تسلیم پس از ۸۰ روز

سقوط آخرین پایگاه نظامیان اوکراینی در «ماریوپل»

تسلیم پس از ۸۰ روز

علوی

با شکسته شدن 82 روز مقاومت نیروهای اوکراینی، شهر ماریوپل به طور کامل در اختیار روسیه قرار گرفت.

به گزارش فارس، با موافقت مسکو و آغاز روند خروج نظامیان اوکراینی از کارخانه فولاد «آزوف‌استال» که از آن به عنوان سنگری برای مقابله با نیروهای روس استفاده می‌کردند، کنترل کامل این شهر بندری راهبردی به دست نیروهای روسیه درخواهد آمد. ارتش اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد در تلاش است تمام نیروهای باقیمانده خود را از کارخانه فولاد محاصره‌شده در ماریوپل خارج و کنترل شهر را پس از ماه‌ها به روسیه واگذار کند.
به نوشته رویترز، این خروج احتمالاً پایان طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد این جنگ و شکستی قابل توجه برای اوکراین است. براساس این گزارش، در حالی که سایر بخش‌های ماریوپل کاملاً در دست روسیه است، صدها سرباز و غیرنظامی اوکراینی در زیر کارخانه فولاد آزوف‌استال مخفی شده بودند. غیرنظامیان داخل این تأسیسات در هفته‌های اخیر خارج شدند و بیش از ۲۶۰ سرباز که برخی از آن‌ها زخمی بودند، اواخر روز دوشنبه کارخانه را به مقصد مناطق تحت کنترل روسیه ترک کردند.
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد پایگاه ماریوپل مأموریت رزمی خود را انجام داده و افزود: فرماندهی عالی نظامی به فرماندهان واحدهای مستقر در آزوف‌استال دستور داد جان پرسنل را نجات دهند. مدافعان ماریوپل قهرمانان زمان ما هستند.
معاون وزیر دفاع اوکراین هم گفت: ۵۳ سرباز مجروح از کارخانه فولاد آزوف‌استال به بیمارستانی در شهر «نووازوفسک» تحت کنترل روسیه در ۳۲ کیلومتری شرق منتقل شدند. «آنا مالیار» افزود: ۲۱۱ نفر دیگر به شهر «اولنیوکا» در منطقه‌ای تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه منتقل شدند. وی اظهار کرد: همه افراد خارج شده در معرض تبادل احتمالی زندانیان با روسیه خواهند بود. مشخص نیست چه تعداد نیروی اوکراینی در آزوف‌استال باقی مانده است. ارتش اوکراین گفته تلاش‌ها برای خارج کردن افرادی که هنوز در داخل هستند در جریان است. حدود ۶۰۰ سرباز در داخل کارخانه فولاد حضور داشتند.
ماریوپل یک بندر راهبردی در ساحل دریای «آزوف» است که به عنوان اصلی‌ترین بندر در منطقه دونباس شناخته می‌شود. سقوط این شهر، بزرگ‌ترین پیروزی نظامی روسیه در جنگ کنونی خواهد بود. دونباس، منطقه‌ای متشکل از دو استان در جنوب شرقی اوکراین است که مسکو خواستار واگذاری کامل آن به استقلال‌طلبان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه