نفر اعلام کرده است.

د- بحران مهاجران
مهاجران مشکلات مختلفی مانند آموزش، هویت و مسائل مربوط به بهداشت و بیمه دارند و این مشکلات روزبه‌روز بیشتر شده است . با وجود این، دولت بایدن در حال برنامه ریزی برای افزایش شمار پناهجویان پذیرفته شده در خاک آمریکا از رقم ۱۸هزار نفر به ۱۲۵هزار نفر در سال ۲۰۲۲ است؛ یعنی ۴۵هزار نفر بیش از آنچه که دولت اوباما مجوز پذیرش آن را صادر کرده بود. افزون بر این، بایدن در نخستین روز ریاست جمهوری خود ممنوعیت وضع شده از سوی ترامپ علیه پذیرش پناهجویان از کشورهایی که به عنوان بستر تروریسم شناخته می‌شوند را لغو کرد. از نقطه نظر مایک پمپئو، این امر می‌تواند یک خطر امنیت ملی برای ایالات متحده به شمار رود.
اداره آمار آمریکا اعلام کرد ایالت کالیفرنیا دارای بیشترین درصد جمعیت مهاجران است. به گفته یک مقام وزارت امنیت داخلی، تعداد مهاجران خردسال ورودی به این مناطق دائم در حال نوسان است. بر اساس اعلام اداره گمرک و مرزبانی، فقط در روز پنجشنبه بیش از یک هزار و ۲۰۰ کودک بی‌سرپرست به مرز جنوب غربی رسیده‌اند.
سازمان گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا اعلام کرد روزانه به‌طور متوسط بیش از ۳۰۰ کودک مهاجر در مرز ایالات‌متحده و مکزیک به مراکز نگهداری منتقل می‌شوند.
میانگین مهاجران در ایالت‌های جنوبی در زمان بایدن تعداد  185هزارو946 نفر در هر ماه در نواحی مرزی است که این تعداد در زمان ترامپ 50هزارو789 نفر بوده است. 

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه