با کاتبان حدیث «سلسلة‌الذهب» در شهر فیروزه‌ای ایران

روایت برگزاری «حصن حصین»؛ گردهمایی بزرگ خوشنویسان خراسان در نیشابور

با کاتبان حدیث «سلسلة‌الذهب» در شهر فیروزه‌ای ایران

 بیش از هزار سال از ورود علی بن موسی الرضا(ع) به نیشابور و بیان حدیث سلسله‌الذهب می‌گذرد. همان حدیثی که به نقلی 20هزار نفر آن را همزمان با سخن امام کتابت کردند.


به همین مناسبت ویژه‌برنامه هم‌نویسی «حصن حصین» روزهای پایانی هفته گذشته برای سومین بار در نیشابور برگزار شد. حصن حصین امسال با حضور 114 خوشنویس خراسانی شامل 30 هنرمند نیشابوری و 84 هنرمند از مشهد و سایر شهرهای خراسان به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مشارکت جهاد دانشگاهی نیشابور و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری این شهر اجرا شد.

انتقال شور و نشاط به اهالی هنر
یک ساعتی به غروب خورشید مانده است. هنرمندان خوشنویس؛ از استادان پیشکسوت تا جوانان باانگیزه، همگی با شوق خاصی پشت میزها نشسته‌اند و قلمدان‌ها و جامرکبی‌های خود را چیده‌اند. تمامی میزها مزین به شاخه‌های گل سرخی است که نشان از قدرشناسی دست‌اندرکاران برگزاری برنامه برای حضور خوشنویسان در شهر فیروزه‌ای نیشابور دارد. در آغاز با مجید شایان از مدرسان پیشکسوت انجمن خوشنویسان نیشابور همکلام می‌شوم. او با تأکید بر اینکه حضور در این گردهمایی بزرگ برایش بسیار ارزشمند است، می‌گوید: برگزاری چنین رویدادهای هنری مناسبتی از یک طرف موجب ارتباط بیشتر ما خوشنویسان با یکدیگر می‌شود و از طرف دیگر مردم نیز لبخند به لب نظاره‌گر خلق آثارمان می‌شوند. بی‌تردید یکی از راه‌های اشاعه خوشنویسی؛ این هنر اصیل، قدیمی و ملی‌، برگزاری این رویدادهاست.
در ادامه حمید مکانیک؛ مسئول انجمن خوشنویسان قوچان در خصوص برنامه حصن حصین می‌گوید: خوشنویسان وادی عشق به برکت ورود امام رضا(ع) به نیشابور در این شهر تاریخی دور هم جمع شدند و کلام گهربار این امام رئوف(ع) را کتابت می‌کنند. این امر موجب شادی و شعف تمامی استادان حاضر در آن شده تا جایی که این لذت و نشاط روحانی را می‌توان در چهره تک‌تک آن‌ها دید. از یک سو، کلام و مکان زیبا و از سویی دیگر دوستان جان و قدیمی حاضر، چه از این بهتر... .

هنر الهی
هادی دربان حسینی از جمله مدرسان انجمن خوشنویسان کاشمر است که میهمان این ویژه‌برنامه شده است. او ضمن قدردانی از دست‌ا‌ندرکاران برگزاری این گردهمایی بسیار خوب و صمیمی بیان می‌کند: خوشنویسی هنری الهی است تا جایی که حضرت سبحان نیز بر قلم قسم یاد کرده است.
از آنجایی که حدیث سلسله‌الذهب را کتابت می‌کنیم، حال و هوای بسیار زیبایی در این مکان حاکم است و حتی حس می‌کنم حضرت رضا(ع) ناظر اجرای این برنامه هستند. او با اشاره به اثرگذاری سخن گفتن با مردم با زبان هنر و ادبیات می‌افزاید: وقتی سطر یا حدیثی با خط زیبا کتابت می‌شود، مفاهیم آن روی روح و روان مخاطبان تأثیر بیشتری می‌گذارد. در ادامه با جواد نگاریان؛ مدرس انجمن خوشنویسان مشهد سر صحبت را باز کرده و نظرش را درباره برگزاری هم‌نویسی حصن حصین می‌پرسم. او پاسخ می‌دهد: این برنامه نخستین دورهمی بزرگ خوشنویسان خراسان پس از پایان بحران شیوع بیماری کرونا در کشور است و حضور در این مناسبت خاص در نیشابور را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم عنایت حضرت رضا(ع) شامل حال تمام حاضران شود.
نگاریان با تأکید بر اینکه برخورد مستقیم و نفس به نفس هنرمندان با مردم تأثیر مثبتی در روحیه کلی جامعه می‌گذارد، می‌گوید: چنین رویدادهای هنری حتی موجب علاقه‌مندی بازدیدکنندگان کودک و نوجوان حاضر در برنامه به هنر می‌شود و آن را اتفاقی مبارک باید دانست. 
محدثه آدمیان از خوشنویسان جوان مشهدی با درجه فوق‌ممتاز است که برای سومین بار در ویژه‌برنامه حصن حصین شرکت می‌کند. او نیز برایم می‌گوید: این محافل علاوه بر اینکه موجب تجدید دیدار خوشنویسان با یکدیگر شده، نقش مهمی نیز در تبادل تجربه و تعامل بین هنرمندان دارد، از این رو به پیشرفت هنر خوشنویسی در کشور کمک فراوانی می‌کند.

حس خوب مردم هنردوست نیشابور
سراغ تنی چند از مردم خونگرم نیشابور می‌روم؛ هنردوستانی که آثار کتابت شده را با حسی متفاوت تماشا کرده و از خوشنویسان در خصوص ابزار و ویژگی‌های کارشان سؤال می‌پرسند. بانو افروزی از جمله این بازدیدکنندگان است که پیامک برگزاری این رویداد هنری را دریافت کرده و با همسرش برای بازدید آمده است. او برایم از حس قشنگ هنریشان در این برنامه تعریف می‌کند. بانو سجادی نیز مادر جوانی است که با دو کودکش به فرهنگسرای سیمرغ آمده است. او نیز می‌گوید: خانواده‌ام به هنر خوشنویسی علاقه بسیار دارند و حتی دخترانم را در کلاس خط نام‌نویسی کرده‌ام. وقتی تبلیغات برگزاری حصن حصین را دیدم، تصمیم گرفتم از نزدیک با این برنامه آشنا شوم. سطح برنامه خیلی خوب و بالا بود و من انتظارش را نداشتم این تعداد هنرمند خوشنویس برجسته را در کنار هم ببینم.

خبرنگار: آرزو مستأجر حقیقی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه