printlogo


رونمایی از کهن‌ترين نسخه‌های خطی تأليف «علامه حلی»

کهن‌ترين نسخه‌های خطی تأليف علامه حلی در ایران، موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، در يکصد و سی‌امين برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد. 
در این مراسم دکتر محمد باغستانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شخصیت علامه حلی را فراتر از توصیف بیان کرد.
باغستانی مجموعه کوشش‌های علامه حلی را موجب پیشرفت در حوزه فقه و اجتهاد عنوان کرد و گفت: کتاب‌های این عالم بزرگ به گونه‌ای منظم و فکورانه تنظیم شده؛ آثار وی با حجم بزرگ در فقه مانند المختلف الشیعه برای مخاطبان خاص، در حجم متوسط همچون قواعد الحکام برای مخاطبان نخبگان و کتاب‌های مختصر مانند ارشاد الاذهان برای عموم نگارش شده است که این امر از تیزبینی و اندیشه پویای وی حکایت دارد. 
دکتر قاسم قریب، پژوهشگر و مدرس تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این مراسم به معرفی و بررسی کهن‌ترین آثار علامه حلی موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پرداخت. 
وی تصریح کرد: پنج نسخه خطی از آثار علامه حلی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که قدیمی‌ترین نسخ در ایران به شمار می‌رود و در سه نسخه از این مجموعه دستخطی از ایشان نیز وجود دارد.
«القواعد الجليه في شرح الرساله الشمسيه»؛ شرحی بر کتاب نجم‌الدین کاتبی قزوینی استاد علامه حلی که در این مراسم مورد رونمایی قرار گرفت از جمله این آثار بود که وی بدان اشاره کرد و افزود: این اثر در سال 679 هجری قمری کتابت شده و توسط ابن‌خاتون آملی وقف این آستان شده است.