سوریه به اتحادیه عرب بازمی‌گردد؟

دیپلمات پیشین کشورمان درباره شایعات این روزها به قدس پاسخ داد

سوریه به اتحادیه عرب بازمی‌گردد؟

چند روزی می‌شود که صحبت‌ها در مورد بازگشت دوباره سوریه به جمع کشورهای اتحادیه عرب داغ شده است.

این موضوع به‌ویژه پس از نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب در بیروت که یکی از محورهای اصلی آن رفع تعلیق دمشق از عضویت در این نهاد بود و در ادامه سفر روز گذشته «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه به الجزایر بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. نشست سران اتحادیه عرب قرار است اول و دوم نوامبر امسال (دهم و یازدهم آبان ماه ۱۴۰۱) در الجزایر برگزار شود. کشورهای عربی در ماه نوامبر ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران‌های داخلی دمشق، حق عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآوردند. با این حال، برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در ماه‌های گذشته سفارت خود را در سوریه بازگشایی کردند و مقامات آن‌ها در گامی که حاکی از تحول در روابط با دمشق بود، به این پایتخت سفر کردند. اما با توجه به نشانه‌های یاد شده آیا می‌توان انتظار تحقق بازگشت کرسی سوریه در اتحادیه عرب در نشست الجزایر را داشت؟

به بازگشت سوریه امیدوارم
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در اردن و لبنان در گفت‌وگو با قدس ضمن ابراز امیدواری در این باره می‌گوید: سوریه در چند سال اخیر دوره‌ای از ناآرامی را پشت سر گذاشت. جنگ و خونریزی تحمیل شده بر این کشور مورد حمایت برخی از کشورهای عربی بود و بسیاری از همین کشورها تلاش داشتند بر دامنه آشوب بیفزایند. احمد دستمالچیان در این باره تصریح کرد: با وجود این، پس از همه جنایت‌ها بسیاری از پایتخت‌های عربی به این نتیجه رسیدند که از خشونت، اختلاف‌افکنی و دخالت‌های بیجای خود طرفی نبسته و حتی ممکن است ناامنی به جغرافیای آن‌ها نیز سرایت کند. به‌ویژه عربستان سعودی و امارات که در ابتدای جنگ مداخلات علنی علیه دولت بشار اسد و به نفع مخالفان مسلح داشتند کم‌کم پای خود را تا حدودی از بحران بیرون کشیدند. وی افزود: در ادامه این روند طی چند سال اخیر برخی مقامات عربی به دمشق سفر کرده و خواستار برقراری روابط و دفاتر دیپلماتیکشان شدند. 

3 عامل اثرگذار بر نشست الجزایر
به نظر در ادامه این روند پس از دوره‌ای تنش، حال درهای روابط دیپلماتیک میان دمشق و کشورهای عربی باز شده و دیگر شیخ‌نشین‌ها هم دیر یا زود مجبور خواهند شد به این قطار بپیوندند. 
دستمالچیان با بیان اینکه در روزهای اخیر البته وجود چند عامل به تسریع در این روند کمک می‌کند، عنوان کرد: نخست پیروزی مقاومت بحق مردم سوریه است. دمشق پس از پایداری گسترده، این روزها حاکمیت خود را به اثبات رسانده و همین همراهی مردم شام با دولت اسد، کشورهای عربی را به نزدیکی با دمشق متقاعد خواهد کرد. دوم دست برتر مقاومت در سرتاسر منطقه است. یعنی باوجود همه تلاش‌های آمریکا و مطرح کردن طرح معامله قرن، این روزها رژیم صهیونیستی بیش از پیش خطر سقوط را احساس می‌کند. این موضوع در مقابل استحکام دولت دمشق درس خوبی برای کشورهای سازشکار است که با وادادگی به دامن اسرائیل رفتند و این عوامل در کنار تضعیف حضور ایالات متحده در منطقه می‌تواند اعراب را برای نزدیکی به دمشق ترغیب کند. دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: در نهایت اینکه نشست آتی سران اتحادیه عرب در الجزایر برگزار می‌شود؛ کشوری که روابط خوبی با دولت بشار اسد داشته و بارها از بازگشت سوریه به این اتحادیه دفاع کرده است. پس می‌توان انتظار داشت در نشست بعدی اتحادیه شاهد تحولی بزرگ که آن هم رفع تعلیق کرسی دمشق است، موضوعی که بیش از پیش خواب صهیونیست‌ها را آشفته خواهد کرد.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه