printlogo


حجت‌الاسلام و المسلمین مروی در شورای اداری شهر طبس:
خدمت به مردم را وظیفه دینی خود می‌دانیم
تولیت آستان قدس در بدو ورود به شهرستان طبس، با حضور در گلزار شهدا با نثار گل و قرائت فاتحه به مقام شهدای والامقام این شهرستان ادای احترام کرد. حجت الاسلام والمسلمین مروی همچنین با حضور در حرم مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع)، ضمن اقامه نماز و قرائت ادعیه، مضجع منور برادر گرامی امام رضا(ع) را زیارت کرد. 

دستاوردهای سفر تولیت آستان قدس رضوی به شهرستان طبس

به گزارش آستان نیوز، همچنین در آستانه سالروز شهادت امام صادق(ع)  و در مراسمی معنوی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی ، حجت الاسلام محمدرضا محمدی امام جمعه طبس و جمعی از روحانیون و مسئولان شهرستان، مضجع منور حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) غبارروبی و با گلاب ناب شست‌و‌شو داده شد.گفتنی است در چهارم تیر ماه سال ۱۳۷۳ با دستور رهبر معظم انقلاب، تولیت حرم مطهر حضرت حسین ‌بن موسی ‌الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) به آستان قدس رضوی واگذار شد. به دنبال این تصمیم، این مجموعه‌های مذهبی در سال‌های اخیر، از لحاظ فضای عبادی و فعالیت‌های عمرانی گسترش بسیاری یافته‌‌اند.

شهادت سابقه‌ای طولانی در جامعه روحانیت دارد
حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در یادواره شهدای روحانی و طلبه شهرستان طبس که در حرم مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد با بیان اینکه شهادت سابقه‌ای طولانی در جامعه روحانیت دارد، گفت: روحانیت همواره در طول تاریخ اسلام از مکتب اهل بیت(ع) دفاع کرده و در این راه زندانی، تبعید و شهید شده‌است، اما هیچ‎گاه دست از دفاع، نشر و ترویج مکتب اهل بیت(ع) بر نداشته است.
وی بزرگداشت و گرامیداشت شهدا را امری شایسته و بایسته دانست و با بیان اینکه نکوداشت یاد شهدا از دو جهت حائز اهمیت است، اظهار کرد: ابتدا از حیث انسانی و اخلاقی وظیفه داریم یاد و نام کسانی که بزرگ‌ترین سرمایه زندگی خود که جانشان باشد را در راه خدا نثار کردند و آزادی، عزت، استقلال و اسلام را برای کشورمان به ارمغان آوردند را حفظ کنیم . زنده نگه‌داشتن راه شهدا در حقیقت یادآوری خط اسلام اصیل و امامت و تبلیغ و ترویج روحیه ایثار برای دین و مکتب اهل بیت(ع) در جامعه است.یادواره شهدا این پیام را همراه خود برای جامعه دارد که اگر جامعه‌ای بخواهد زنده، مستقل و مؤمن باشد؛ باید گذشت، ایثار و فداکاری کند. آن جامعه‌ای که در آن احساس مسئولیت نسبت به دیگران و دین خدا وجود ندارد، در حقیقت مرده و کالبدی بدون روح و حیات است .
نقش‌آفرینی روحانیت در عرصه‌های مختلف
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه روحانیت متعهد و وظیفه شناس همواره در طول تاریخ نقش آفرین بوده است، ابراز کرد: روحانیت در طول تاریخ در عرصه‌های مختلف نظامی، سیاسی، اجتماعی و علمی پیشتاز بوده و در وقایع مختلف تاریخی همانند تهاجم انگلیس و وهابیت به عراق نقش آفرینی کرده و با حضور در میدان از مردم و حرم حضرات معصومین(ع) دفاع کرده‎ است.
وی به رقم خوردن انقلاب شکوهمند اسلامی به دست حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع تقلید و روحانی عالی مقام اشاره و ابراز کرد: وقوع انقلاب اسلامی در ایران و گسترش عمق نفوذ معنوی آن در میان ملت‌ها موجب واهمه استکبار شده است، انقلاب اسلامی ایران در برابر اندیشه‎‏ها و نظرات لیبرالیسم حاکم در غرب ایستاد و معادلات را دگرگون ساخت.
 تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دامنه نفوذ فرهنگی انقلاب اسلامی همچنان در حال گسترش است و استکبار نتوانسته جلو آن را بگیرد، اظهار کرد: قدرت نفوذ فرهنگی انقلاب اسلامی تهدیدی برای بقای استکبار است؛ از این رو با تحریم‌ها، مانع تراشی‌ها و کارشکنی‎های اقتصادی علیه ملت ایران بر مردم رنج و زحمت وارد می‎کنند؛ اما بازهم نمی‏توانند جلو نفوذ معنوی انقلاب که فلسفه غرب را به چالش کشیده است، بگیرند. اگر موفق شده بودند دست از دشمنی‎ها و این جفاها در حق این ملت مقاومت، آزاده و با غیرت برمی‎داشتند. 
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه روحانیت در عرصه جهاد اجتماعی نیز همواره پیشتاز و حرکت آفرین بوده است، به حضور رهبر معظم انقلاب در عرصه‎های مختلف خدمت رسانی به مردم در پیش از انقلاب اشاره و عنوان کرد: رهبری معظم در 
خدمت رسانی به مردم در زلزله سال 57 طبس و سیل ایرانشهر در شرایطی که به عنوان یک روحانی تبعیدی و مورد غضب حکومت در آن منطقه حضور داشتند، میدان‌دار و محور خدمت‌رسانی به مردم بودند. 
زندگی در شرایط حداقلی 
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه روحانیت مظلوم ترین قشر هستند، ابراز کرد: عموم جامعه تنها به روحانیونی که در نهادها اشتغال دارند، می‎نگرند، اما اکثریت طلاب و روحانیون با حداقل حقوق زندگی می‎کنند. 
وی عنوان کرد: پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) دست‎های ناپاکی وارد کار شدند تا اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را نابود کنند، هزارو400 سال از رحلت پیامبر می‎گذرد اما با وجود تمام دشمنی‌ها روز به روز اسلام بالنده تر، شکوهمندتر، پر رونق‌تر و درخشنده‌تر شده و این ماندگاری به برکت خون‎های پاک شهدایی است که در طول تاریخ به پای درخت اسلام، امامت و ولایت ریخته شد و این شجره طیبه را آبیاری، حفظ و رشد و نمو داده است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: روحانیت همواره در طول تاریخ اسلام از مکتب اهل بیت(ع) دفاع کرده و در این راه زندانی، تبعید و شهید شده، اما هیچ‌گاه دست از دفاع، نشر و ترویج مکتب اهل بیت(ع) بر نداشته است؛ ما مدیون روحانیت هستیم و اگر امروز مکتب اهل بیت(ع) زنده است و اگر احادیث، کتاب‌ها و منابع غنی از حضرات معصومین(ع) در اختیار ماست؛ به برکت مجاهدت، فداکاری و ایثار روحانیت و علمای دین است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار علما و روحانیت در مقاطع مختلف، به کینه و دشمنی استکبار علیه روحانیت اشاره و ابراز کرد: روحانیت اصیل شیعه با ایثار و از خودگذشتگی همواره پاسدار ارزش‏های والای الهی و انسانی بوده است. دشمنان، منافقین و اسلام التقاطی از روحانیت بسیار ضربه خورده، از این‏رو دست از هجمه و حمله به روحانیت بر نخواهند داشت.

ملاقات مردمی 
برنامه ملاقات مردمی تولیت آستان قدس رضوی نیز در جریان سفر به شهرستان طبس با حضور جمعی از اقشار مختلف مردم این شهرستان و خدام و کارکنان آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی عصر روز پنجشنبه پنجم خردادماه در جریان این برنامه ملاقات مردمی، پس از شنیدن نظرات، مشکلات و درخواست‌های مردمی و بررسی مدارک و پرونده‌های آنان با در نظر گرفتن قوانین، جهات شرعی و رعایت غبطه وقف دستوراتی را به واحدهای ذی‌ربط آستان قدس صادر کرد.
رفع اختلافات اراضی مردم با آستان قدس، حل مشکل ۴۰۰ خانوار تعاونی مسکن بهداشت، کمبود مراکز تحصیلی و مسجد و پیگیری مشکلات خادمان، کارکنان و مردم طبس از جمله مواردی بود که تولیت آستان قدس دستوراتی را برای حل آن‌ها صادر کرد.
حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در جلسه شورای اداری شهرستان طبس که با حضور امام جمعه، استاندار خراسان جنوبی و مسئولان عالی این شهرستان در سالن همایش‌های آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد نیز حضور یافت. وی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) و حادثه تلخ آبادان به خانواده‌های داغدار، یاد و خاطره مرحوم آیت الله واعظ طبسی را گرامی داشت و عنوان کرد: مرحوم آیت الله واعظ طبسی در طول سال‌های مسئولیت در آستان قدس خدمات وافر، ارزشمند و حقیقتاً اعجاب آوری را انجام داده است.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: وجود با برکت حضرت رضا(ع) در ایران و خطه خراسان نعمتی بزرگ بوده که لازمه شکرگزاری است. توسعه حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) پس از انقلاب و تأسیس اماکن عبادی، مراکز آموزشی، کتابخانه و غیره در جوار بارگاه نورانی این امامزاده عظیم الشأن نمونه‌ای از برکات وجود مضجع منور رضوی است. 
ما در آستان قدس رضوی ارائه خدمات به مردم از ناحیه دستگاه حضرت رضا(ع) را برای افزودن محبت آن حضرت در دل‌های مردم یک وظیفه دینی و مسئولیتی شرعی می‌دانیم؛ زیرا محبت امام در دل‌ها تبعیت و اطاعت را به دنبال خود خواهد آورد و نتیجه این تبعیت سعادت و رضوان الهی خواهد بود.
گفتنی است، در نشست شورای اداری شهرستان طبس مسئولان مختلف استانی و شهرستان به بیان مشکلات و مسائل این شهرستان پرداختند.

دلگرمی مردم طبس
امام جمعه طبس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مصوبات سفر تولیت آستان قدس رضوی به این شهرستان موجب دلگرمی مردم شده است؛ فعال سازی پروژه‌های متعدد خدمت رسانی را از برکات این سفر دانست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا محمدی گفت: خداوند را شاکریم که با بهبود شرایط شیوع کرونا و کاهش محدودیت‌ها، زمینه سفر تولیت آستان قدس به شهرستان طبس فراهم شده و ضمن بررسی‌ میدانی پروژه‌های عمرانی و فرهنگی، تصمیمات خوبی برای فعال سازی آن‌ها اتخاذ شد.
وی با بیان اینکه سفر تولیت آستان قدس بسیار پرخیر و برکت بوده و موجب دلگرمی مردم شده است، ابراز کرد: این سفر بستر ارتباط بی واسطه میان مردم و تولیت آستان قدس را فراهم کرد و مصوبات راه‌گشایی برای بسیاری از مشکلات داشت که امیدواریم در آینده و فواصل زمانی کوتاه باردیگر شاهد حضور تولیت آستان قدس در طبس باشیم.
وی گفت: تولیت آستان قدس در این سفر دستور احداث مدرسه شکوفه‌های رضوی برای دو مقطع دوم و سوم دبیرستان و اختصاص زمینی برای ساخت مسجد برای منطقه‌ای از شهرستان طبس را صادر کردند.
پروژه 400 واحدی شهرک بهداشت بهزیستی شهرستان طبس که افزون بر 14 سال مسکوت مانده و متوقف شده بود با دستور ایشان دوباره فعال شد. همچنین تولیت آستان قدس دستور پیگیری مشکلات هتل میقات الرضا(ع) که حدود 12 سال است متوقف شده را صادر کرد.