printlogo


احکام
استفتایی از رهبر انقلاب درباره نرخ مصوب افزایش اجاره‌بها

در پی مصوبه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه در خصوص تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در هر سال تا سقف ۲۵درصد در تهران و ۲۰درصد در شهرهای سراسر کشور، استفتائی از محضر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، مصوبه دولت در زمینه تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در هر سال تا سقف ۲۵درصد در تهران و ۲۰درصد در شهرهای سراسر کشور، مورد تأیید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار گرفت و مقررات لازم برای ضمانت اجرایی این مصوبه به تصویب سران قوا و دیگر اعضا رسید. در همین راستا پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری پاسخ ایشان به استفتائی درباره مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منتشر کرده است.
سؤال مطرح شده: «در پی گرانی بازار مسکن، سران سه قوه مصوب کرده‌اند اجاره‌بها در کلانشهرها ۲۵ درصد بیشتر نباید افزایش پیدا کند و در غیر این‌صورت حکم تخلیه خانه به صاحبخانه داده نمی‌شود. سؤالی که می‌خواستم بپرسم این است اگر صاحبخانه به این میزان افزایش راضی نباشد و قصد افزایش بیشتر اجاره‌بها و ودیعه را داشته باشد و مستأجر هم بنا به این قانون، ترک منزل نکند و صاحبخانه ناراضی و غصب کرده بخواند، مستأجر چه باید کند؟ آیا واجبات مانند نماز در این خانه درست است؟»
پاسخ ارائه شده: به طور کلی اگر حکومت اسلامی با ملاحظه مصالح عمومی کشور، مقرراتی را اعلام کردند، همه باید عمل کنند و مستأجر اگر می‌تواند با موجر مصالحه نماید و در صورتی که چاره‌ای ندارد، سکونت او در آن با پرداخت اجاره براساس قانون، اشکال ندارد و نماز و روزه صحیح است.