حجتالاسلام خسروپناه به شبههافکنی اخیر پاسخ داد
شبهات باید در جمع علمی طرح شوند نه خطبه نماز جمعه
حجتالاسلام خسروپناه، رئیس شورای اندیشهورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه براساس اسناد تاریخی و نصوص شیعه به شبهه مطرحشده در روزهای اخیر پاسخ داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، حجتالاسلام خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس شورای اندیشهورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه پاسخ شبهات اخیر را که از سوی یکی از ائمه جمعه اهل سنت بیان شده است براساس اسناد علمی و نصوص شیعه داد.
وی در جلسه درس خارج فقه بیان کرد: بهتازگی یکی از ائمه جمعه اهلسنت شبههای را مطرح کرده است که البته بعداً عذرخواهی و اصلاح کرده است. از آنجا که شبههای مطرح شده و ما وظیفه داریم شبهات را پاسخ دهیم لازم است در ابتدای درس چند نکته را توضیح دهم.
حجتالاسلام خسروپناه بیان کرد: دشمنان و بهویژه صهیونیستها بهشدت تلاش میکنند اسلام تحریف شود و از بین برود، آنان با هزینههای فراوان سعی میکنند بین شیعه و اهلسنت اختلاف ایجاد کنند چرا که کار استکبار، تفرقه است. در هندوستان، بین هندوها و مسلمانان اختلاف ایجاد و آن کشور را به سه کشور بنگلادش، پاکستان و هندوستان تجزیه کردند و این جنگها همچنان ادامه دارد، بنابراین مداحان و سخنوران شیعه و اهلسنت باید مراقب باشند و محبت، فضائل و کرامات اهلبیت(ع) را بیان کنند.وی تأکید کرد: بهعبارت دیگر باید همان شیوهای که آیتالله بروجردی در تقریب مذاهب دنبال میکردند بهکار بسته شود و علمای اهلسنت بهویژه آنان که در ایران حضور دارند بیشتر دقت کنند.
رئیس شورای اندیشهورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه با اشاره به شبهه اخیر گفت: درباره بیبی شهربانو یا شاه زنان بحثهای مختلفی در تاریخ وجود دارد و وحدت نظر دراینباره وجود ندارد، در اینکه آیا شهربانو همسر امام حسین و مادر امام سجاد(ع) بوده است یا خیر اختلاف است، همچنین درباره اینکه دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی بوده است یا خیر هم اختلاف است و نظرات فراوانی وجود دارد.
وی بیان کرد: حتی این اختلاف وجود دارد که آیا حضرت شهربانو در زمان حکومت عمربن خطاب به ازدواج امام حسین(ع) در آمد یا در زمان حکومت عثمان یا در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع)؟ برای مثال مرحوم کلینی، یعقوبی و مسعودی در کتاب اثباتالوصیه میگویند ازدواج حضرت شهربانو با امام حسین(ع) در زمان حکومت عمربن خطاب بوده است اما شیخ صدوق در کتاب عیون اخبارالرضا(ع) معتقد است این ازدواج در زمان عثمان بوده است، در نقطه مقابل، شیخ مفید و مرحوم طبرسی معتقدند این اتفاق در زمان امیرالمؤمنین(ع) به وقوع پیوسته است. مرحوم سیدجعفر شهیدی در کتاب خود میگوید «اصلاً چنین اتفاقی صورت نگرفته است»؛ او برای این ادعای خود شاهدی را از منصور دوانیقی آورده است.معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ضمن جواب دادن به شبهه مطرحشده گفت: حال شبهه کجاست؟ ایشان میگوید «چون شما شیعیان اعتقادی به مشروعیت خلافت عمربن خطاب ندارید، بنابراین جنگ با ایران نیز مشروع نبوده است، گرفتن اسرا نیز مشروع نیست و ازدواج با کنیزی که در این جنگ به اسارت در آمده است نیز مشروع نخواهد بود و...».
وی تأکید کرد: جواب این شبهه این است که براساس آموزههای شیعه، جنگ ابتدایی زمانی مشروعیت دارد که اذن امام را داشته باشد، در این شرایط، خلیفه دوم یا با اذن امام با ایران جنگیده است یا بدون اذن؛ اگر جنگ او همراه با اذن امام بوده باشد، جهادش مشروعیت دارد هرچند خلافتش مشروعیت نداشته باشد اما اگر این جهاد بدون اذن امام بوده باشد، براساس نصوص شیعه، تمام اموال و یا اسرایی که بهغنیمت گرفته شده است، تحت مالکیت مقام امام است، بهعبارت دیگر، حتی اگر از نظر شیعیان جنگ خلیفه دوم با ایران مشروعیت نداشته باشد، تمام اموال و غنایمی که به دست آورده است، تحت مالکیت مقام امامت است، بنابراین اگر بیبیشهربانو بهعنوان کنیز در اختیار امام قرار گرفته باشد، مالکیتش با امام بوده است و شبهه برطرف میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: دقت داشته باشید در تاریخ نقل شده وقتی حضرت شهربانو را آوردند، حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «این خانم از خاندان موجهی است و نباید او را بهعنوان کنیز به ازدواج درآورد و خودش باید همسر خودش را انتخاب کند» و خود او امام حسین(ع) را به همسری انتخاب کرد، بنابراین اصل شبهه از اساس منتفی شد.
وی در پایان گفت: علمای شیعه اهل منطق، گفتوگو و استدلال هستند، بنابراین اگر دیگران شبهه و سؤالی دارند باید در جمع علمی مطرح کنند، نه در خطبه نماز جمعه که سبب شود رسانههای اجنبی و صهیونیستی استفاده سوء از آن کنند.