رسالت ما آرامش و رفاه زائران است

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی:

رسالت ما آرامش و رفاه زائران است

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در نشست با خبرنگاران، گزارشی از پروژه‌های عمرانی در حال اجرا در این آستان مقدس ارائه کرد.


خلیل‌الله کاظمی در این نشست خبری گفت: به برکت انقلاب اسلامی، امروز فضای حرم مطهر رضوی و حریم آن افزون بر یک میلیون مترمربع است که نزدیک به 50 هزار مترمربع آن به فضاهای مسقف زیارتی اختصاص پیدا کرده است.
 
تلاش برای تأمین آرامش و رفاه زائران
وی در ادامه حفاظت و صیانت از هنرهای اسلامی به کار رفته در حرم مطهر رضوی و همچنین ایجاد آرامش و رفاه برای زائران را از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر امام رضا(ع) برشمرد و گفت: نگهداری از تأسیسات حرم مطهر از جمله ۳۵ موتورخانه اصلی و فرعی که برای تأمین سرمایش و گرمایش رواق‌ها و سایر اماکن استفاده می‌شود یکی از خدمات این سازمان است و در کنار آن اقدام‌هایی نظیر بهره‌گیری از هنرهایی همچون کاشی‌کاری و گچبری و آینه‌کاری در انجام تزئینات صحن‌ها و رواق‌ها، افزودن فضاهای خدماتی و رفاهی داخل حرم به فضاهای زیارتی و ساخت پله برقی و وضوخانه در رواق دارالولایه از دیگر اقدام‌های این سازمان برای ایجاد آرامش و رفاه حال زائران به شمار می‌رود.
پروژه پیش‌بینی شده برای اجرا در صحن جمهوری اسلامی دیگر محور صحبت‌های کاظمی بود و او در این باره گفت: مطالعات طرح مسقف شدن صحن جمهوری اسلامی و تبدیل آن به رواق به عنوان فضای زیارتی ویژه زائران امام رئوف(ع) انجام شده و در سال جاری وارد مرحله اجرایی و عملیاتی آن خواهیم شد.
 
3 پروژه در صحن پیامبر اعظم(ص)
وی در ادامه گفت: سه پروژه تعویض سنگفرش‌ها، ساخت سایبان در بخش میانی و نورپردازی صحن پیامبر اعظم(ص) در دستور کار سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی قرار دارد و علاوه بر آن تقویت روشنایی صحن‌های کوثر و جمهوری اسلامی نیز به زودی انجام خواهد شد.
وی به پروژه توسعه زیرسطحی بست شیخ بهایی اشاره و اظهار کرد: این پروژه حدفاصل صحن‌های غدیر و قدس با زیربنای 43 هزار مترمربع و با هدف افزایش فضای زیارتی سرپوشیده و اتصال به رواق‌های زیرسطحی حرم مطهر، سرداب و مدفن در حال اجراست که شامل رواق زیرسطحی به مساحت 8 هزار مترمربع، وضوخانه، سرویس بهداشتی و قبور طبقاتی خواهد بود. 

پروژه میدان ضلع قبله
کاظمی درباره پروژه‌ میدان ضلع قبله نیز گفت: این پروژه با هدف ساماندهی مسیر تشرف زائران از ورودی‌های اصلی، افزایش فضای زیارتی، تأمین پارکینگ عمومی در ترازهای زیرسطحی، هماهنگ شدن طرح ایستگاه قطار شهری خط 3 و تأمین ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی به زودی آغاز می‌شود.
کاظمی‌ همچنین به پروژه نمای شمالی میدان ضلع قبله حدفاصل ورودی‌های باب‌الجواد(ع) و باب‌الرضا(ع) اشاره کرد که با هدف توسعه فضاهای خدماتی، رفع نازیبایی‌ها و نماسازی متناسب با معماری حرم مطهر رضوی آغاز شده و تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه هم‌پیوندی عرصه مقابل صحن غدیر با ره‌باغ آیت‌الله طبسی نیز با اهدافی همچون رفع محدودیت تردد در عرصه مقابل صحن و ساماندهی آشفتگی تردد اجرایی شده است که مساحت آن حدود 9 هزار مترمربع است و شامل گودبرداری و اجرای سازه، اجرای سنگفرش، ایجاد فضای سبز و اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی مرتبط با آن خواهد بود.
عملیات ساخت سردر جدید ورودی رواق دارالحجه(عج) و مرمت گنبد مسجد گوهرشاد نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

هوشمندسازی پارکینگ‌ها
رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی همچنین گزارشی درباره وضعیت پارکینگ‌های حرم مطهر ارائه و تصریح کرد: پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر به جز پارکینگ ویژه خدام، دارای بیش از 2هزار و 400 ظرفیت پارک خودرو است که با دستور اخیر تولیت معزز آستان قدس رضوی، تمامی این ظرفیت صرفاً در اختیار زائران عزیز قرار گرفته است. کاظمی همچنین گفت: در حال حاضر هوشمندسازی پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر رضوی را در دستور کار داریم که یکی از مزیت‌های آن، ارائه لحظه‌ای اطلاعات در خصوص وضعیت خالی یا پر بودن آن‌هاست که زائران بزرگوار را برای مراجعه به پارکینگ‌ها راهنمایی خواهد کرد.
کاظمی همچنین درباره برنامه بلندمدت پیش‌بینی شده برای تبدیل پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر رضوی به رواق زیرسطحی توضیحاتی ارائه کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه