کارآفرینی هسته‌ای!

گفت‌وگو با جوانی که با فراوری هسته زیتون خوراک دام و قهوه تولید کرده است

کارآفرینی هسته‌ای!

 قهوه زیتون محصول جدیدی است که علی رجب‌زاده کارآفرین خراسانی به ثبت اختراع رسانده است. جوانی که کارش را از یک کارخانه شروع کرد و امروز در فهرست کارآفرینان برتر در حوزه خوراک دام و همچنین قهوه زیتون است.


او که متولد ١٣۶١ در مشهد و دانش‌آموخته کارشناسی مکانیک جامدات است در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: نزدیک به یک دهه پیش به‌عنوان یک کارگر ساده حدود هشت ماه در یک کارخانه غذایی مشغول به کار شدم.
در ابتدای کار، قابلیت‌های شغلی‌ام را گفتم ولی کارخانه به دنبال کارگر ساده برای نظافت بود و من این شغل را پذیرفتم اما طی انجام کار در آن کارخانه قابلیت‌های خود را به آن‌ها نشان دادم.
وی می‌افزاید: ابتدا ایرادهای کار آن‌ها را می‌گفتم و یا به واسطه تحصیلاتم، توانایی تعمیر برخی دستگاه‌های آنجا را داشتم و برخی دستگاه‌ها را با استفاده از مهندسی معکوس برای کارخانه ساختم. خوشبختانه دیده شدم چون پس از گذشت مدتی، به سمت سرپرست تولید و سپس مدیر تولید منصوب شدم. پس از سال‌های زیادی که مدیر تولید بودم، تصمیم گرفتم به طور مستقل کاری را شروع کنم که به واسطه آن کارآفرینی نیز اتفاق بیفتد.
این کارآفرین پرتلاش تصریح می‌کند: من پیش از اینکه کار تولید را شروع کنم روی فراوری هسته زیتون و آنالیز آن کار می‌کردم و در این زمینه آزمایش‌هایی را نیز انجام دادم. ازطرفی معتقد بودم میوه زیتون بی‌علت هفت بار در قرآن نیامده است و این دو دلیل نیروی محرکی پیش روی من بود. ازاین‌رو پس از انجام تحقیقات فراوری هسته زیتون که مؤثر بر جوان‌سازی پوست، تسکین درد و هضم غذاست، به ثبت اختراع منجر شد. یعنی در این کارگاه هم به تولید قهوه زیتون دست پیدا کردیم و هم از این هسته با فراوری که انجام می‌دهیم برای خوراک دام استفاده می‌کنیم.

اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر
او در پاسخ به این پرسش که کار را با چه سرمایه‌ای شروع کرده است، می‌گوید: من کارم را از یک اتاق ۱۲متری با یک دستگاه، آسیاب و مجموعه بسیار کوچک آغاز کردم اما در حال حاضر مجموعه ما یک سوله ۷۰۰ متری است.
حدود سه سال است در این حرفه مشغولم و کار را با یک وام‌۵۰ میلیون تومانی که توانستم از کمیته امداد دریافت کنم شروع کردم. در حال حاضر تعداد ۲۰ نفر در این کارگاه مشغول به کارند. 
این کارآفرین جوان توضیح می‌دهد: پس از آنکه خوراک دام شناخته و منحصربه‌فرد شد، به صورت گسترده در کشور توزیع آن را آغاز کردیم و میزان تولید و توزیع خوراک دام ماهانه حدود ۱۰۰ تن است.

کارخانه‌ای با مواد اولیه هسته زیتون
وی تأکید می‌کند: هسته زیتون سرشار از فیبر است و برای دام پرواری و دام‌شیری بسیار اثرگذار است البته از محصول ما کپی‌برداری شده و با کیفیت پایین‌تر ممکن است بدست دامدار برسد چون آنالیز این محصول را نمی‌دانند. 
این مخترع جوان درباره قهوه زیتون نیز بیان می‌کند: از آنجایی که من کارم را دوست دارم، تصمیم گرفتم قدمی از رقبا جلوتر باشم، ازاین‌رو قهوه زیتون را برای نخستین بار در سطح دنیا اختراع کردم.
محصولی منحصربه‌فرد که برای هضم غذا، دفع اسپاسم‌های عضلانی، کمردرد و زانودرد بسیار مفید است. این نوشیدنی بسیار باکیفیت و نشاط آور است که درحال تولید و عرضه آن هستیم و خوشبختانه متقاضی زیادی هم دارد و در راستای تولید آن، می‌توانیم به صورت مستقیم برای ۵۰ نفر و غیرمستقیم ۱۵۰نفر اشتغال‌زایی کنیم.

قهوه زیتون و خواص درمانی
وی درباره تفاوت این قهوه نیز می‌گوید: در هیچ کجای دنیا قهوه زیتون سرو نشده است. قهوه زیتون یک‌سری قابلیت‌هایی دارد که قهوه‌های رایج ندارد. به عبارتی خواص درمانی بسیاری دارد و دارای طعم خوبی است. از طرفی طعم‌دهنده به آن افزوده نمی‌شود. اصل قهوه تلخ است و محصول ما هم رنگ و فوم بالای قهوه را دارد و طعم آن نیز مثل قهوه است، فقط تفاوت آن در خواصش است.
وی درباره قیمت این محصول تصریح می‌کند: قیمت محصولی که در بازار عرضه می‌کنیم، کیلویی ۱۷۹هزار تومان است و باتوجه به اینکه محصولی جدید است، قیمت آن مناسب است. زمانی که این قهوه شناخته شود به طور قطع نرخ آن فرق خواهد کرد این در حالی است که قهوه‌های معمولی در بازار از ۳۰۰ تا ۴۰۰هزارتومان به فروش می‌رسند. 
همچنین تست‌کننده‌هایی از کشورهای عربی برای قهوه زیتون داشتیم که خوشبختانه مورد تأیید قرار گرفت و متقاضی ‌آن هستند، اما برای صادرات آن نیازمند حمایت دولت هستیم.
این کارآفرین برتر توضیح می‌دهد: از زمانی که ثبت اختراع قهوه زیتون را داشتم برای صادرات آن نیز اندیشیدم. از کشورهای مختلف برایم دعوتنامه فرستاده شد که پیشنهادهای وسوسه‌برانگیزی هم بود. از کشورهایی مانند امارات، کویت، هند و... اما به شدت وطنی هستم. من معتقدم اگر قرار است کار و رشدی اتفاق بیفتد و کارآفرینی رخ دهد، برای جوانان خودمان باشد.

​​​​​​​خبرنگار: سرور یزدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه