دوئل پرتغالی – روسی در لیگ ایران

مربیان داخلی قهرمان می‌شوند یا مربیان خارجی؟

دوئل پرتغالی – روسی در لیگ ایران

مورایس، ساپینتو و بردیف جدیدترین سرمربی‌های خارجی لیگ برتر هستند که احتمالاً می‌توانند بار فنی لیگ را ارتقا دهند.


دوئل مربیان ایرانی با مربیان نام‌آشنای خارجی در لیگ بیست و دوم یکی از جذابیت‌های خاص لیگ برتر در دوره جدید خواهد بود. ایرانی‌ها که در بیست و یکمین دوره مسابقات لیگ برتر نیمکت‌های لیگ را به معنای واقعی کلمه قرق کرده بودند، حالا در آستانه شروع لیگ جدید باید خود را آماده نبردی سخت و طاقت فرسا کنند تا در برابر مربیان اروپایی صف آرایی کنند.
هرچند هنوز هم مربیان ایرانی از برتری محسوسی برابر همکاران اروپایی خود برخوردارند اما حضور سه مربی نام آشنا روی نیمکت تراکتورسازی، سپاهان و استقلال می‌تواند چالشی متفاوت برای آن‌ها به حساب آید، به ویژه اینکه برخی از مربیان ایرانی که قرار است به عنوان سرمربی در لیگ آتی فعالیت کنند، زیاد حمایت هوادارانشان را پشت سر خود نمی‌بینند.
مقایسه کارنامه مربیان ایرانی و خارجی شاید زیاد منطقی نباشد، اما آنچه هواداران فوتبال را به سمت مربیان خارجی سوق می دهد موضوع تجربه و دانش فنی آن‌ها نسبت به مربیان ایرانی است، با این حال برخی مربیان داخلی از هم اکنون در اظهارنظرهای خود به‌صراحت عنوان کردند از نظر دانش فنی هیچ تفاوتی میان کادر آن‌ها با خارجی‌ها نیست، بلکه در برخی اوقات ایرانی‌ها توانمندی بهتری نسبت به مربیان خارجی دارند.
با وجود این، از آنجا که مسابقات لیگ بیست و دوم برخلاف دو دوره قبلی لیگ با حضور تماشاگران برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد حاشیه امنیت برای هر دو طرف اندک باشد، اما مربیان خارجی از آنجا که با فضای فوتبال ایران آشنایی زیادی ندارند، قطعاً به نسبت ایرانی‌ها با آرامش خاطر بیشتری فعالیت خواهند کرد. از طرفی مدیران باشگاه‌های طرف قرارداد آن‌ها نیز به دلیل رقم سنگین قراردادشان تا پایان نیم فصل به سراغ اولتیماتوم به آن‌ها نمی‌روند، اما این فضا هرگز برای مربی ایرانی وجود ندارد، به همین دلیل وجود این اتمسفر، کار را برای ایرانی‌ها به مراتب سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها نسبت به رقبای خارجی خود در موضع ضعف قرار بگیرند.
جدا از این مقایسه، نتایج این دو طیف قطعاً بلای جان طرف مقابل خواهد شد، موفقیت هر یک از این دو گروه سبب افزایش فشار به طرف مقابل خواهد شد و بدترین حالت ممکن آنجاست که ناکامی هر یک از دو طرف برابر یکدیگر منجر به آشفتگی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خواهد شد. 
با این حال فارغ از تنش‌های احتمالی قابل پیش‌بینی در مسابقات پیش رو، طولانی شدن مسابقات لیگ بیست و دوم به دلیل تداخل با رقابت‌های جام جهانی و افت قابل پیش‌بینی  بازیکنان و تیم‌ها و فاصله گرفتن از دوره آمادگی می‌تواند نقطه اشتراک طرفین در حوزه مربیگری باشد که در این میان هم قاعدتاً برخی راه خود را از دیگران جدا خواهند کرد که در این فقره نیز بدون شک شاهد جنجال‌های بزرگی خواهیم بود تا یک لیگ پرحاشیه، جذاب و متفاوت نسبت به دوره‌های قبلی لیگ برتر را نظاره‌گر باشیم.

​​​​​​​خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه