کرونا در اصفهان جولان می‌دهد

با افزایش دو برابری تعداد بیماران

کرونا در اصفهان جولان می‌دهد

اصفهان    

در حالی که این روزها شاهد کمترین میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه هستیم و بسیاری از مردم بر این باورند که بیماری کرونا از جهان رخت بر بسته، متأسفانه این بیماری در استان اصفهان دوباره با افزایش آمار ابتلا و حتی فوتی همراه شده است.


در همین راستا سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از افزایش تست‌های روزانه مثبت کرونا و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: در روزهای یازدهم و دوازدهم تیر ماه بعد از حدود سه هفته، فوتی کرونا در استان داشتیم. 
پژمان عقدک به ایسنا اظهار کرد: گزارش‌ها و آمارهای روزانه کرونا نشان داده در دو هفته گذشته تست‌های مثبت کرونا رو به افزایش بوده است به طوری که تقریباً در دو تا سه هفته قبل، کمتر از ۵درصد از تست‌های روزانه مثبت می‌شد؛ ولی الان به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسیده است. تست یک چهارم افرادی که به خاطر داشتن علائم مشکوک، تست می‌دهند، مثبت می‌شود که نسبت به قبل افزایش زیادی دارد.

تعداد بیماران دو برابر شده است
وی با بیان اینکه تعداد کل بیماران بستری در بیمارستان نیز نزدیک به دو برابر شده است، گفت: حدود ۵۰ بیمار بستری در هفته‌های گذشته اکنون به 100 نفر رسیده و تعداد بیماران بستری در آی‌سی‌یو هم تا حدودی افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار خواهد بود. در استان‌های دیگر نیز کرونا روند افزایشی داشته و در کشورهای همسایه و دنیا نیز بیماری، روند صعودی پیدا کرده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: هنوز تفکیک نشده که بیماران مبتلا به کرونا واکسن زده‌اند یا خیر؛ اما از زمان شروع واکسیناسیون تاکنون همیشه آمار نشان داده افرادی که واکسن نزده‌اند بیشتر درگیر بیماری و بستری شده‌اند. حتی در مرگ و میر نیز این شواهد وجود دارد؛ چون افرادی که واکسن نزده‌اند به دلیل ایمنی پایین‌تر، بیشتر استعداد ابتلا به بیماری را دارند.
وی با اشاره به اینکه در روزهای یازدهم و دوازدهم تیر ماه بعد از حدود سه هفته یک فوتی کرونا در استان داشتیم، گفت: افراد می‌توانند برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا مراجعه کنند؛ اما مشکل اساسی ما دوز اول است.
عقدک تصریح کرد: نزدیک به ۸۷ درصد از افراد بالای پنج سال در استان اصفهان دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده و نزدیک به ۱۳ درصد هنوز تزریق نکرده‌اند. وی گفت: ۷۷ درصد دوز دوم را تزریق کرده و ۲۳ درصد دوز دوم را نزده‌اند. ۳۹ درصد هم دوز سوم را تزریق کرده‌اند؛ اما ۶۱ درصد دوز سوم را نزده‌اند. به همین دلیل بر تکمیل واکسیناسیون تأکید داریم.
​​​​​​​
واکسن را جدی بگیریم
وی مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از کرونا را واکسیناسیون عنوان کرد و افزود: مردم می‌توانند به مراکز منتخب در سطح شهرستان‌های استان مراجعه کنند و براساس شرایطی که دارند، دوز و نوع واکسنی که باید تزریق کنند مشخص می‌شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مراکز واکسیناسیون در چند ماه گذشته مراجعان زیادی نداشته است، تأکید کرد: اگر مردم مراجعه کنند، هم واکسن و هم نیرو و فضای فیزیکی مهیاست. در دو سه ماه گذشته استقبال از واکسن در کل کشور قابل قبول نبود و مردم فکر می‌کردند کرونا تمام شده و ساده‌انگاری می‌شد؛ اما با افزایش کرونا در کشور قطعاً تمایل به تزریق واکسن افزایش می‌یابد.
وی به مردم توصیه کرد در اسرع وقت واکسیناسیون خود را تکمیل کنند. همچنین افزود: ممکن است پیک جدید در ایران هم شروع شود. در این شرایط مهم‌ترین توصیه همان است که از ابتدای کرونا وجود داشته؛ یعنی برای افزایش ایمنی حتماً واکسیناسیون را تکمیل کنید، پروتکل‌های بهداشتی یعنی زدن ماسک، رعایت فاصله مناسب و تهویه هوا را به ویژه در محیط‌های بسته جدی بگیرید تا احتمال ابتلا به کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی کاهش پیدا کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه