۲۸ درصد معادن کشور غیرفعال است

۲۸ درصد معادن کشور غیرفعال است

کرمان

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۰هزار معدن در کشور داریم؛ اما از نظر ذخایر و ظرفیت، ۲۸ درصد از این تعداد غیرفعال است که عمدتاً معادن مصالح و سنگ‌های ساختمانی است.

 
رضا فاطمی امین در آیین بهره‌برداری از خط سوم کنستانتره گهرزمین در سیرجان با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی در کشور وجود دارد افزود: سال گذشته در خام فروشی فقط 4.5 میلیون تن صادرات داشتیم؛ اما گرفتار نیمه خام فروشی هستیم.
وی اظهار کرد: بیش از 7 میلیون تن فولاد نیمه‌خام از کشور صادر کردیم در حالی که شرکت‌هایی داریم که ورق فلزی وارد می‌کنند. پس زنجیره تولید در کشور ناقص است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولویت ما تکمیل زنجیره‌های تأمین و توزیع مناسب در مناطق جغرافیایی و متناسب ارزش افزوده است اظهار کرد: در تکمیل زنجیره تولید فولاد نقص داریم و بیکاری، مهاجرت، آلودگی و انباشتگی نیز وجود دارد و سودهای زنجیره معادن نیز بالا و پایین است.
وی تصریح کرد: در حوزه معدن و صنایع معدنی از نیروهای توانمندی برخورداریم و خوشبختانه قدرت مالی این شرکت‌ها بسیار افزایش پیدا کرده و از مسیر فرصت بلوغ صنعت و توانمندی مالی باید مسائل و مشکلات را رفع کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها اولویت ماست و شرکت‌ها باید پس از بزرگ شدن، سایر رشته فعالیت‌ها را به حرکت درآورند و مسئله اصلی با ایجاد تقاضا در شرکت‌های بزرگ اتفاق می‌افتد.
وی ابراز کرد: شرکت‌هایی در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال سود خالص دارند. بنابراین یک شرکت ما سود خالصی بیش از بودجه عمرانی کل کشور دارد.
وی ادامه داد: قانون معادن الزام کرده که ۱۵ درصد از مالیات در منطقه معدنی هزینه شود و ۶۵ درصد وزارت صمت نیز به زیرساخت‌های صنعتی و معدنی بیاید.
فاطمی امین افزود: قانون بازگشت ۱۵درصد را در دولت مطرح کردیم و دولت برای نخستین بار آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس فرستاد که مصوب شد و این ۱۵ درصد از امسال قانوناً نمی‌تواند در جای دیگری هزینه شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه