گوش موجران به مشکلات مستأجران بدهکار نیست

با وجود تعیین مصوبه برای جلوگیری از افزایش اجاره بها

گوش موجران به مشکلات مستأجران بدهکار نیست

گلستان  

با وجود تصویب بسته حمایتی برای مستأجران؛ اما شرایط بازار در گلستان بیانگر آن است که موجران بی‌توجه به بخشنامه‌ها همچنان جولان داده و اجاره‌ها بیش از دو برابر شده است.


به گزارش مهر،  نرخ اجاره در گرگان نسبت به سال قبل دو الی سه برابر افزایش یافته و شعار دادن مسئولان دردی را از مستأجران دوا نکرده است. آن‌ها یا مجبورند خانه را تخلیه نمایند و یا از افزایش رهن و اجاره تمکین کنند.

مستأجران مجبور به تمکین هستند
یک مدیر بنگاه معاملاتی مسکن در گرگان درباره افزایش اجاره گفت: برای شهرهای کمتر از یک‌میلیون نفر جمعیت تا ۱۵ درصد افزایش سقف اجاره بها در نظر گرفته شده؛ اما مالکان با توجه به تورم و گرانی‌ها به این نرخ قانع نیستند.
میثم محمدی افزود: سال گذشته هم این مصوبه ابلاغ شده بود؛ اما هر مالکی که به بنگاه مراجعه می‌کرد به عناوین مختلف، تقاضای افزایش ۳۰ الی ۵۰ درصدی اجاره بها را داشت.
وی بیان کرد: سال قبل بسیاری از مستأجران خانه‌ها را تخلیه کرده و به مناطق پایین‌تر یا حاشیه شهرها و حتی روستاها رفتند. هم اکنون هم اوضاع بدتر از سال گذشته است و هر فردی که به بنگاه مراجعه می‌کند نمی‌تواند از عهده خواسته‌های موجران برآید.
محمدی گفت: با وجود تنگناهای مالی، مستأجران از هزینه‌های اولیه زندگی خود کم کرده و مجبور به تمکین درخواست مالک‌اند؛ زیرا در غیر این صورت باید ملک را تخلیه کنند.
وی بیان کرد: در مناطق مختلف گرگان سال به سال افراد جدیدی را مشاهده می‌کنید که از محلات بالاتر به محلات پایین‌تر آمده و سلسله‌وار این روند از ناهارخوران به گرگانپارس، گرگان جدید، شهرک‌های کمربندی و حتی روستاها ادامه دارد.

عدم تمکین از مصوبه سقف اجاره بها جرم است
رئیس اتحادیه املاک گرگان هم در این خصوص گفت: سال گذشته مصوبه تعیین سقف اجاره بها در گرگان اثرگذاری زیادی نداشت و بسیاری از موجران از این امر تمکین نکردند.
محمدرضا صنعتی افزود: سال قبل در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از موجران این سقف را رعایت کرده و افزایش اجاره بهای آن‌ها بر اساس نرخ متعارف بود.
صنعتی بیان کرد: هم اکنون هم قیمت‌های نامتعارف اجاره بها در شهر گرگان وجود داشته و مالکان مبلغ اجاره را افزایش داده‌اند و این عددها بسیار غیرواقعی است.
وی ادامه داد: به همکاران در بنگاه‌ها تذکر دادیم که برای قیمت‌های نامتعارف قرارداد تنظیم نکنند؛ اما با توجه به شرایط موجود این موارد معمولاً رعایت نمی‌شود.
صنعتی با بیان اینکه مستأجر، مستأصل و گرفتار بوده و مجبور است خانه را رهن و اجاره کند، اضافه کرد: قوه مقننه برای مالکان جریمه در نظر گرفته و اگر بخواهند دستور تخلیه خانه را بگیرند باید مفاصا حساب داده و اگر شرایط را داشت دادخواست آن‌ها ثبت می‌شود.
رئیس اتحادیه املاک گرگان توضیح داد: همکاران ما در اتحادیه املاک اگر قراردادی را خارج از سقف، بدون بیان میزان افزایش منعقد کنند، برای آن‌ها جرائمی تعیین شده و مدت یک سال جواز آن‌ها معلق می‌شود و دو برابر کمیسیون دریافتی باید خسارت دهند.

اختصاص ۱۵ درصد منابع بانک‌ها به مسکن
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان هم در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: در برنامه ششم توسعه قرار بود دولت یک میلیون واحد مسکونی بسازد؛ اما در عمل ۴۰۰هزار واحد ساخته شد و این کمبود مسکن موجب برهم خوردن تعادل در بخش عرضه و تقاضا و همچنین افزایش نرخ مسکن و اجاره بها شده است.
سید محمدرضا سیدالنگی افزود: مقرر شده دولت فعلی برای تأمین مسکن، سالی ۲۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای گلستان و با تأمین زمین بسازد.
وی با بیان اینکه هم اکنون برای برطرف کردن مشکل افزایش اجاره بها، دولت اقدام به ارائه تسهیلات ودیعه مسکن کرده است، ادامه داد: از طرف دیگر دولت برای کنترل مبلغ اجاره بها در شهرها با کمک مجلس افزایش ۲۰ درصدی مبلغ اجاره بها را تصویب کرده و اجرای درست این قانون در مبایعه نامه‌هایی که در مشاوران املاک به ثبت رسیده است، قابلیت پیگیری دارد.
سیدالنگی گفت: یکی دیگر از اقدامات دولت برای کمک به موضوع اجاره بها، مسکن اجاره‌ای ۹۹ساله است تا از طریق کمیته امداد به زوج‌های جوان کمک شود.
وی درباره همکاری نکردن بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن، افزود: تمام بانک‌ها موظف شده‌اند تا ۱۵ درصد از منابع خود را به بخش تسهیلات در حوزه مسکن اختصاص دهند.

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن
مدیر کل راه و شهرسازی گلستان هم در خصوص حمایت از مستأجران گفت: تا خرداد ماه که ثبت‌نام برای کمک ودیعه مسکن آغاز شد تا کنون 3هزار نفر در گلستان متقاضی بهره‌مندی از این تسهیلات بوده و اقدام به ثبت‌نام کردند.
مهدی ملک افزود: شهرهای گرگان و گنبدکاووس بیشترین متقاضی دریافت ودیعه مسکن را داشته و تاکنون ۶۲ درصد از متقاضیان، حائز شرایط شناخته شده‌اند که اعطای تسهیلات به آن‌ها در حال انجام است.
وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ به 2 هزار و ۴۷۱ متقاضی و در سال ۱۴۰۰ به 3 هزار و ۵۸۰ متقاضی در سطح استان گلستان وام کمک ودیعه مسکن پرداخت شد.
ملک ادامه داد: ثبت‌نام برای وام کمک ودیعه مسکن از طریق سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی در بخش ثبت‌نام تسهیلات کمک ودیعه انجام می‌شود.
مدیر کل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به اینکه سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در مرکز استان و سایر نقاط شهری به ترتیب ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است، تأکید کرد: افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه و اجاره مسکن هستند، باید دارای اجاره‌نامه و کد رهگیری باشند.
ملک توضیح داد: نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد بوده که 5 درصد از این ۱۸ درصد یارانه‌ای و ۱۳ درصد توسط مردم پرداخت می‌شود و طول دوره بازپرداخت، پنج ساله است.
به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به تعیین سقف مشخص برای افزایش اجاره بها، لازم است دستگاه‌های نظارتی مانند تعزیرات، نظارت جدی‌تری بر این بازار داشته باشند تا اندکی از مشکلات موجران کاسته شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه