printlogo


پس‌لرزه‌های دونرخی شدن بلیت هواپیما

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: دو ‌نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد و به نوعی افزایش نرخ هواپیما و هتل‌ها تنها منافع صنفی را تأمین خواهد کرد و در تأمین منافع جمعی تأثیری نخواهد داشت.
فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دو نرخی شدن محصولات گردشگری اظهار کرد: ادعای افرادی که مصمم به عملیاتی کردن دو نرخی شدن هستند این است که رضایت گردشگران خارجی را به همراه خواهد داشت. همچنین این افراد معتقدند دو نرخی شدن به این دلیل است که گردشگران خارجی با نوسان‌های ارزی رو‌به‌رو و در بحث تبدیل ارز دچار مشکل هستند که از این بابت شاید در دام افراد سودجو افتاده و نارضایتی‌هایی برایشان به وجود آید و در ادامه موجب یک تبلیغ منفی برای کشور شود.
وی اضافه کرد: دو ‌نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد و به نوعی افزایش نرخ هواپیما و هتل‌ها تنها منافع صنفی را تأمین خواهد کرد و در تأمین منافع جمعی تأثیری نخواهد داشت. براساس مقررات کلی، دریافت وجه از گردشگران داخلی و حتی ‌خارجی باید بر مبنای واحد پول رایج‌ کشور باشد؛ پس دریافت دلار از گردشگران مبنای حقوقی ندارد. این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: در اصول حقوق گردشگری، اصلی به نام کدهای جهانی اخلاق وجود دارد که این کد جهانی عدم تبعیض بین گردشگران و شهروندان را مدنظر دارد که بحث دو نرخی شدن محصولات گردشگری در کشور ما با این اصل در تعارض است. جواهرزاده گفت: ممکن است در این موضوع برخی تصور کنند هزینه‌ها باید بر مبنای قیمت‌های جهانی باشد. اگر قرار است هزینه حمل‌ونقل براساس قیمت‌های جهانی باشد آیا باقی هزینه‌ها مانند قیمت سوخت، نیروی انسانی و مواد غذایی نیز به نرخ جهانی است؟ درنتیجه دونرخی شدن حمل‌ونقل هوایی موجب آشفتگی و درخواست مشابه سایر کسب‌و‌کارها خواهد شد. برای مثال فروشندگان صنایع‌دستی، تاکسی‌ها، رستوران‌ها و... نیز ممکن است درخواست کنند تا خدمات خود را دو نرخی کرده و از گردشگران خارجی دلار و یورو دریافت کنند.