ریخت و پاش هزار میلیاردی سرخ‌آبی‌ها

گزارش قدس درباره هزینه‌های نجومی پرسپولیس و استقلال در فصل پیش رو

ریخت و پاش هزار میلیاردی سرخ‌آبی‌ها

همان‌طور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیش‌تر اعلام کرده بود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای شفافیت در هزینه کرد خود هزینه‌های اعمال شده در فصل نقل و انتقالات لیگ بیست و دوم را به طور رسمی به این سازمان اعلام خواهند کرد که این اعداد و ارقام به منظور اطلاع سهامداران روی سایت کدال بارگذاری خواهد شد.


​​​​​​​با انتشار نامه‌های جداگانه استقلال و پرسپولیس خطاب به سازمان خصوصی سازی بابت هزینه‌کرد آن‌ها در فصل نقل و انتقالات، شوک بزرگی به جامعه وارد شد، به گونه ای که حالا سؤالات و ابهامات بسیار زیادی بابت این هزینه ها به وجود آمده که توقع می رود متولیان هر دو باشگاه در اسرع وقت نسبت به شفاف‌سازی کامل و جامع اقدام نمایند، در غیر این صورت آن‌ها با این چالش بزرگ تا پایان فصل همراه خواهند بود.
رقم قرارداد اعضای کادر فنی و بازیکنان استقلال ۳۴۳ میلیارد تومان اعلام شده است. باشگاه پرسپولیس قرارداد مربیان و بازیکنان داخلی و خارجی را به صورت مجزا اعلام کرده که بازیکنان و مربیان ایرانی در مجموع ۱۸۷ میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان و رقم قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی یک میلیون و ۹۵ هزار دلار ثبت شده است. نامه باشگاه پرسپولیس ۲۴ مرداد نوشته شده و قرارداد «یورگن لوکادیا» مهاجم جدید هلندی این تیم در آن محاسبه نشده است. نامه استقلال هم مربوط به روز ۲۲ مرداد است و شامل رقم قرارداد «مهدی قایدی»، «محمد محبی»، «محمدرضا مرادمند» نمی‌شود. که با اضافه شدن این عددها هزینه کرد هر دو تیم نسبت به رقم اعلام شده بیشتر خواهد شد!

 منابع این پول‌ها کجاست؟
با مرور این اعداد و ارقام جدی‌ترین سؤالی که در ذهن افکارعمومی نقش می‌بندد این است که محل تأمین اعتبار این هزینه کردهای میلیاردی کجاست؟ این دو باشگاه به ادعای مدیرانشان در وهله کنونی همچنان زیانده هستند و آه در بساط ندارند، پس باید به شکل صریح مشخص شود هزینه اعمال شده برای خرید بازیکن و استخدام مربی و دستیاران از کجا در نظر گرفته شده که آن‌ها به پشتوانه آن اقدام به ریخت و پاش‌های چند صد میلیاردی کرده‌اند؟
آیا نظارتی در کار هست که فردا هر دو باشگاه با انبوهی از بدهی‌های ریز و درشت داخلی و خارجی رو به رو نشوند؟ از طرفی فرایند کسب درآمد به چه ترتیبی است، آیا ساختار درآمدسازی باشگاه‌ها به گونه‌ای است که فردا با دیرکرد یا تأخیر در پرداخت بازیکنان داخلی و خارجی موقعیت شکایت نداشته باشند تا به واسطه آن بابت بدقولی باشگاه مجوز فسخ نداشته باشند؟

 کدام درآمد؟
از طرفی هر دو باشگاه با پرونده‌های حقوقی بابت شکایت بازیکنان و مربیان سابق رو به رو هستند که نمونه بارز آن شکایت استراماچونی از باشگاه استقلال و شکایت رادو از باشگاه پرسپولیس است که دیر یا زود به بحران بزرگ مالی برای آن‌ها تبدیل خواهد شد آیا این دو باشگاه به اندازه ای دارای درآمد منظم هستند که بتوانند در کنار پرداخت این دستمزدهای نجومی و پرداخت هزینه‌های اعلامی، بدهی‌های راکد و معوقه خود را پرداخت کنند تا با زیان تأخیر در پرداخت بدهی مواجه نشوند؟

کدام بازیکن سازی؟
دیگر نکته مبهم ماجرا این است که  یکی از دو باشگاه ادعا کرده است هزینه تیم های پایه خود را نیز در این رقم ها لحاظ کرده، در حالی که این موضوع به نظر می آید نوعی پوشش و پنهان کاری باشد، به همین دلیل برای شفافیت بایستی در اسرع وقت روشن شود، باشگاه استقلال چه میزان از رقم اعلامی بابت پرداخت دستمزد بازیکنان خود را برای تیم های پایه اختصاص داده است.از طرفی اگر باشگاه‌های استقلال یا پرسپولیس هزینه ای میلیاردی برای پرداخت دستمزد بازیکنان تیم‌های پایه خود انجام می‌دادند امروز نیاز به حضور بازیکنان تیم‌های دیگر یا بازیکنان خارجی نبود، اما در تیم بزرگسالان استقلال بازیکنان تیم‌های پایه سهم اندکی دارند تا مشخص شود نه تنها رقم درشتی صرف تیم های پایه استقلال نشده است بلکه مدیران این باشگاه برای گمراه کردن مخاطب نام تیم‌های پایه را نیز به این آیتم اضافه کردند تا به این ترتیب هزینه‌های دانه‌درشت صرف شده، زیاد خودنمایی نکند.

 خسارت سهامداران
یکی دیگر از بحث‌های جدی در خصوص هزینه‌های اعمال شده این است که چه کارشناسی و نظارتی روی قیمت گذاری بازیکنان صورت گرفته تا هزینه اعمال شده براساس استانداردهای روز دنیا انجام شود، طبیعتاً این دو باشگاه به عنوان دو نهاد مردمی که حالا سهامشان در فرابورس ارائه شده باید براساس ساختار درست و منظمی هزینه کنند وگرنه سهامداران و کسانی که اقدام به خرید سهام این دو باشگاه کرده‌اند، متحمل خسارت خواهند شد.
در همین رابطه بازرس ‌کل امور ورزش، جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به موضوع قراردادهای منعقده در دو باشگاه دولتی پرسپولیس و استقلال خبر داد.
 لقمان کیاپاشا با اشاره به ورود سازمان بازرسی برای بررسی قراردادهای منعقده در دو باشگاه‌ استقلال و پرسپولیس گفت: از روز گذشته هیئت بازرسی سازمان بازرسی کل کشور در باشگاه پرسپولیس مستقر شده است.
وی ادامه داد: با استقرار هیئت بازرسی؛ میزان درآمد و هزینه کرد باشگاه و نحوه تنظیم و اجرای قراردادها از جمله موضوع حامیان مالی، مورد نظارت و بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با تأکید بر اینکه این سازمان با جدیت نسبت به بررسی دقیق قراردادها با محوریت چگونگی تأمین مالی اقدام  و تا رسیدن به نتایج نهایی موضوع را پیگیری می‌کند؛ تأکید کرد: طی چند روز آینده هیئت بازرسی در باشگاه استقلال هم مستقر خواهد شد.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه