printlogo


رعایت نکردن حقوق همسایه حسنات را پاک می‌کند

از مؤلفه‌های رسیدن به حکمت الهی، رعایت حقوق همسایه است. جناب لقمان به مرد یهودی فرمودند: برای رسیدن به حکمت الهی، یکی از عوامل این بود که حقوق همسایه را رعایت کردم. قرآن کریم می‌فرماید: خدا را بپرستید و چیزی را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و همسایه نزدیک و دور و همنشینان و همراهان و در راه‌ماندگان و بردگان نیکی کنید، قطعاً خدا کسی که فخرفروش و متکبر است را دوست ندارد. امام صادق(ع) فرمودند: از هر طرف خانه شما، 40 خانه، همسایه نزدیک می‌شود و اگر از این مرز بیشتر بود، همسایه دور محسوب می‌شود.
تفاوت همسایه نزدیک و دور در احسان به آن‌هاست نه در حقوق آن‌ها، حقوق مربوط به هر دو همسایه نزدیک و دور است، اما احسان همسایه نزدیک مقدم بر همسایه دور است.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: با همسایه خود ارتباط خوب برقرار کنید تا مؤمن باشید. همچنین فرمودند: کسی که بمیرد و سه همسایه داشته باشد که این سه از او راضی باشند، اهل بهشت است. ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: کسی که همسایه خود را اذیت کند مرا اذیت کرده و کسی که مرا اذیت کند، خدا را آزار رسانده، کسی که با همسایه خود نزاع کند، نزاع او با من است و کسی که با من نزاع داشته باشد، نزاع با خدا دارد. حضرت فرمودند: انسان‌ها با هر کسی که دوست دارند، در قیامت محشور می‌شوند، مراقب باشید کسی را دوست داشته باشید که حشر با او معنا داشته باشد. اگر خدا و رسول خدا را دوست دارید، دارای سه خصلت راست‌گویی، رد امانت و همسایه‌داری باشید. ایشان در ادامه فرمودند: خداوند هر چیزی از حسنات را بخواهد پاک می‌کند و هر چیزی را بخواهد می‌نویسد، نامه عمل ما دست خداست. رعایت نکردن حقوق همسایه، حسنات را پاک می‌کند.پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر همسایه نزدیک و دور کمک خواست، باید به او کمک کنید و اگر قرض خواست باید به او قرض دهید، نیازمندی همسایه را باید برطرف کنید، اگر بیمار شد عیادتش کنید و اگر از دار دنیا رفت، در تشییع جنازه او شرکت نمایید. امام سجاد(ع) فرمودند: حق همسایه بر تو این است که زمانی که نیست، از خانه او و همسر و فرزندانش نگهداری کنی، زمانی که حاضر بود باید او را عزیز بداری و هر وقت مورد ظلم قرار گرفت، او را یاری کنی و به دنبال پنهان‌کاری زندگی همسایه نباش، اگر دارای خصلت بدی بود، آن را بپوشان و در سختی‌ها او را رها نکن.