printlogo


آلبوم مناقب خوانی رضوی هنرمندان افغانستانی رونمایی شد
عرض ارادت با «قول و قبول»
به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، آلبوم «قول و قبول» شامل قوالی و مناقب‌خوانی‌های رضوی هنرمندان افغانستان با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری در نگارخانه رضوان رونمایی شد.

به گزارش آستان‌نیوز، مجموعه «قول و قبول» شامل 9 اثر قوالی با نام‌های «قبولم کن»، «سجده‌گاه ارادت»، «باد زانو می‌‌زند»، «چه حالی داریم»، «یانور و یاقدوس»، «توتیا»، «مور می‌رقصد»، «ملک سلیمانی» و «قبولم می‌کنی؟» 
و 6 اثر مناقب‌خوانی با عناوین «می‌چرخد»، «یک قطعه از بهشت»، «آهوی کیست؟»، «یا ضامن آهو»، «با دست خالی آمدم» و «رسیدم دوباره» است.
جواد تابش، عبدالخالق رضایی و عبدالقادر عزیزی خوانندگان این آثار هستند و هوشنگ جاوید تنظیم آهنگ‌ها، مهدی طیبی صدابرداری، مهدی کیان‌منش میکس و مسترینگ، محمود جمالی ناظر اجرایی و عبدالخالق عزیزی سرپرست گروه تولید آثار را بر عهده داشته‌اند.

ارتباط ناگسستنی دو ملت ایران و افغانستان
عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این آلبوم گفت: ارتباط کهن بین دو ملت ایران و افغانستان ناگسستنی است و این حس همدلی در برخی حوزه‌ها از جمله عرض ارادت به ائمه اطهار(ع) بیشتر جلوه‌گر بوده است. پیش از این ما قوالی را فقط در مدح رسول اکرم(ص) و میلاد امیرالمؤمنین علی(ع) می‌شنیدیم، اما با ابتکار و خلاقیت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و جمعی از هنرمندان، قوالی رضوی نیز تولید شد. آلبوم «قول و قبول» علاوه بر جنبه هنری از نظر پیام، معنویت و مفهوم آثار اهمیت دارد، چنان که اشعار آن از آثار زیبا و ارزشمند بهترین شاعران انتخاب شده است. اگر افراد از اقصی نقاط دنیا توفیق تشرف به مشهد را نداشته باشند با شنیدن این نوا ارتباطشان با امام رضا(ع) و به‌واسطه آن ارتباطشان با خدا برقرار و تقویت می‌شود که این امر یکی از نتایج خلق یک اثر هنری با محتوای اسلامی است. وی با تأکید بر نقش هنر در جهان سیاست و جهان ارتباطات افزود: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی باید ارتقا یابد و به یک حوزه هنری رضوی، فراتر از مؤسسه‌ کنونی تبدیل شود؛ چرا که ما نیاز داریم در رشته‌های مختلف هنری اثر خلق کنیم و امیدوارم در این سیر ارتقایی، شاهد تولید آثار برتر از این مؤسسه با خلاقیت‌ها و ابتکارات بیشتر باشیم.

نشر فرهنگ رضوی به وسیله هنر
همچنین امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: هنرمندان بسیاری در طول قرن‌ها، ارادت و هنر خودشان به حضرت رضا(ع) را با زبان هنر بیان کرده‌اند و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی هم وظیفه دارد از ظرفیت زبان هنر که بهترین ابزار برای نشر مفاهیم و فرهنگ رضوی است، استفاده کند. وی با اشاره به گفت‌وگوی چندماهه این مؤسسه با استادان مختلف برای استفاده از فضای قوالی و مناقب‌خوانی افزود: با همکاری استاد هوشنگ جاوید و جمعی از هنرمندان اهل افغانستان تولید این آلبوم رقم خورد و انتخاب غزل‌های رضوی آلبوم نیز با مشارکت سعید بیابانکی و سپس استاد جاوید انجام شده است. این آلبوم، مجموعه‌ای از عرض ارادت‌های هنرمندان افغانستانی به حضرت رضا(ع) است و امیدوارم مورد رضایت این امام همام و تمامی پارسی‌زبانان قرار گیرد.

اثری در ستایش کریم اهل بیت(ع)
در ادامه هوشنگ جاوید، پژوهشگر و نویسنده حوزه هنرهای آیینی نیز گفت: هنر چون بر پایه باورهای هستی‌شناختی، ارزش‌شناختی و زیباشناختی استوار است، بستر مناسبی برای تبلیغ و تأثیر در میان سایر جوامع را فراهم می‌آورد.
هنر و دین اهمیتشان در این است که دو عنصر بدون مرز هستند و در هر دو هیچ مرز جغرافیایی و سیاسی تعریف نمی‌یابد؛ چرا که با اندیشه و روح انسان‌ها ارتباط دارند. حال اگر هنر با اندیشه‌های پاک آمیخته شود می‌تواند مسخرکننده مخاطبان شود. در مبحث هنر، کجایی بودن هنرمند مهم نیست بلکه هنری که براساس یقین او تولید می‌شود اهمیت می‌یابد و بدین ترتیب هنرمند در جایگاه پاسداری قرار می‌گیرد که وظیفه‌اش تلطیف نگرش و اندیشه‌های بشری است. تولید آلبوم «قول و قبول» نیز در راستای رسیدن به این هدف انجام شد.

وحدت عملی هنرمندان شیعه و اهل سنت ایران و افغانستان
این پژوهشگر افزود: هنرمندان شیعه و اهل سنت دو کشور ایران و افغانستان در یک وحدت عملی دست به تولید اثری زدند که متن و مضمونش در خدمت تبلیغ و ستایش کریم اهل بیت(ع) است و به آن یقین داشتند. وی با بیان توضیحاتی درباره تاریخچه قوالی و شیوه تولید این آلبوم خاطرنشان کرد: آنچه در این مجموعه هدف تولید قرار گرفت، بهره‌وری از تمام ظرفیت‌های موسیقی عبادی نحله‌های فلسفی حوزه اقیانوس هند است که به لحاظ ساختاری و ترکیبی در آن به نوآوری نیز دست یافته‌ایم تا بتواند بر روند تولیدات و آثار هنر دیرین موسیقایی سرزمین‌های اسلامی در حوزه آسیای مرکزی و غربی یعنی هنر قوالی و مناقب‌خوانی مؤثر شود و به چارچوبی نوین در قالب‌های روایی مناقبی برسیم.