افتتاح مخزن گنجینه عظیم آثار مکتوب

با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری در کتابخانه آستان قدس رضوی انجام شد

افتتاح مخزن گنجینه عظیم آثار مکتوب

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاح گنجینه عظیم آثار مکتوب آستان قدس رضوی با 9هزار مترمربع وسعت در حرم مطهر امام رضا(ع) که با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، بر ضرورت فراهم شدن زمینه بهره‎مندی دانش‌پژوهان و طالبان علم از اقصی نقاط دنیا از منابع غنی كتابخانه مرکزی آستان قدس تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی: امكان بهره‌مندی دانش‌پژوهان دنیا  از منابع كتابخانه آستان قدس رضوی فراهم می‌شود

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در آیین افتتاح گنجینه عظیم آثار مکتوب آستان قدس رضوی که با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در استان، نظری استاندار خراسان رضوی و جمعی از علمای مشهد مقدس و اهالی علم و اندیشه در محل کتابخانه مرکزی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه با افتتاح این گنجینه، 9هزار مترمربع به مخزن کتابخانه عظیم و کم‌نظیر آستان قدس رضوی اضافه شد، اظهار کرد: امروز نتیجه تلاش‌های آستان قدس رضوی در حوزه کتاب، کتابخانه و حفظ تراث عظیم شیعه با راه‌اندازی این مخزن عظیم به نتیجه رسید و تکمیل شد.
وی در ادامه به تاریخچه موقوفات حرم مطهر امام رضا(ع) اشاره و عنوان کرد: نخستین وقفی که برای بارگاه منور حضرت ثامن‌الحجج(ع) صورت گرفته مرتبط با کتاب و کتابخانه بوده است؛ که طی آن حدود یک هزار و100 سال پیش در سال 327 هجری قمری «کشواد بن املاس» یکی از حکام اصفهان کتابی خطی را وقف آستان قدس رضوی می‎کند.

تمدن عظیم اسلامی بر بنیان کتاب و فرهنگ و علم و دانش بنا شده است
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: نذر و وقف کتاب و ایجاد کتابخانه در آستان قدس به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد؛ کتابخانه و مخزن کتاب در آستان قدس رضوی حدود هشت قرن پیش شکل گرفته و مسئله کتاب‌داری و عنوان مکتبه در این بارگاه منور قدمتی بسیار طولانی دارد.
وی شکل‌گیری کتابخانه‌ای عظیم در جوار بارگاه حضرت رضا(ع) را دارای پیام دانست و توضیح داد: شکل‌گیری کتابخانه‌ای کم‌نظیر در قلمرو بارگاه شریف عالم آل‌محمد حضرت ثامن‌الحجج(ع) این پیام را با خود به همراه دارد که تمدن عظیم اسلامی بر بنیان کتاب و فرهنگ و علم و دانش بنا شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی ابراز کرد: خادمان حضرت رضا(ع) به خدمت در بارگاه شریف و نورانی پاره تن رسول‌الله(ص) افتخار می‌کنند، اما متصدیان این مکان مقدس تنها مرقدداری نمی‏کنند، بلکه این بارگاه مقدس کانون هدایت، تعلیم و تربیت انسان‌های تشنه حقیقت است.
وی زیارت را نقطه آغاز برای تحول انسان به‌سوی عبودیت مخلصانه پروردگار متعال معرفی و عنوان کرد: زیارت ضریح مطهر نقطه پایان زیارت نیست، بلکه نقطه آغاز تحول و تکامل مثبت انسان در جهت کسب تقوا و تقرب الهی و پیوند با امام معصوم و حجت خداست.
تولیت آستان قدس رضوی بارگاه شریف رضوی را نقطه الهام‌گیری برای پیمودن راه خوشبختی، هدایت و سعادت برشمرد و گفت: از زیارت‌های مأثوره اینچنین دریافت می‎کنیم که ائمه اطهار(ع) راهنماهای طریق هدایت، چراغ‌های نجات‌بخش شب‎های تار گمراهی، پرچمداران علم و تقوا، صاحبان خرد و پناه انسان‎های طالب حقیقت هستند.
وی ائمه اطهار(ع) را نشانه‌های سعادت، خوشبختی، ایمان و زیست مؤمنانه برای بندگان خداوند دانست و با اشاره به مقام والای آن حضرات، گفت: با توجه به جایگاه عظیم این بارگاه نورانی، آستان قدس تلاش دارد از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود برای تربیت و هدایت انسان‌ها و تحقق زیارت متعالی در راستای بهره‌گیری هرچه بیشتر زائران از نورانیت و فیض این مکان مقدس استفاده کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی اضافه کرد: آستان قدس علاوه بر حفظ، نگهداری و صیانت از تراث ارزشمند اسلام و شیعه، فراهم آوردن زمینه استفاده از این منابع ارزشمند توسط طالبان علم و دانش و فرهنگ را وظیفه خود می‌داند و علی‌رغم تمام اقدامات شایسته‌ای که انجام شده اما هنوز تا نقطه ایده‌آل در پیوند زدن تمامی علاقه‌مندان به تراث شیعه در اقصی نقاط جهان به این کتابخانه عظیم راهی طولانی داریم.
وی با تأکید بر اینکه کتابخانه محل حبس کتاب نیست، اظهار کرد: کتابخانه باید محل رجوع طالبان علم و حقیقت و پژوهش باشد، بنابراین باید از تمامی ابزارها، امکانات و فناوری‌های روز در جهت فراهم آوردن زمینه معرفی و بهره‌مندی همه دانشمندان و دانش‌پژوهان از این میراث بزرگ و کتابخانه ارزشمند استفاده شود، تا هرکسی بتواند از سراسر دنیا با این کتابخانه ارتباط برقرار و از کتب آن استفاده کند.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: فراهم آوردن زمینه بهره‌مندی انسان‌های اقصی نقاط دنیا از کتاب‌های این گنجینه عظیم علاوه بر کمک به نشر علم و دانش، موجب ترویج و معرفی مکتب اهل‌بیت(ع) و امام رضا(ع) به جهانیان است تا انسان‌ها بدانند این کتابخانه عظیم و غنی با قدمت بسیار طولانی به برکت حضرت رضا عالم آل‌محمد(ع) شکل‌گرفته است.

در دوره حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مروی قدم‌های بزرگی در آستان قدس رضوی برداشته ‌شده است
در این مراسم رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب با قدردانی از خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در مدت سپری شده از انتصاب ایشان به عنوان تولیت آستان قدس رضوی گفت: در این دوره قدم‌های بزرگی برداشته ‌شده و ان‌شاءالله این رویه همچنان با حضور ایشان ادامه خواهد داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی اظهار کرد: آنچه امروز موردنیاز نظام اسلامی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، بالا بردن سطح علمی مردم، طلاب و دانشجویان است.
وی افزود: دشمنان قسم‌خورده اسلام و نظام، آپارتاید علمی ایجاد کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند سایر کشورها و ملت‌ها، غیر از خودشان چیزی بیشتر از حد موردنظر آن‌ها از علم فرابگیرند و اساساً ابزار تسلط آن‌ها بر کشورهای جهان سوم، علم است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی بابیان اینکه اکنون علم در دست ناکسان است، بیان کرد: اولین آزمایش‌های انرژی هسته‌ای و نخستین استفاده از بمب اتم علیه بشریت که در کشور ژاپن انجام شد، نتیجه علمی بود که در دست نابخردان است و در حال حاضر نیز کشورها را با این ابزار تهدید می‌کنند. وی به نگاه رفیع اسلام به حوزه علم و دانش اشاره و تصریح کرد: در صدر اسلام و در غزوه بدر، بهای آزادی اسرا، سوادآموزی به افراد بی‌سواد بود و این بهای آزادی تا پیش از آن تاریخ سابقه نداشت. 
  گنجینه‌ای نفیس در کشور و جهان
حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی ادامه داد: یکی از ابزارهای مهم پیشرفت در جهان، کتاب و کتابخانه‌هاست و خوشبختانه امروز با افتتاح این مخزن، ۹ هزار مترمربع بر ظرفیت کتابخانه‌های عظیم آستان قدس رضوی افزوده شد و اکنون این کتابخانه، گنجینه‌ای نفیس و بسیار ارزشمند در کشور و جهان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در ادامه با اشاره به عملکرد حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در آستان قدس رضوی اظهار کرد: آنچه بنده خبر دارم و بی‌خبر هم نیستم این است که در دوران تصدی حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای مروی، قدم‌های بزرگی در آستان قدس رضوی برداشته‌شده و ان‌شاءالله بتوانند سال‌های سال در این مسئولیت خدمت کنند.

رضایتمندی رهبر انقلاب 
از خدمات تولیت آستان قدس رضوی

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین سرمایه جناب آقای مروی، رضایت حضرت آقاست و من اطلاع دارم که رهبر معظم انقلاب از خدمات ایشان راضی هستند و از این بابت باید به خاطر خدمات ارزشمندی که در این مدت داشته‌اند، به ایشان تبریک گفت.
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب افزود: از نگاه بنده ایشان هنوز جوان هستند و حالا حالاها قدرت دارند که خدماتشان را ادامه دهند.

 ظرفیت خاص مشهد در سطح ملی و جهانی
وی در ادامه به ظرفیت خاص مشهد برای انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی اشاره و تصریح کرد: مشهد نه یک شهر زیارتی، بلکه همانند یک کشور است، چراکه سالانه به‌طور متوسط ۳۰میلیون زائر از ملیت‌ها و کشورهای مختلف با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف به امید زیارت بارگاه نورانی امام هشتم به مشهدالرضا(ع) می‌آیند و اداره کردن این جمعیت عظیم راحت و آسان نیست و باید به‌گونه‌ای باشد که این خیل زائران، با خاطره خوش شهر مشهد مقدس را ترک کنند.

اگر شهید سلیمانی نبود معلوم نبود سرنوشت ما با داعش چه می‌شد
وی در بخشی از صحبت‌های خود با گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این شهید بزرگوار مرتباً به دفتر رهبر انقلاب رفت‌وآمد داشتند و از من درخواست می‌کردند دعا کنم شهید شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی با اشاره به اهمیت اقدامات و رشادت‌های آن شهید ادامه داد: اگر نبود سازماندهی جامع و کامل ایشان در تشکیل نیروهای مردمی عراق، معلوم نبود سرنوشت ما با داعش چه می‌شد.
وی تصریح کرد: اگر شب‌ها آرام سر بر بالین می‌گذاریم، اثر فداکاری‌ها و خون‌های شهدای بسیار انقلاب اسلامی است.
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: امروز به برکت نوای «اشهد ان محمد رسول‌الله(ص)» و «اشهد ان علی ولی الله(ع)» بر مأذنه‌ها و از برکات انقلاب اسلامی، شیعه به جهان شناخته‌شده و باید نخستین دعای زائران و مجاوران حرم حضرت رضا(ع) این باشد که ان‌شاءالله میراث نظام مقدس اسلامی به دست صاحبش، حضرت صاحب‌الامر(عج) برسد.‌

فضایی برای نیم قرن ذخیره میراث فرهنگی کشور 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی  نیز در ابتدای این مراسم، با بیان اینکه آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام نماد عینی و عملی ثمرات انقلاب اسلامی است، گفت: در کنار توجه به زیرساخت‌ها و رویکردهای اجتماعی، مهم‌ترین مأموریت و رسالت آستان قدس رضوی پرداختن به امور فرهنگی و علمی است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی تأسیس مدرسه عالی فقاهت، احداث ساختمان جدید موزه، ساختمان جدید کتابخانه گوهرشاد و مخازن جدید این سازمان به وسعت 9هزار مترمربع را محقق شدن رسالت این سازمان در رویکردهای اجتماعی و زیرساختی عنوان کرد.
وی همچنین این خزانه را بزرگ‌ترین فضای ایجاد شده در کشور برای صیانت از میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: براساس برآورد کارشناسان، ظرفیت ذخیره‌سازی تا 100میلیون منبع اطلاعاتی و منابع چاپی اعم از آرشیو مطبوعات، اسناد، نسخ خطی و چاپ سنگی، منابع چاپی و موزه‌ای را تا 50 سال آینده خواهد داشت.
حسینی با بیان اینکه ما در مقابل خطاب‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب خود را مسئول می‌دانیم، گفت: گردآوری، سازماندهی و جذب آثار فرهنگی‌علمی و قرار دادن آن‌ها در اختیار پژوهشگران از جمله اهداف و وظایف سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که در راستای منویات ایشان صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: با افزایش بی‌رویه منابع که از طریق خریداری و یا اهدا جذب سازمان شد، ایجاد مخازن جدید با ظرفیت نامحدود در دستور کار قرار گرفته است. حجت الاسلام حسینی با اشاره به مخاطب
40 میلیونی این کتابخانه از 127 کشور، اظهارکرد: این مجموعه غنی فرهنگی با 176هزار نسخه خطی و چاپ سنگی و 23هزار نسخه قرآنی می‌تواند مرجع علمی قرآن‌پژوهی در کشور باشد.

خزانه‌ای به وسعت 9هزار مترمربع 
مخازن جدید میراث مکتوب آستان قدس رضوی در زمینی به وسعت 3 هزار و 150 مترمربع و زیربنای 9 هزار مترمربع در سه طبقه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ساخته شده و هر کدام از طبقات این خزانه که از سه بلوک تشکیل یافته برای ذخیره‌سازی و آرشیو اسناد، مطبوعات، میکروفیلم‌ها، نسخ خطی، منابع چاپی و دیگر منابع اطلاعاتی پیش‌بینی شده است.
استفاده از به‌روزترین امکانات و پیشرفته‌ترین تجهیزات تهویه و هواسازی، اعلام و اطفای اتوماتیک حریق، نورآرایی استاندارد، فیلتراسیون مناسب برای جلوگیری از ورود آلودگی، سیستم امنیتی مخازن، سیستم انتقال کتاب و قفسه‌های ریلی و ثابت استاندارد از دیگر امکانات این مخازن به شمار می‌رود. حفظ و نگهداری میراث مکتوب به یادگار مانده از پیشینیان، گسترش و غنای مجموعه‌ها و منابع مختلف، از جمله اهدافی است که از ساخت این مخازن دنبال می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه