قتل با 60 گلوله پلیس

نگرانی مقامات آمریکا از بالا گرفتن اعتراضات به قتل یک جوان سیاه‌پوست

قتل با 60 گلوله پلیس

مقامات آمریکایی در پی انتشار تصاویر دوربین‌های نصب شده روی یونیفرم افسران پلیس حاضر در صحنه قتل «جیلند واکر» جوان سیاه‌پوست ۲۵ ساله ای که نشان می‌دهد او با شلیک ۶۰ گلوله پلیس شهر «اکرون» ایالت اوهایو کشته شده، نسبت به بالاگرفتن اعتراض‌ها پس از این جنایت ابراز نگرانی کردند.


لس‌آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: این مرد سیاه‌پوست که راننده یک شرکت تحویل غذا بوده، به دنبال تعقیب و گریز پلیس در اوایل صبح روز ۲۷ ژوئن (۶ تیر) هدف شلیک پلیس قرار گرفت. مقامات می‌گویند هشت افسر پلیس، واکر را در یک پارکینگ محاصره کرده و به سمت وی شلیک کردند. بنابرگزارش این روزنامه آمریکایی، بررسی‌های پزشک قانونی شهر اکرون نشان می‌دهد ۸۰ گلوله به سمت این جوان شلیک شده که ۶۰ گلوله به وی اصابت کرده‌است. «استیو میلت» رئیس پلیس اکرون این فیلم را «ناراحت‌کننده» خواند، اما گفت مقامات هنوز تعداد دقیق گلوله‌های شلیک شده را مشخص نکرده‌اند.

معترضان به دنبال اجرای عدالت
گفته می‌شود در پی کشته شدن این جوان به دست افسران پلیس، اعتراضات برای چهارمین شب متوالی در اکرون بالاگرفته و پلیس به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک کرده است. جمعیت مقابل دادگاه فریاد می‌زدند: «این پلیس‌های نژادپرست باید بروند». در همین حال رسانه‌های اجتماعی خبر دادند مقامات این شهر 190 هزار نفری، از بیم ناآرامی‌های احتمالی بیشتر، اقدام به استقرار ماشین‌های برف‌روب و دیگر تجهیزات سنگین راهداری در نزدیکی اداره پلیس کرده و از آن‌ها به‌عنوان سدهای دفاعی استفاده کرده‌اند. معترضان خواستار اجرای عدالت در برخورد با این موضوع هستند. شهردار شهر اکرون نیز با پیوستن به معترضان به دلیل جنایت صورت گرفته، گفته‌است اعتراض مسالمت آمیز حق مردم است و ابراز امیدواری کرد این ناآرامی‌ها به خشونت کشیده نشود. او کشته‌شدن شهروند سیاه‌پوست را «روزی سیاه برای شهر» خوانده ‌است. پلیس اکرون پیش‌تر ادعا کرده‌بود واکر به سمت افسران پلیس حمله کرده و مأموران هم در مقابل وی را تهدیدی مرگبار دانسته و به او شلیک کرده‌اند. اما ویدئوهای منتشر شده از سوی پلیس هیچ گونه نشانه‌ای از تهدید را ثابت نمی‌کند؛ چراکه واکر اصلاً مسلح نبوده است. با ادامه تحقیقات، هشت مأمور درگیر در این حادثه، به مرخصی اداری با حقوق رفته‌اند. مقامات آمریکایی از معترضان درخواست کرده‌اند آرام بمانند و منتظر نتایج تحقیقات کامل باشند. مقامات همچنین به سرعت از لغو برگزاری مراسم چهار ژوئیه (سالروز استقلال آمریکا) به دلیل احتمال ناآرامی و درگیری مردم با نیروهای پلیس خبر دادند. 

یاد جرج فلوید زنده شد
تیراندازی اخیر، تازه‌ترین حادثه کشتار سیاه پوستان به دست نیرو‌های پلیس در آمریکاست. نیروهای پلیس ایالات متحده به خشونت با مظنونان به خصوص رنگین پوستان و به‌ویژه سیاه‌پوستان مشهور هستند. چند روز پیش نیز گردن یک جوان سیاه‌پوست در عقب ون پلیس آمریکا در اثر ترمز شدید شکست و این جوان فلج شد. دو سال پیش (خرداد ماه 1399) هم در اثر قتل خشونت بار یک مرد سیاه پوست (جورج فلوید) به دست پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا آمریکا، موجی از اعتراضات گسترده در سراسر ایالات متحده و حتی جهان علیه رفتار خشن و نژادپرستانه مأموران پلیس آمریکا علیه رنگین پوستان درگرفت. مأمور سفیدپوست زانوی خود را به‌مدت 9 دقیقه روی گردن فلوید فشار داد و در نهایت باعث مرگ او شد. 
بسیاری از جامعه رنگین پوستان آمریکا به رفتار تبعیض آمیز و خشن مأموران پلیس آمریکا نسبت به رنگین پوستان معترض هستند و پلیس را به اعمال تبعیض سیستماتیک نژادی بین سفیدها و رنگین پوستان متهم می کنند. براساس گزارش‌ها، در سال گذشته میلادی بیش از یک هزار و ۴۰ نفر آمریکایی به دست پلیس هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده‌اند.
مطابق آمار موجود، اگرچه در میان کشته‌شدگان سال گذشته سفیدپوست هم دیده می‌شود، اما شمار سیاه‌پوستان کشته شده به دست پلیس به میزان نامتناسبی بالاست. بنابر آمار رسمی اعلام شده، سیاه‌پوستان اگرچه کمتر از ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما بیش از دو برابر سفیدپوستان به‎دست پلیس این کشور به قتل می‌رسند.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه