printlogo


گفت‌وگو با هومن حاجی عبداللهی، بازیگر سریال «خوشنام»
در همه کارهایم امضایی از عشق و ارادتم به امام رضا (ع) گذاشته‌ام
سریال «خوشنام» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده یکی از سریال‌های تلویزیونی رمضان بود که پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه داشت و هومن حاجی‌عبداللهی در نقشی متفاوت از نقش‌های پیشینش در این سریال حضور داشت.

درباره جزئیات بیشتر نقش شهرام و ارادتش به امام رضا(ع) با این بازیگر گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

 شخصیت شهرام چه جذابیتی داشت که آن را قبول کردید؟ 
 مدت‌ها بود به دنبال بازی در یک نقش جدی بودم. من همیشه در نقش‌های طنز بازی کرده‌ام و وقتی بازیگری در ژانری جا بیفتد همیشه همان نقش هم پیشنهاد می‌شود اما من دوست داشتم در یک نقش جدی بازی کنم که شهرام این ویژگی را داشت. 

 کاراکتر شهرام از کلیشه دور است و شبیه لات‌هایی که در بقیه فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شود نیست، چطور به این ویژگی‌ها رسیدید؟
 من در سال 1401 خوشنام را کار کردم و خواستم اگر قرار است نقش جاهلی بازی کنم شخصیت کلیشه‌ای که همیشه دیده شده، نباشد. الان آدم کلاه مخملی و... نمی‌بینیم اگر آدم شروری ببینیم تیپی مانند شهرام دارد، به همین دلیل بود که با کارگردان، طراح لباس و طراح گریم صحبت شد و همه اتفاق نظر داشتیم که تیپ، قیافه و لهجه شهرام ساده باشد. در حقیقت از لات کلیشه‌ای الگو نگرفتیم. من خودم بچه جنوب شهر هستم و آدم‌های این شکلی را دیده بودم؛ می‌دانم رفتار عجیب و خاصی ندارند، ما هم تصمیم گرفتیم شهرام خیلی ساده باشد و در عین حال رفتارهایی داشته باشد که متناسب با ویژگی‌های ظاهری‌اش است.

 داستان با موضوعات اخلاقی پیش می‌رود و به حرم امام رضا(ع) ختم می‌شود، ارادت شهرام به امام رضا(ع) از کجا نشأت می‌گیرد؟
 نمی‌توان آدم‌ها را قضاوت کرد که مثلاً فلانی چون شرور است نباید نام امام رضا(ع) را بر زبان بیاورد. مگر خود ما که هستیم؟ هیچ‌کس عاری از گناه نیست. شهرام هم با همه بدی‌هایش اعتقاداتی دارد که برای گره‌گشایی و رفع مشکلات زندگی‌اش به خاندان کرم متوسل می‌شود. شهرام در کل سریال قسم راستش به امام رضا(ع) است. قطعاً این آدم که اعتقاد قلبی به امام رضا(ع) دارد، داستانش به حرم امام رضا(ع) ختم می‌شود.

 حس و حال قلبی هومن حاجی عبداللهی به امام رضا(ع) چگونه است؟
 از حس قلبی‌ام به امام رضا(ع) هر چیزی بگویم اغراق می‌شود. در همه کارهایم به فراخور حال، امضایی از عشق و ارادتم به امام رضا(ع) گذاشتم، مثل یا موسی بن جعفری که در پایتخت5 می‌گفتم. ایشان از خاندانی هستند که هیچ کس نمی‌تواند از آن‌ها چشم بپوشاند و دوری کند و قطعاً در زندگی همه اثرگذار و پربرکت هستند.

 چقدر از داستان در مشهد و حرم
امام رضا(ع) ضبط شد؟ 

 چند سکانس آخر سریال در حرم امام رضا(ع) ضبط شد، مرجان و شهرام ازدواج می‌کنند و ماه عسل به مشهد می‌روند. آستان قدس در این پروژه همکاری بسیار خوبی با ما داشت و تیم را به خوبی همراهی کردند، حتی اجازه دادند ما در حرم مطهر از هلی‌شات استفاده کنیم و تصاویر زیبایی از گنبد و حرم مطهر گرفتیم.

 به نظر شما چرا مردم از سریال‌های کمدی بیش از ژانرهای دیگر استقبال می‌کنند؟ 
مشکلات متعدد و به خصوص مالی که گریبان مردم را گرفته است موجب می‌شود مخاطب به دنبال این باشد که وقتی پای تلویزیون می‌نشیند چند دقیقه‌ای از مشکلاتش فارغ شود و مجموعه‌های کمدی این امکان را به مخاطب می‌دهد.